برشان: تبعیض‌های کارگری را به شورا گزارش کنید

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ساماندهی نیروها و رفع تبعیض در میان شرکت‌ها و سازمان‌ها همواره مورد توجه شورا بوده و در حد توان پیگیر این موضوع بوده‌ایم بنابراین اگر تبعیضی در این رابطه احساس می‌شود، لازم است با ذکر دلیل به نام بنده به دبیرخانه شورای شهر گزارش شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان شامگاه گذشته (چهارشنبه) در یک گقت‌وگوی برخط با بیان اینکه تمام سازمان‌های شهرداری اصفهان تابع قانون اداره کار و بیمه تأمین اجتماعی هستند، اظهار کرد: پرداخت حقوق و دستمزدها همگی تابع حداقل مزد مصوب شورای عالی کار است؛ هرچند حداقل حقوق آنگونه که مورد توقع جامعه کارگری بود به تصویب نرسید و صحبت‌هایی وجود دارد که این حداقل مزد ترمیم شود اما مصوب مذکور مبنای عملکرد شهرداری خواهد بود.

وی با بیان اینکه سیاست کلان شهرداری و شورای شهر این است که حقوق و مزایای کارکنان مستقیم و افراد زیرمجموعه سازمان‌های وابسته به شهرداری به‌روز پرداخت شود، افزود: شورا و شهرداری با توجه به مشکلات معیشتی موجود سعی کرده در حد امکان مزایایی را در کنار حقوقی پرداختی به کارکنان خود اختصاص دهد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص گلایه کارگران حجمی و ساعتی شاغل در بدنه شهرداری اصفهان تصریح کرد: براساس مقررات قانون کار، شهرداری فعالیت مدنظر را به پیمانکار واگذار می‌کند تا پیمانکار براساس این مقررات حقوق و دستمزد را پرداخت کند.

وی ادامه داد: طبقه بندی مشاغل، گروه‌های شغلی، مزد پایه، حق مسکن و ساعات کار نیز در قراردادها مشخص است و شرکت‌های پیمانکار وظیفه دارند بر اساس قرارداد به تعهدات خود عمل کنند بنابراین اگر کارگری احساس می‌کند این مقررات در حق او اجرا نمی‌شود می‌تواند به کارفرما مراجع کند و اگر نتیجه‌ای نگرفت به معاونت منابع انسانی شهرداری و شورای شهر مراجعه کند.

برشان خاطرنشان کرد: تمام کارگران چه آنهایی که در شهرداری مشغول کار هستند و چه سایر کارگرانی که در دستگاه‌های دیگر فعالیت می‌کنند با توجه به گسترش ارتباطات در فضای مجازی می‌توانند به هرگونه اطلاعاتی راجع به قوانین کارگری یا بیمه خود دسترسی داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر کارگری احساس کرد حقوق وی تضییع شده یا دچار تبعیض شغلی است می‌تواند به مراکز مربوطه در استان مانند خانه کارگر که آماده طرح دعوی و ارائه مشاوره در این زمینه هستند مراجعه کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شیوع کرونا باعث شد بسیاری از مشاغل در کشور ازدست رفته و در مقابل دولت اعلام کند افرادی که به این سبب بیکار شده‌اند، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند، افزود: در شهرداری و سازمان‌های وابسته سعی شد کسی به دلیل شیوع کرونا به بیمه بیکاری مراجعه نکند و شرکت‌هایی که در این خصوص با مشکل مواجه بودند، با برنامه‌ریزی و مدیریت لازم امکان ادامه فعالیت نیروهای خود را فراهم کردند.

وی با اشاره به وضعیت شرکت توسعه صنعتی سپاهان، ادامه داد: این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری اصفهان است که شیوع کرونا باعث شد تمامی فعالیت‌های آن تعطیل شود؛ تعطیلی تله کابین، شهر رویاها یا دیگر مجموعه‌های تفریحی زیرنظر این شرکت، توانی نگذاشت که حقوق نیروهای شرکت توسعه صنعتی سپاهان بدون کسب درآمد پرداخت شود بنابراین چاره‌ای جز اینکه نیروهای شرکت به بیمه بیکاری مراجعه کرده و حقوق و مزایای خود را دریافت کنند وجود نداشت اما با رفع مشکلات مربوط به کرونا و بازگشایی مجموعه‌های تفریحی، نیروهای این شرکت به محل کار خود بازخواهند گشت.

برشان اظهار کرد: در ابتدای شورای پنجم با سازمان‌هایی مواجه بودیم که مشکل نیروی اضافی داشتند و به دلیل آنکه برای این افراد تقریباً کاری در آن سازمان‌ها نبود موضوع تعدیل نیروی گسترده مطرح شد مانند سازمان عمران شهرداری که با چند ماه حقوق عقب مانده و نیروهای مازاد مواجه بود؛ با پیگیری شورای شهر این سازمان‌ها نه تنها تعدیل نیرویی نداشتند بلکه اکنون با کار فراوان درحال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط سخت اقتصادی در روزهای کنونی بودجه شهرداری اولویت‌بندی شده است، اضافه کرد: تلاش بر این است که حقوق و دستمزد خانواده بزرگ شهرداری با تأخیر مواجه نشود و اگر تأخیری وجود داشته در حد چند روز بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پول شرکت‌های پیمانکار به موقع پرداخت می‌شود و این شرکت‌ها مکلف به پرداخت به موقع حقوق و دستمزدها هستند اما ممکن است در سیر ارسال صورت وضعیت و دریافت منابع مالی تأخیر ایجاد شود که امری معمول است.

وی با تاکید بر اینکه اگر شرکت پیمانکاری در پرداخت حقوق و دستمزد تأخیر بیش از یک ماه داشت، لازم است به مدیران مناطق و یا شورای شهر اطلاع داده شود، ادامه داد: مقررات قانون کار باید در تمام شرکت‌های پیمانکار شهرداری رعایت شود و اگر چنین امری محقق نشد یا خللی در پرداخت بیمه بود، کارگران، شهرداری را به عنوان کارفرمای کلان در جریان قرار دهند تا خللی در پرداخت حقوق و وضع بیمه ایجاد نشود.

برشان با بیان اینکه یکسان‌سازی قراردادهای افراد شاغل در شهرداری بستگی به سیاست‌های کلان وزارت کشور دارد، افزود: شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری بر اساس مقررات قانون کار باید طبقه بندی نیروها را رعایت کنند و با تاکید شورای شهر و شهردار اصفهان، اگر قرار است مزایایی به کارگران پرداخت شود، باید یکسان باشد تا تفاوتی میان مزایای شرکت‌ها وجود نداشته باشد.

وی اظهار کرد: ساماندهی نیروها و رفع تبعیض در میان شرکت‌ها و سازمان‌ها همواره مورد توجه شورا بوده و در حد توان پیگیر این موضوع بوده‌ایم بنابراین اگر تبعیضی در این رابطه احساس می‌شود، لازم است با ذکر دلیل به نام بنده به دبیرخانه شورای شهر گزارش شود.

کد خبر 424947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.