مطالبه ۱۹۲۰ میلیارد ریالی شهرداری مشهد از دولت برای یارانه بلیت مترو

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد از مطالبه ۱۹۲۰ میلیارد ریالی از دولت برای یارانه بلیت مترو خبر داد و گفت: در پی شیوع ویروس کرونا خسارت میلیاردی به شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد وارد شده است.

خلیل الله کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه بر اساس قوانین بالادستی دولت موظف به پرداخت سهم یک سومی خود در یارانه بلیت مترو است، از سال‌ها پیش تاکنون این موضوع محقق نشده و مشکلات بسیاری را برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت را مکلف به پرداخت یارانه حمایتی حمل و نقل عمومی در شهرها و کلانشهرها کرده و بر اساس این قانون و برنامه‌های توسعه کشور، منابع مالی تأمین این یارانه بودجه و درآمدهای عمومی کشور است.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه قانون‌گذار در تعیین سهم دولت، شهرداری و مترو سازوکار لازم را مشخص کرده، اما متأسفانه در چند سال اخیر دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل نکرده است، افزود: بر اساس این تکلیف قانونی ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های مترو باید توسط مترو از طریق فروش بلیت ۳۰ درصد شهرداری و ۳۰ درصد از سوی دولت پرداخت شود.

وی گفت: در حال حاضر میزان مطالبات شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد از دولت طی سال‌های ۹۱ تا ۹۸ افزون بر ۱,۹۲۰ میلیارد ریال بابت یارانه بلیت (ماده هشت قانون هدفمندی یارانه‌ها) است.

کاظمی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در مشهد و تأثیر آن بر فعالیت مترو، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا ضدعفونی مداوم ۱۳۰ ناوگان خط یک و دو و ۳۶ ایستگاه خط یک و دو مترو انجام شد، اما با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تعداد مسافران آن از ۲۰۰ هزار نفر در روز به حدود ۶۰ هزار نفر کاهش یافت و به همین دلیل با توجه به شرایط ایجاد شده تصمیم بر تعطیلی فعالیت مترو گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیروهای مترو فعال هستند، زیرا مترو مجموعه‌ای استندبای است و باید دستگاه‌های آن به روزرسانی و امور روزمره انجام شود.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد افزود: با توجه به روند کاهش مسافر در اسفندماه سال ۹۸ و تعطیلی کامل خدمات رسانی مترو از ۲۵ اسفند ماه، طبق محاسبه به عمل آمده از ۲۵ اسفند ماه ۹۸ تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹ بالغ بر ۳۲۴ میلیارد ریال خسارت به شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد وارد شده است.

کد خبر 424938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.