تازه‌های کووید-۱۹ در سراسر جهان

بسیاری از کشورهادر سراسر جهان به‌ دنبال کنترل نسبی کووید۱۹ اقداماتی برای بازگشت به شرایط پیشین خود انجام داده‌اند، البته این بازگشت با رعایت کامل اصول ایمنی پیشنهادی از سمت سازمان بهداشت جهانی همراه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه‌گیری کووید -۱۹ در جهان هنوز هم بحث داغ اخبار و رسانه‌های سراسر جهان است زیرا علی‌رغم تلاش‌های بسیار هنوز هم موفقیت چندانی در امور مقابله و درمان این بیماری صورت نگرفته است. بااین‌حال عوارض ناگوار این فراگیری جهانی بر جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و غیره باعث شده است که بسیاری از کشورهای سراسر جهان در کنار رعایت تمامی اصول و موارد بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، روال زندگی تعطیل‌شده خود را مجدداً به جریان درآورند. علاوه‌براین، باوجود به‌تعویق‌افتادن بازی‌های تابستانی المپیک ۲۰۲۰ و تعیین تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱ برای برگزاری مراسم افتتاحیه این بازی‌ها که قرار است با گردهم‌آیی بیش از ۲۰۰ ورزشکار جهانی در ژاپن انجام شود، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در طول جدیدترین کنفرانس خبری برگزار شده خواستار "وحدت ملی و همبستگی جهانی" برای مقابله با گسترش بیشتر کووید -۱۹ شد زیرا در بازی‌های مذکور، این شهر میزبان بیش از ۱۱ هزار رقیب ورزشی و مسئولان همراه آن‌ها خواهد بود که همگی در مجتمع دهکده ورزشکاران شامل پنج‌هزار و ۶۰۰ آپارتمان در خلیج توکیو اقامت خواهند داشت. اجرای ایمن چنین برنامه‌ای تا پیش از شروع واکسیناسیون جهانی کووید -۱۹ بسیار دشوار است و امید آن می‌رود که در این تاریخ توکیو امن‌ترین نقطه جهان برای برگزاری این مراسم باشد. بااین‌حال نگرانی‌هایی مبنی‌بر شروع موج دوم این بیماری در بعضی از نقاط جهان شکل گرفته است که پیش‌بینی برای چنین شرایطی را با شک و تردید مواجه می‌کند.

از طرفی در بعضی مناطق شیوع مجدد ویروس در میان قشر بهبودیافته دیده شده است که این امر بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و همبستگی جهانی را افزایش می‌دهد. در این راستا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده‌آمریکا آمادگی دولت خود برای سرمایه‌گذاری روی نمونه‌های تأییدشده واکسن کووید -۱۹ را اعلام کرد. کاهش این نمونه‌ها به ۱۴ مورد فرصت امیدوارکننده‌ای برای دسترسی هرچه سریع‌تر به این گزینه پیشگیرانه و درمانی است. در این راه دولت آمریکا از پشتیبانی و کمک‌های کشورهای اروپایی در مسیر تهیه واکسن برخوردار و امیدوار است که تا پایان سال جاری به آن دست یابد. پس از آن تمامی دغدغه این دولت‌ها توزیع جهانی واکسن و تلاش برای پیشگیری کامل از شیوع مجدد ویروس خواهد بود.

از سوی دیگر ایتالیا آماده بازگشایی مرزهای خارجی و از سرگیری جابجایی‌های بین‌المللی، همچنین آغاز به کار مجدد کارخانه‌ها، مغازه‌ها و مراکز تفریحی خود است که به‌دنبال آمار بالای مرگ‌ومیر ناشی از کووید -۱۹ محدود شده بود. در حال حاضر مقامات این کشور اقدام به بازگرداندن تدریجی شرایط به حالت عادی با رعایت کامل اصول بهداشتی کرده‌اند که علاوه‌بر بهبود وضعیت کشور از شیوع موج دوم عفونت در آن نیز پیشگیری کند. البته آمار ابتلاء و مرگ‌ومیر در اسپانیا به‌عنوان سومین کشور در معرض خطر رو به کاهش است که بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.

موارد ابتلاء در هند افزایش داشته است ولی این کشور آمار مرگ‌ومیر بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر نقاط جهان هم‌چون چین، ایالات‌متحده، انگلستان و ایتالیا دارد. دلیل این امر اعمال محدودیت‌های سختگیرانه دولتی و تعطیلی گسترده مشاغل و ترددها و دانش قوی پزشکی هند محسوب می‌شود. بااین‌حال اقتصاد این کشور تقریباً متلاشی شده که این حقیقت تقاضا برای بازگشایی مشاغل را افزایش داده است. تمرکز شیوع بیماری در مراکز اقتصادی هند و جمعیت زیاد، مسئولیت‌های دولت آن در راستای لغو محدودیت‌ها بدون ایجاد خطر بزرگ گسترش عفونت را بسیار پیچیده و سنگین کرده است.

خبر خوب این‌که تمامی ۲۴ مورد مبتلا در "تیمور" بهبود یافته‌اند و هیچ خطری این کشور را تهدید نمی‌کند. ادامه این شرایط بسته به تصمیمات دولت آن برای بازگشایی مرزها به روی کشورهایی با شرایط خطرناک هم‌چون اندونزی به‌منظور احیای اقتصاد ویران شده‌اش و یا ادامه محدودیت‌ها برای جلوگیری از ورود عفونت است.

بااین‌وجود روند صعودی ابتلاء به کووید -۱۹ و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن در یمن به مرز هشدار رسیده است. وجود جنگ داخلی، نبود امکانات بهداشتی لازم برای آزمایش افراد مشکوک به بیماری و فقدان توانایی مقاومت در برابر آن، ترس از گسترش کووید -۱۹ در این کشور را به‌شدت افزایش می‌دهد تا جایی که پیش‌بینی می‌شود میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری از کشته‌های جنگ پنج‌ساله جاری در آن نیز پیشی گیرد.

در شهرهایی هم‌چون لندن، به‌منظور رعایت فاصله اجتماعی و ترویج فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، محدودیت‌هایی برای تردد وسایل نقلیه موتوری اعمال شده است و تمامی ۱۸ باشگاه آلمانی در ورزشگاه‌هایی بدون تماشاچی به رقابت خواهند پرداخت، درحالی‌که تمامی کادر تیم‌ها به جز بازیکنان ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند.

اقدامات پلیس نیویورک نیز یکی از مصادیق اجرای شدید و سختگیرانه فاصله‌گذاری اجتماعی است که با استفاده نکردن از ماسک در ملأ عام و تجمعات بیش از دو یا سه نفر (تنها در صورت همراه بودن) به شدت برخورد می‌کند.

از سوی دیگر مقامات روسیه به آزمایش رایگان آنتی‌بادی‌ها روی تمامی ساکنان مسکو اقدام کرده‌اند که نقش بسزایی در کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده برای این کشور ایفا خواهد کرد. البته هنوز هیچ مدرکی دال بر مؤثر بودن این شیوه در ایجاد مصونیت در برابر بیماری وجود ندارد.

در این شرایط دومین وزیر بهداشت برزیل پس از شیوع جهانی کووید -۱۹ پس از گذشت کمتر از یک ماه از انتصاب، از مقام خود استعفا داد و بر نگرانی‌های این کشور در زمینه ویروس کرونا افزود. دلیل این کناره‌گیری وجود اختلاف‌نظر میان او و رئیس‌جمهور برزیل برای استفاده از هیدروکسی‌کلروکلین به‌عنوان درمان کووید -۱۹، بازگشایی مراکز تجاری، اعمال محدودیت‌ها برای مقابله با شیوع بیماری و لزوم قرنطینه بوده است.

کد خبر 425018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.