امکان رویت هلال ماه شوال در مناطق جنوبی اصفهان

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: هرچقدر به سمت مناطق جنوبی کشور یا استان اصفهان پیش برویم، هلال ماه شوال، قابلیت دیده شدن با چشم را بهتر دارد.

مهدی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مقارنه ماه و خورشید، روز جمعه دوم خردادماه برابر با ۲۸ رمضان ۱۴۳۱ و ۲۲ می، ساعت ۲۲ و ۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه به وقت اصفهان اتفاق افتاد. در این روز ماه بعد از غروب خورشید به مدت ۴۲ دقیقه در آسمان بود، اما به دلیل ارتفاع پایین ماه و بعضی فاکتورهای نجومی ضعیف، این هلال به راحتی با چشم مشاهده نشد.

وی افزود: برای مشاهده هلال باید از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ استفاده کرد، در استان اصفهان به غیر از گروه‌های محلی نزدیک به ده گروه نجومی آموزش دیده آماده هستند، تا با استفاده از ابزارهای خاص برای رصد هلال ماه شوال اقدام کنند.

این رصد کننده هلال ماه خاطر نشان کرد: هلال ماه شوال جزو هلال‌های خاصی است که به دلیل عرض منفی یک دایرة البروجی ماه و قرارگیری ماه در منفی ۱.۳۸ درجه، ارتفاع کمی دارد. همچنین فاز و ضخامت هلال نیز کم است و به سختی دیده می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: روز شنبه به هیچ عنوان نمی‌تواند عید فطر باشد، زیرا امکان اینکه ماه رمضان کمتر از ۲۹ روز باشد، وجود ندارد. به علاوه مقارنه ماه و خورشید روز جمعه ساعت ۱۰ و ۸ دقیقه شب اتفاق افتاد که چند ساعت بعد از غروب خورشید بود؛ بنابراین امکان دیده شدن هلال ماه شوال در روز شنبه وجود ندارد.

وی عنوان کرد: هرچقدر به سمت مناطق جنوبی کشور یا استان اصفهان پیش برویم، این هلال قابلیت دیده شدن با چشم را بهتر دارد و وضعیت رصدی این هلال در مناطق جنوبی خیلی بهتر از مناطق شمالی کشور است، اما چنانچه آسمان ابری باشد و ماه توسط گروه‌های نجومی رؤیت نشود، باید منتظر بیانیه دفتر مقام معظم رهبری باشیم.

کد خبر 425069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    غروب دیروز چهارم خرداد هلال ماه به قول قدیمیها خیلی بالا بود پس امروز دوم ماه شوال است