تکنولوژی شهر هوشمند برای فاصله‌گذاری اجتماعی

بسیاری از کشورهای سراسر جهان در مواجهه با شیوع کووید -۱۹ فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان بهترین اقدام برای مهار آن در پیش گرفته‌اند که به منظور درک مقدار اثربخشی این رویکرد ابتدا باید میزان پیروی مردم از آن مشخص شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان انگلیسی به منظور درک بیشتر میزان تأثیر اقدامات برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بر فعالیت‌های مردم و تردد خودروها، یک داشبورد اطلاعات شهری ایجاد کرده‌اند. پیش از این نیز رصدخانه شهری دانشگاه نیوکاسل به منظور درک بیشتر پویایی در یک شهر شکل گرفت که با استفاده از هزاران سنسور و داده، میزان تحرک در گوشه و کنار شهر از ترافیک خودرو تا تردد عابران پیاده و حتی میزان رعایت جداسازی اجتماعی را نشان می‌دهد. علاوه بر این رصدخانه شهری دانشگاه نیوکاسل میزان مصرف انرژی، کیفیت هوا، چگونگی آب و هوا و بسیاری از متغیرهای دیگر را نیز مشخص می‌کند.

تغییر میزان جنبش

محققان بریتانیایی بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون از انواع داده‌های مشاهداتی و همچنین دیگر منابع اطلاعاتی را با الگوریتم‌های آموزشی دقیق تجزیه و تحلیل کردند. این داده‌ها در داشبورد اطلاعات به طور مرتب به روز می‌شود و میزان تحرک در هر روز را نسبت به همان روز در سال گذشته روی نمودار نشان می‌دهد. تحقیقاتی که در این داشبورد در روزهای کرونایی انجام گرفت نشان داد که میزان حرکت عابران پیاده در این روزها نسبت به همین تاریخ در سال گذشته به میزان ۹۵ درصد کاهش داشته است. این نشان می‌دهد که مردم از دستورالعمل‌های دولت مبنی بر خانه ماندن برای مهار ویروس کرونا به خوبی پیروی کرده‌اند.

البته میزان کاهش حرکت خودروها به مراتب کم‌تر از عابران پیاده بود به طوری که در اولین هفته اعمال محدودیت‌ها جاده‌ها و خیابان‌ها تنها با ۵۰ درصد کاهش تردد خودرویی در مقایسه با سال گذشته در همین تاریخ مواجه بود. بدون شک علت این تغییر نه چندان زیاد نسبت به پیاده‌روی، گرایش بیشتر مردم به استفاده از خودروهای شخصی به جای وسایل حمل و نقل عمومی بود.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان بارها به مردم توصیه کرده است هنگام بیرون  آمدن از خانه فاصله حداقل دو متری را از سایرین رعایت کنند با این حال اعلام کرده است که هیچ روشی برای تخمین میزان پیروی مردم از این قانون وجود ندارد. محققان رصدخانه دانشگاه نیوکاسل با استفاده از رصد کامپیوتری و پردازش تصاویر توانسته‌اند الگوریتم‌هایی برای اندازه‌گیری فاصله اجتماعی در مکان‌های عمومی به وجود آورند. آن‌ها الگوهایی ایجاد کرده‌اند که بر اساس آن می‌توان فاصله بین دو عابر پیاده در فضاهای باز را مشخص کرد.

این الگوریتم با استفاده از یک سیستم نشانگر چراغ‌ مانند قادر است به طور خودکار افرادی را که در فاصله مطمئن از یکدیگر قرار گرفته‌اند، شناسایی کند و در نتیجه مأموران امنیتی می‌توانند با افرادی که قانون جداسازی اجتماعی را به خوبی رعایت نکرده‌اند به طور جدی برخورد کنند.

اگرچه تعیین میزان پیروی از فاصله‌گذاری اجتماعی از طریق این استراتژی به طور قطعی وجود ندارد با این حال الگوریتم‌های طراحی شده برای این منظور مشخص می‌کند که در کدام نقطه از شهر مردم بیشتر از محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا پیروی می‌کنند. علاوه بر این، این نوع داده‌ها نشان می‌دهد که چگونه الزام فاصله اجتماعی به مرور زمان تغییر کرده است و مهم‌تر از همه اینکه امکان تغییر طولانی مدت یک رفتار از طریق این روش تا حدودی قابل پیش‌بینی است.

کد خبر 425024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.