یک صبحانه مقوی چه ویژگی‌هایی دارد؟

شیر گرم خوارکی مفید برای درمان ترس از کرونا، خواص درمانی کره، ویژگی یک صبحانه مقوی، غذای پرچرب عامل کند ذهنی و کاهش چربی بدن و شکم با نوشیدنی قهوه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم شناس و متخصص تغذیه، گفت: ویروس کرونا می‌تواند برای افراد سالم، مبتلا و بهبود یافته از بیماری؛ تاثیرهای منفی سلامتی و روحی روانی زیادی داشته باشد. ترس و اضطراب ناشی از ابتلاء در افراد سالم و افسردگی در افراد مبتلا و بهبودیافتگان از عوارض این ویروس محسوب می‌شوند.

شهاب اولیایی، افزود: یک انتخاب مناسب برای کاهش ترس و استرس بحران ویروس کرونا، مصرف شیر به طور مرتب و روزانه است که فواید زیادی را در پی دارد. در کنار کلسیم، منیزیم، فسفور، پتاسیم و پروتئین‌هایی که به مقدار فراوان در شیر وجود دارند و باعث سلامت عمومی و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شوند؛ شیر حاوی ویتامین B۱۲ و اسیدآمینه ای به نام تریپتوفان است.

وی ادامه داد: تریپتوفان یک اسیدآمینه ضروری است که پیش‌ساز سروتونین و ملاتونین محسوب می‌شود. سروتونین به عنوان هورمون آرام‌بخش و شادی آور در بدن نقش دارد. همچنین ملاتونین یک هورمون خواب آور است که در تنظیم خواب و آرامش نقش بسیار مهمی دارد.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، تصریح کرد: مصرف موادی که منجر به افزایش سروتونین در بدن می‌شود، می‌تواند در کاهش ترس و افسردگی بسیار مهم باشد. افرادی که در اثر بیماری کرونا دچار اختلال‌های روانی و افسردگی می‌شوند، سروتونین بدن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند که با مصرف مرتب شیر (ترجیحاً شیر گرم) جبران و برطرف خواهد شد. همچنین شیر حاوی ویتامین B۱۲ است که در واکنش‌های عصبی نقش دارد و کمبود آن در بدن منجر به خستگی، بدخلقی، بی‌حوصلگی و منفی اندیشی می‌شود.

وی تاکید کرد: کرد: با توجه به موارد ذکر شده توصیه می‌کنیم همه افراد به منظور درمان ترس، استرس و افسردگی از مصرف مرتب و روزانه شیر غافل نشوند.

غذای پرچرب عامل کند ذهنی

تحقیق جدید نشان می‌دهد سفارش چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده می‌تواند به معنای واقعی موجب کُندذهنی شود. مطالعه اخیر محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا نشان می‌دهد مصرف تنها یک وعده غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده می‌تواند به توانایی تمرکز فکری آسیب رساند. چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز، محصولات لبنی، و روغن‌های گرمسیری از جمله روغن نارگیل و پالم یافت می‌شوند. به گزارش انجمن قلب امریکا، آنها موجب افزایش کلسترول و لختگی عروق می‌شوند.

در مطالعه جدید به ۵۱ زن دو نوع وعده غذایی متفاوت داده شد: یک بار وعده غذایی سرشار از چربی اشباع شده و بار دیگر وعده غذایی سرشار از چربی اشباع نشده. هر دو وعده غذایی شامل ۹۳۰ کالری و ۶۰ گرم چربی بودند مهارت‌های فکری آنها پنج ساعت بعد از صرف وعده غذایی از طریق یک برنامه کامپیوتری تست شد. این تست یک تا چهار هفته بعد هم تکرار شد اگرچه زنان این بار رژیم غذایی برعکس دفعه اول را دریافت کرده بودند. قبل از صرف هر دو دوره وعده غذایی، زنان مدت ۱۲ ساعت چیزی نخورده بودند.

تیم تحقیق دریافت امتیاز زنان در تست کامپیوتری بعد از خوردن وعده غذایی سرشار از چربی اشباع شده در مقایسه با زمان صرف وعده غذایی مملو از چربی اشباع نشده همراه با روغن آفتابگردان ۱۱ درصد کمتر بود. محققان در مطالعه اولیه دریافته بودند مصرف بلندمدت رژیم غذایی پرچرب می‌تواند بر مهارت‌های فکری تأثیر گذارد.

خواص درمانی کره

کره از محصولات لبنی می‌باشد که دارای خواص و فواید بسیاری برای بدن است و از ارزش غذایی بالایی برخوردار می‌باشد، البته مصرف زیاد کره عوارض جانبی جدی را برای بدن به همراه دارد. این خواص مثبت کره عمدتاً به خاطر مقدار مؤثر ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در آن یافت می‌شود. کره حاوی ویتامین‌های آ، د، ای و کا و همچنین مواد معدنی ضروری همچون منگنز، کروم، ید، روی، مس و سلنیوم می‌باشد. این تنها بخشی از لیست فواید قابل توجه و مهم کره است، اما با وجود گسترده مواد مغذی در کره، فواید بالقوه بیشتری از کره نیز در طی زمان کشف می‌شود. کره عمدتاً با چربی‌ها ادغام شده است اما نه با چربی‌های مضر، بلکه با چربی‌های که برای سلامتی انسان ضروری هستند. همانطور که کره ترکیبی از چربی هاست، کره یک خوراکی با کالری بالاست.

چربی‌های اشباع حاوی مقدار زیادی کلسترول هستند و به کاهش کلسترول بد کمک می‌کنند. علاوه بر آن، این چربی‌ها برای قلب و جلوگیری از سکته مناسب هستند. علاوه بر این، اینها یکی از اجرای ضروری برای رشد مغز محسوب می‌شوند. این چربی‌ها هم چنین در کاهش وزن بدن نیز شراکت دارند. کره حاوی ویتامین‌های آ، د، ای و کا است که همگی می‌توانند به جلوگیری از اثرات پوسیدگی دندان کمک کنند. علاوه بر آن این ویتامین‌ها به بهبود بینایی، درخشان نگه داشتن پوست و در رونویسی ژن‌ها کمک می‌کنند.

مواد معدنی مهمی مانند روی، مس و منگنز در کره یافت می‌شوند. این آنتی اکسیدان های قوی هستند که به مقابله با رادیکال‌های آزاد خطرناک کمک می‌کنند. اسیدهای چرب متابولیسم و ایمنی شما را تقویت می‌کنند. این باور وجود دارد که کره حاوی گروه‌های کوچک و متوسط اسیدهای چرب است.

سی ال ای جرم چربی را در انسان‌ها کاهش می‌دهد. این اسیدهای چرب در محصولات لبنی یافت می‌شوند. سی ال ای به مبارزه با سرطان به خصوص سرطان سینه و روده کمک می‌کند. حدو سه تا چهار درصد کره از بوتیریت تشکیل شده است. این ماده یک اسید چرب ۴ کربنه است که مسئول عملکرد صحیح روده ماست. کره مقدار زیادی کلسیم دارد که برای استخوان‌ها و دندان‌های قوی ضروری هستند.

گفته می‌شود که حاوی مقدار عالی از این دو اسید چرب است که برای عملکرد مغز و مسائل مربوط به پوست ضروری هستند. کره حاوی سطح کاملی از کلسترول خوب است. این موضوع برای تثبیت عملکرد صحیح سلولی با اهمیت است. علاوه بر آن، این ماده نقش مهمی در رشد سیستم عصبی دارد. کره حاوی مقدار زیادی بتا و ویتامین آ است که به جلوگیری از سرطان پروستات و انتهای روده بزرگ شناخته می‌شوند. بیشتر بیماری‌های مرتبط با تیروئید به علت کمبود ویتامین آ است. کره حاوی مقدار زیادی ویتامین آ است و می‌تواند از بدن در قبال بیماری‌های تیروئید مراقبت کند. بتا کاروتن، که به مقدار زیادی در کره یافت می‌شود، از مدت‌ها پیش به عنوان تقویت کننده سلامت چشم شناخته می‌شود. این ماده در مراقبت از چشم، رشد سلولی، مهار آب مروارید و کاهش احتمال انحطاط لکه زرد، شراکت دارد.

نوشیدنی قهوه و کاهش چربی بدن و شکم

محققان در پژوهش‌های اخیر خود دریافتند، مصرف روزانه قهوه می‌تواند به افراد به ویژه زنان در کاهش کل چربی بدن و همچنین چربی‌های شکمی کمک کند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که نوشیدن روزانه چند فنجان قهوه ممکن است فقط کلید کاهش وزن زنان باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اخیراً یک سنجش آزمایشات بهداشتی و تغذیه‌ای را برگزار کرده که در آن تأثیر نوشیدن قهوه را هم در درصد چربی کل بدن و هم در چربی شکم زیر نظر قرار داده است.

پس از بررسی دقیق تأثیر کافئین بر چربی بدن در زنان و مردان، مشخص شد که قهوه به توانایی بدن زنان برای سوزاندن چربی واکنش نشان داده است. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها همچنین مشخص شد که زنان در سنین مختلف که روزانه دو تا سه فنجان قهوه می‌نوشند، میزان افت چربی کل بدن را ۲.۸ درصد گزارش کردند. از طرف دیگر، تأثیر نوشیدن قهوه بر درصد چربی بدن مردان به طور قابل توجهی کمتر بود. براساس یافته‌های این تحقیق که در مجله تغذیه منتشر شد، مردان ۲۰ تا ۴۴ ساله که روزانه دو یا سه فنجان قهوه می‌نوشند، فقط ۱.۳ درصد چربی کل و ۱.۸ درصد چربی شکمی را از دست دادند.

لی اسمیت، یک پژوهشگر ارشد از دانشگاه آنگلیا اظهار داشت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که ممکن است ترکیبات زیست فعالی در قهوه به غیر از کافئین وجود داشته باشد که وزن را تنظیم می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند به عنوان ترکیبات ضد چاقی مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی یک صبحانه مقوی

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه است. این وعده حیاتی که با توجه به تغییر سبک‌های زندگی عموماً نادیده گرفته می‌شود، تأثیر بسیار زیادی روی تأمین انرژی روزانه، سلامتی روان، جسم و به ویژه بهبود عملکرد مغز گروه‌های سنی مختلف دارد. سه ویژگی اصلی وعده صبحانه عبارتند از:

مغذی و غنی

منظور از صبحانه غنی و مغذی صبحانه‌ای است که مواد معدنی و انرژی مورد نیاز روزانه‌تان را تأمین کند؛ استفاده از سبزیجات یکی از گزینه‌های پیش رو است. سبزیجات به دلیل فیبر، انواع ویتامین، مواد معدنی ضروری و قند پایین، بهترین انتخاب برای داشتن یک صبحانه سالم است. جلوگیری از انواع سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، پیشگیری از ابتلاء به دیابت و بیماری‌های قلبی، نمونه‌هایی از فواید مصرف سبزیجات برای سلامتی است.

شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی، معیاری برای دسته‌بندی سرعت افزایش قند خون در اثر مصرف غذاها است و نشان می‌دهد مواد غذایی مختلف با چه سرعتی باعث افزایش قند خون می‌شوند. این دسته‌بندی از ۰ تا ۱۰۰ بوده و قند خالص دارای شاخص گلیسمی ۱۰۰ است. صبحانه شما باید حاوی موادی با شاخص گلیسمی پایین باشد، چرا که این مواد غذایی، سرعت جذب پایین‌تری دارند، به آرامی هضم می‌شوند، آزادسازی انرژی در آنها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و به طبع باعث احساس سیری طولانی‌مدت‌تر می‌شوند. حبوبات، مغزهای آجیل، دانه‌های گیاهی چون کنجد، زیتون، انواع سبزیجات و لبنیات همگی دارای شاخص گلیسمی پایین و گزینه‌های مناسبی برای صرف صبحانه هستند.

فاقد چربی

نیمرو، املت، سیب‌زمینی سرخ شده و انواع غذاهای چرب، همیشه انتخاب‌های هیجان‌انگیزی برای صبحانه هستند، اما متأسفانه یا خوشبختانه یکی دیگر از ویژگی‌های یک صبحانه مقوی، چرب نبودن آن است! صبحانه‌ای که با اضافه کردن روغن تهیه شده باعث احساس سنگینی در طول روز می‌شود، همچنین باعث می‌شود زودتر خسته شوید و در انجام کارهای روزانه کندتر پیش بروید. علاوه بر این مصرف غذاهای چرب می‌تواند باعث افزایش چربی خون و در نهایت سکته مغزی شود. توصیه می‌کنیم تا مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد را در هنگام تهیه صبحانه لحاظ کنید، زیرا در صورت رعایت نکردن، وعده صبحانه‌ای که صرف می‌کنید نه تنها انرژی مورد نیازتان را تأمین نمی‌کند و باعث احساس سیری شما نمی‌شود بلکه مقدار کالری دریافتی‌تان را بالا می‌برد.

طبق ویژگی‌هایی که برای یک صبحانه مقوی مطرح کردیم، کنجد و محصولات کنجدی می‌تواند گزینه مناسبی برای صبحانه باشد. وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان، پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب ضروری تنها نمونه‌هایی از خواص دانه‌های کنجد است. گروه حلوا، گروه کنجد، گروه کنجدبار، گروه کرم کنجد و گروه ارده نمونه‌هایی از گروه محصولاتی است که با توجه به گوناگونی ذائقه‌ها و همچنین رعایت تمامی استانداردها از جمله استاندارد IFC و BRC، تولید می‌شوند و می‌تواند دغدغه افراد را نسبت به تهیه یک صبحانه مقوی، سالم و البته ساده برطرف کند.

کد خبر 425005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.