۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
آفتی به جان شهر

کنترل و نظارت بر احداث هرگونه ساختمان در محدوده شهر و صدور پروانه ساختمانی با رعایت مقررات ماده ۵۵ و ماده ۱۰۰ قانون برعهده شهرداری‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری علاوه بر کنترل و نظارت بر ساخت و ساز در محدوده شهر در خصوص نظارت بر حریم شهر نیز وظایفی دارد از جمله جلوگیری از ساخت ساز غیرمجاز، غیراصولی و غیراستاندارد در محدوده حریم شهرها بر عهده شهرداری‌ها است.

مهاجرت بی‌رویه به شهرها و تراکم جمعیت شهری گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمان‌ها را در پی دارد. بناهایی که به یکباره همچون قارچ از دل زمین سر بر می‌آورند بی آنکه کمترین اصول فنی و معماری در ساخت و ساز آن‌ها اعمال شود آثار منفی و تبعات فراوانی را در پی خواهد داشت و علاوه بر آن در ساخت و سازهایی هم که با اخذ پروانه ساخت صورت می‌پذیرد بعضاً مالکان از حدود و ثغور پروانه فراتر رفته و خارج از ضوابط مربوط مبادرت به احداث بنای مازاد بر پروانه می‌کنند که در این رهگذر نقش شهرداری‌ها به عنوان اصلی‌ترین محور مقابله با این قبیل تخلفات ساختمانی نمود بیشتری خواهد داشت.

پدیده شوم تخلفات بی شمار ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر معضلی است که مردم و شهرداری بیشترین ضرر را در این میان متحمل می‌شوند و برنده آن نیز سودجویان ساخت و سازهای غیرمجاز هستند و آمار بالای جرم، جنایت و معضلات اجتماعی نیز از تبعات این تخلفات محسوب می‌شود.

در همین راستا با «غلامرضا شهبازی» مدیر کل اجراییات شهرداری کرمانشاه گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

بیشترین تخلفات ساختمانی در کدام مناطق شهر محسوس‌تر است؟

فراوانی ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح مناطق هشتگانه پس از احصا و شناسایی بیشتر مربوط به شهرک‌هایی مانند کرناچی است که اخیراً به شهر کرمانشاه ملحق شده‌اند و در حال حاضر ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح منطقه پنج مربوط به شهرک شهرداری است.

تخلفات ساختمانی در چه مواردی بیشتر است؟

بیشتر تخلفات ساخت و سازهای غیرمجاز مربوط به مازاد تراکم است به این شکل که افراد متخلف پس از اخذ مجوز و پروانه ساختمانی اقدام به احداث بنا خارج از حد تراکم و مازاد طبقات می‌کنند که این معضل باعث برهم زدن انسجام، نظم و نسق شهری می‌شود که اداره کل اجراییات با تمام توان با متخلفان بناهای احداثی که با محتویات پروانه صادره از ناحیه شهرداری منطقه مغایرت داشته باشد با شدت برخورد می کند.

آمار رفع تخلفات ساخت و ساز چقدر است؟

مأموران این اداره کل به صورت شبانه روزی مشغول انجام خدمت هستند و بیش از ۱۷۳۰ مورد ساخت و ساز که به صورت غیر مجاز در مناطق هشت گانه شهرداری که اقدام به دیوار کشی، پی کنی و سنگ چینی کرده بودند رفع تخلف کرده‌اند. در حال حاضر آمار رفع تخلفات ساخت و ساز در حد پی کنی و خط کشی جهت ساخت و ساز غیر مجاز رسیده است.

همکاری مراجع قضائی با اداره اجراییات چگونه است؟

برخورد قاطع با متخلفان با قاطعیت ادامه دارد و مأموران از هر گونه رفتار تبعیض آمیز با شهروندان اجتناب کرده و با توجه به تخلفات گسترده در ساخت و سازهای غیرمجاز در کلانشهر کرمانشاه مأموران این اداره کل به صورت ۲۴ ساعته برای مقابله با آن مشغول فعالیت هستند و جهت جلوگیری از این تخلفات نیاز به همکاری بیشتر مراجع قضائی جهت حکم ورود به این اماکن را دارد که از تخلف آنها برابر قانون جلوگیری شود.

کد خبر 424926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.