سرنوشت پسماندهای کرونایی کرمانشاه چه می‌شود؟

در زندگی امروز چگونگی مدیریت پسماندها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، این مسئله مخصوصاً در شهرهای پر جمعیت محسوس است. در کلانشهرها علاوه بر اینکه تولید زباله‌های خانگی به علت جمعیت زیاد بیشتر است، سایز زباله و پسماندها مانند پسماندهای بیمارستانی و نخاله‌های ساختمانی نیز بیشتر تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار‬ ایمنا، ‬ در هر مکانی مجاز به دفن پسماندها نیستیم و همچنین هر نوع پسماندی روش دفع متفاوتی دارند که هر کدام علم، تخصص و دستورالعمل خاص خود را دارد. یکی از شیوه‌های دفع پسماند، دفن بهداشتی آن‌ها است که آخرین مرحله مربوط به پسماندهایی است که قابل بازیافت، کمپوست یا استفاده مجدد نیست بنابراین دفن زباله‌ها در این مرحله نیاز به اصول و شرایط علمی و مهندسی شده‌ای دارد، از این رو زباله‌ها در هر مکان و به هر شیوه‌ای قابل دفن نیست به همین دلیل امروزه دفن بهداشتی و اصولی پسماندها به علت تبعات مهم زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی اهمیت زیادی دارد.

سرنوشت زباله‌های شهر

شهرام عارف کیا، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمانشاه با اشاره به آمار تولید روزانه زباله در کرمانشاه می‌گوید: بر اساس آمارهای اعلام شده، هریک از ساکنان شهر یک میلیون نفری کرمانشاه روزانه ۶۸۰ گرم زباله تولید می‌کنند که بخشی از آن زباله‌های عفونی و بیمارستانی است.

وی با بیان اینکه در ایام بروز بیماری کرونا تولید زباله افزایش داشته است، تاکید می‌کند: با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت مسائل بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، دستکش و مواد بهداشتی همچنین قرنطینه خانگی همشهریان در ایام تعطیلات فروردین ماه، حجم زباله تولید شده از اواخر اسفند تا ماه جاری در شهر کرمانشاه از ۶۰۰ تن به ۸۰۰ تن افزایش یافت.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمانشاه می‌افزاید: با توجه به این مهم سازمان مدیریت پسماند شهرداری جمع‌آوری زباله را از یک شیفت در شبانه روز به دو شیفت افزایش داد.

وی اظهار می‌کند: زباله‌های شهری جمع‌آوری شده از سطح شهر کرمانشاه به منظور فرآوری به شرکت بازیافت منتقل می‌شود و در نهایت ۲۰ درصد بدون استفاده آن‌ها برای دفن به سایت دفع زباله سراب قنبر می‌رود.

عارف کیا با اشاره به اقدامات شده برای پیشگیری از شیوع کرونا برای نیروهای شهرداری می‌گوید: بسته‌های ملزومات حفظ سلامت کارکنان به ویژه پاکبانان به صورت دوره‌ای و مداوم و تا ریشه کن شدن این بیماری در بین آنها و کارگران فضای سبز بسته‌های بهداشتی توزیع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این بسته بهداشتی شامل ماسک‌های فیلتر دار قابل شست و شو، لباس‌های ایزوله، اسپری ضدعفونی کننده و ژل‌های شست و شوی دست و دستکش در بین پاکبانان و کارگران فضای سبز توزیع شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمانشاه در خصوص پسماندهای بیمارستانی تصریح می‌کند: طبق قانون پسماند، بی خطر و عادی سازی پسماندهای بیمارستانی و پزشکی بر عهده تولید کننده آن هاست در کرمانشاه این مهم توسط دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها انجام شده و تحویل پسماند می‌شود.

کاهش پسماندهای بیمارستانی از زمان شیوع کرونا

یحیی ذائبی، کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص میزان تولید پسماندهای بیمارستانی از زمان شیوع کرونا می‌گوید: طبق ارزیابی شده از اواسط اسفند ۹۸ تا قبل از گام دوم فاصله گذاری اجتماعی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد مجموع پسماندهای تولیدی بیمارستان‌های استان و به ویژه شهر کرمانشاه کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: این کاهش زباله به استثنای دو بیمارستان اصلی پذیرنده بیماران کرونایی در مرکز استان است و کاهش مراجعات مردم به بیمارستان‌ها به جز موارد اورژانسی، کاهش مراجعات ملاقات کننده‌ها از بیماران، کاهش خدمات غیر اورژانس و جراحی‌های الکتیو از دلایل این کاهش بوده است هرچند که استفاده از لوازم یک بار مصرف و ماسک و دستکش مقدار پسماندهای عفونی را افزایش داده، اما در مقایسه با کاهش خدمات درمانی در بیمارستان‌ها در مجموع کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصد داشته است.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نحوه جمع‌آوری و محل دفن پسماندهای بیمارستانی اظهار می‌کند: در حال حاضر بنا بر دستور کارگروه مدیریت پسماند استان جمع‌آوری و دفن زباله‌های بیمارستانی توسط بخش خصوصی دارای مجوز و با تقبل هزینه‌ها توسط بیمارستان‌ها در شهر کرمانشاه صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: پسماندهای عفونی پس از تفکیک در بیمارستان‌ها ابتدا توسط دستگاه‌های بی خطر ساز، بی خطر سازی شده سپس برای دفن بهداشتی، تحویل شرکت‌های دارای مجوز خواهد شد.

ذائبی در خصوص مکان فعلی دفن پسماندهای بی خطر شده، تصریح می‌کند: مکان فعلی با تأیید کارگروه مدیریت پسماند تعیین شده است و عملیات دفن زباله‌های تحت نظر یک نفر کارشناس بهداشت محیط به عنوان ناظر فنی و با حضور مأموران نیروی انتظامی باهدف جلوگیری از حضور و مزاحمت زباله گردها صورت می‌گیرد.

ادامه فعالیت شرکت بازیافت در ایام کرونایی

هایده شیرزادی، مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به میزان تولید زباله در کرمانشاه همزمان با شیوع بیماری کرونا می‌گوید: بیماری کرونا باعث تولید بیشتر زباله‌های خانگی شده، اما زباله‌های تولیدی توسط رستوران‌ها، مراکز تولید و فروش غذا کاهش چشمگیری داشته است.

وی ادامه می‌دهد: البته باید گفت ترکیب زباله‌های تولیدی نیز تغییراتی داشته در واقع تولید کیسه‌های نایلونی در بین زباله‌ها بیشتر شده چون مردم قبلاً از این کیسه‌ها چندین بار استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر به خاطر شیوع بیماری کرونا یک بار مصرف شده و همچنین وجود ماسک و دستکش بین زباله‌ها بیش از گذشته است.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با اشاره به روزهای کاری در ایام شیوع کرونا اظهار می‌کند: شرکت بازیافت کرمانشاه بر خلاف شرکت‌های دیگر استان‌ها که عمدتاً از نیروی انسانی به جای تجهیزات استفاده می‌کنند در ایام شیوع بیماری کرونا حتی یک روز هم تعطیل نشد و هیچکدام از پرسنل نیز تاکنون درگیر بیماری نشده‌اند.

وی می‌افزاید: فعال بودن شرکت بازیافت علاوه بر حفظ معیشت پرسنل، کمک کرده زباله‌های تولیدی شهر کرمانشاه مدیریت شود و شیرابه آن باعث آلودگی محیط زیست نشود.

کد خبر 424939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.