لشکر سلیمانی در راه است

شایعات ایجاد شده علیه دولت، پایان فعالیت مجلس دهم، آخرین نطق لاریجانی در مجلس، تجربه اروپا در مبارزه با کرونا و روز قدس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه یکم خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قوه قضائیه با شایعه سازان برخورد کند» به بررسی عزم جدی دلواپسان برای تخریب دولت پرداخت و نوشت: در روزهای گذشته یک سایت خبری وابسته به دلواپسان در سلسله مطالبی با عنوان «خسارت‌بارترین دولت در انقلاب اسلامی» اقدام به انتشار مطالبی علیه دولت کرده و رئیس جمهور را «دروغگو» خواند. این رسانه دلواپس نوشت: «این چه تدبیر و برنامه‌ریزی و عقلی است که با تسلیم شدن در مقابل زورگویی‌های دشمن، ۱۳ هزار سانتریفوژ که هرکدام ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمت داشته و از جای خود برچیده و مثل آهن پاره‌ای در انبارها ریخته شود؟ کارخانه آب سنگین اراک بتون‌ریزی گردد؟ فُردو و نطنز و مراکز هسته‌ای تعطیل؛ و دانشمندان هسته‌ای اخراج شوند». در حالی که دستگاه قضا بی‌تفاوت از کنار اینگونه مطالب عبور می‌کند، سازمان انرژی اتمی تصمیم گرفت پاسخی برای «تنویر افکار عمومی» منتشر کند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان مجلس چندصدایی» به بررسی نقاط قوت و ضعف مجلس دهم پرداخت و نوشت: روز گذشته آخرین جلسه علنی دهمی‌ها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که با عکس یادگاری نمایندگان پایان یافت. مجلس دهم از هشتم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد و روز گذشته پس از چهار سال به کار خود خاتمه داد. حوادث و رخدادهای زیادی در کشور در طول این چهار سال رخ داد.

منتقدان عملکرد دهمی‌ها در مواجهه با حوادث و نوع نظارتش بر عملکرد دولت را بسیار ضعیف می‌دانند و معتقدند این مجلس نتوانست به انتظاراتی که مردم از وکلای خود داشتند پاسخ قانع کننده‌ای بدهد. هرچند نقد به دهمی‌ها فقط به اینجا ختم نمی‌شود و این را می‌شود از سخنان علی لاریجانی فهمید که دیروز در آخرین نطق خود به عنوان رئیس مجلس، در واکنش به برخی از این نقد و حملات به مجلس گفت: در چهل سال گذشته هیچ یک از مجالس تا این اندازه آماج توهین واقع نشد، نه تنها از سوی دشمنان بلکه از سوی کسانی که انتظار می‌رفت مجلس را پاس بدارند. این به معنای این نیست که مجلس دهم ضعف نداشته و نباید انتقاد کرد، اما این مجلس مظلوم واقع شد. برخی سیاسیون برای رقابت‌های خرد انتخاباتی بی‌انصافی را به نهایت رساندند. آیا عملکرد مجلس دهم چه اندازه قابل دفاع است و کم‌کاری‌های مجلس دهم بیشتر مربوط به چه زمینه‌هایی بود؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مظلوم بودیم اما شجاع» به بررسی طعنه لاریجانی به شورای نگهبان، قوه قضائیه و منتقدان پرداخت و نوشت: هر آغازی را پایانی است و هر سلامی را وداعی ولی نه برای همه. هستند چهره‌هایی که به واسطه سال‌ها حضور و ممارست در عرصه‌ای بی‌رحم چون سیاست چنان آب‌دیده شده‌اند که نه به سادگی می‌شکنند و نه زیر بار تندترین تخریب‌ها، خم به ابرو می‌آورند. علی لاریجانی به گواه موافقان و مخالفان از جنس این افراد است و شاید از همین‌رو در آخرین نطقش در صحن علنی به شعری از مصطفی نقی‌پور فر که در فراز و فرودهای ۸۸ سروده شده، اکتفا می‌کند: «در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را.» او که ۱۱ سال و ۱۱ ماه و ۲۵ روز پیش به پارلمانتاریستی در ایران سلام کرد و در گام نخست حدادعادل را کنار زده و بر قدرتمندترین کرسی پارلمان تکیه کرد، روز گذشته مقابل دیدگان نمایندگان و خبرنگاران و البته افکار عمومی، با پارلمان و اهالی‌اش وداع گفت تا در فاصله هفت روز مانده تا تشکیل مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم، لاریجانی به فکر آینده سیاسی خود و البته یاران صدیقش باشد. خداحافظی لاریجانی با پارلمان اما نه بی‌حاشیه بود و نه خنثی. او که در نطق پایانی‌اش در نهمین دوره مجلس قانون را «ناموس» جمهوری اسلامی نامیده بود و از مخالفت «دیکتاتورها» با حاکمیت قانون گلایه کرده بود، این‌بار تمام و کمال به دفاع از عملکرد خود و البته سایر همکارانش در پارلمان دهم پرداخت و از تخریب‌های چپ و راستی که در یکی، دو سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود، گلایه کرد. گلایه و انتقادی که البته هم صریح‌تر بود و هم به وضوح یاران محمود احمدی‌نژاد در پارلمان یازدهم، شورای نگهبان و سخنگویش و تا حدودی نیز قوه قضائیه را دربرمی‌گرفت و شاید از همین‌رو رسانه متعلق به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از آن در حالی به عنوان «نطق کوبنده رئیس مجلس» یاد می‌کند که بعید است با توجه به سبک و سیاق لاریجانی و نوع نگاهش به سیاست، دوباره شاهد بازگشتش به این نهاد باشیم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «طرح ترافیک در عصر کرونا» به بررسی تجربه اروپا در مبارزه با کرونا پرداخت و نوشت: شهرهای مدرن جهان برای بن‌بست شکنی از عبور و مرور امن و کم‌استرس در عصر «کرونا» به استفاده از الگوی مشترک رو آورده‌اند. شهروندان غالب شهرهای پرجمعیت از جمله پایتخت‌های اروپایی به‌دلیل ترس از ابتلا به ویروس در محیط‌های عمومی متراکم، استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی برای ترددهای شغلی را برخلاف همیشه به شدت کاهش داده‌اند. شهرداران در ابتدای فراگیری «کرونا» با واکنش سریع به وضعیت اضطراری در شهر، «محدودیت‌های استفاده از خودروی شخصی در معابر پرترافیک» را لغو کردند. اما اکنون با ماندگاری این ویروس در جهان و پیش‌بینی‌ها درباره «زندگی با کرونا تا زمان نامعلوم»، مدیریت ترددهای شهری در اروپا دستخوش تغییر شده است. کلانشهرهایی که سابقه ترددهای «سبز» در معابر آنها وجود دارد، در حال حاضر از تهدید «کرونا» به نفع جابجایی‌های غیر خودرویی فرصت‌سازی کرده‌اند. در پاریس و لندن، طرح ترافیک مخصوص کرونا به شکل «کاهش خطوط حرکت خودروی شخصی و اختصاص معبر بیشتر برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری» استارت خورده است. مدیران این شهرها معتقدند «بازگشت به خودروی شخصی در عصر کرونا» می‌تواند آسیب‌پذیری انسان‌ها از ویروس را به شکل غیرمستقیم _آمادگی دستگاه تنفسی برای بیماری بر اثر آلودگی هوا_ افزایش دهد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیروز خرمشهر فردا قدس/ لشکر سلیمانی در راه است» به بررسی اهمیت برگزاری روز قدس پرداخت و نوشت: دفاع از فلسطین مصداق دفاع از اسلام است و هر که ندای شما را بشنود و توجهی نکند، مسلمان نیست. فجر پیروزی به یاری پروردگار نزدیک خواهد بود زنگ مرگ صهیونیست‌های متجاوز به صدا درآمده است. امیدواریم که خداوند به ما توفیق حضور در کنار شما را بدهد و ما را به آرزویمان؛ شهادت در راه فلسطین برساند. این بخشی از نامه سردار قاسم سلیمانی قبل از شهادتش به محمد الضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است که در آن «شهید قدس» نوید اضمحلال و فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی را داده و امروز که روز جهانی قدس با سالروز حماسه فتح خرمشهر همراه شده بیش از هر زمان دیگری تحقق این وعده صادق برای ما ملموس‌تر و قابل درک‌تر شده است.

چرا که فتح خرمشهر سرآغاز فروپاشی حزب بعث و اضمحلال رژیم صدام بود و برای ملت ما که در ابتدای شروع نهضت اسلامی توانستند در یک رویارویی طولانی مدت با نظام سلطه دست و پنجه نرم کنند و سرانجام آنها را نابود کند. آن روز ملت ما یکه و تنها در مقابل نظام سلطه و استکبار ایستاده بود و موفق به این فتح بزرگ شد اما امروز به برکت مجاهدت‌های شهید سلیمانی و درهم آمیخته شدن خون رزمندگان در جبهه حق علیه کفر و تکفیر و استکبار، منطقه یکپارچه از مقاومت شده و فتح قدس را فریاد می‌زند.

کد خبر 424915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.