بیش از ۲ هزار گونه گیاهی و جانوری در استان اصفهان وجود دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به وجود بیش از ۲ هزار گونه گیاهی و جانوری در این استان، گفت: برای حفظ تنوع زیستی اصفهان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهیم کرد.

ایرج حشمتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی، به جغرافیای بکر طبیعی استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: این استان با بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت و حفاظت شده و شکار ممنوع دارای گونه‌های شاخص و خاص تنوع زیستی در بخش‌های مختلف جانوری و گیاهی است.

وی آهوی ایرانی، یوزپلنگ ایرانی، کل و بز وحشی، قوچ و میش اصفهان، گربه شنی، هوبره و زاغ بور را از گونه‌های جانوری استان اصفهان برشمرد و افزود: تاکنون ۴۸۴ گونه مهره‌دار شامل ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده، هشت‌گونه دوزیست، ۴۱ گونه ماهی در این استان شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: بیش از ۲ هزار گونه گیاهی از حدود ۷۰۰ جنس و در قالب ۱۳۰ خانواده در این استان وجود دارد که از این شمار ۳۵۰ گونه دارویی، ۴۵ گونه انحصاری، ۵۴ گونه آسیب پذیر، ۱۶ گونه نادر و ۱۹ گونه در خطر انقراض است.

حشمتی با تاکید بر اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برای حفظ تنوع زیستی این استان از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد، گفت: بدون همکاری و تعامل بخش‌هایی مانند تشکل‌های سازمان نهاد مردمی، مردم محلی وبومی، دستگاه‌های انتظامی و قضائی و نهادهای مرتبط حفاظت از تنوع زیستی در استان اصفهان میسر نیست که خوشبختانه استان اصفهان در این زمینه پیشتاز است و گام‌های خوبی برداشته است.

استان اصفهان یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی دارد.

پارک‌های ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو، موته، کلاه قاضی و پناهگاه‌های حیات وحش عباس‌آباد، یخاب و مناطق حفاظت‌شده کرکس، قمصر و برزک، کهیاز و دالانکوه مناطق چهارگانه و تحت مدیریت استان اصفهان هستند که از تنوع زیستی بکری برخوردارند و در کشور شاخص هستند.

منطقه حفاظت شده به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، دشت، محیط‌های آبی و کوهستان گفته می‌شود که از لحاظ ضرورت حفظ و تکثیر نسل جانوران وحشی و یا حفظ و احیای رستنی‌ها و وضع طبیعی آن دارای اهمیت خاصی بوده و تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

سازمان حفاظت محیط زیست طبق تعاریف و معیارهای جهانی، ایران را به چهار طبقه شامل پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش تقسیم کرد که در مجموع ۹۳ منطقه حفاظت شده در کشور وجود دارد.

بیش از ۱۰ درصد مساحت کشور به مناطق حفاظت شده اختصاص دارد تا در این مناطق زیستگاه‌های گیاهی و جانوری کشور حفظ و حراست شوند و کارکرد آنها در اصل حفاظت از گیاه، جانور و اکوسیستم بوده است.

شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی "راه حل‌ها در طبیعت نهفته است" نامگذاری شده است.

کد خبر 424992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.