۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
دوئل آمریکا و ایران در کارائیب

وسعت تنش‌های بین آمریکا و ایران هر روز گسترده‌تر می‌شود. از خلیج فارس گرفته تا جبل طارق و امروز منطقه کارائیب به کارزار سیاسی - نظامی تهران و واشنگتن تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که مایک پمپئو، وزیرخارجه ایالات متحده مدتی پیش مدعی شده بود که ایران در ازای همکاری نفتی با ونزوئلا چندین تن طلا دریافت کرده است، اما بلافاصله بعد از این ادعا حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در کاراکاس ضمن تکذیب انتقال طلا از ونزوئلا به ایران حضور متخصصان فنی ایران در پالایشگاه‌های ونزوئلا را یک شایعه بی اساس نامید؛ هفته گذشته نیز خبرگزاری رویترز با اشاره به ادعای مایک پمپئو و با استناد به یک وب سایت مسیریابی کشتی‌ها، مدعی شد که یک کشتی ایرانی حامل سوخت از بندرعباس به سمت ونزوئلا در حال حرکت است و همچنین به غیر از این کشتی، چهار کشتی دیگر ایرانی نیز به منظور انتقال بنزین راهی ونزوئلا هستند؛ از همین رو برخی رسانه‌ها از اعزام چهار ناو جنگی و نیز هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» آمریکا به منطقه ونزوئلا برای جلوگیری از انتقال سوخت توسط ایران به ونزوئلا خبر دادند.

علی‌رغم اینکه سفیر ایران در ونزوئلا حضور متخصصان فنی کشورمان در پالایشگاه‌های کاراکاس را تکذیب کرد، اما مقامات دیپلماتیک تهران ضمن تأیید انتقال بنزین به ونزوئلا، تحرکات اخیر آمریکا در منطقه کارائیب را دزدی دریایی تلقی کردند و نسبت به پیامدهای این تحرکات هشدار داده‌اند؛ از همین رو محمدجواد ظریف در نامه‌هایی خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و تاکید کرد که "آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به ویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد. " وزیر امورخارجه کشورمان ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هرگونه اقدام غیرقانونی بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرده است.

حال باید پرسید نتیجه این تقابل غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به کجا ختم خواهد شد؟ آمریکا می‌تواند مسیر نفتی ایران را مختل کند؟

آمریکا می‌خواهد در مسیر فروش نفت ایران اختلال ایجاد کند

مهدی مطهری نیا، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است که ایالات متحده آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های حداکثری علیه ایران دنبال به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است.

به گفته وی ایران می‌تواند نفت استخراج کرده و آن را ذخیره کند، اما نمی‌تواند نفت خود را صادر کند. ایالات متحده آمریکا نیز تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا در مسیر فروش نفت ایران اختلال ایجاد کند و این موضوع به صورت کاملاً شفاف توسط برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بیان شده است.

به عقیده این کارشناس روابط بین‌الملل خروج نفتکش‌های ایران از آب‌های منطقه و ورود به مناطق بین‌المللی قطعاً پیامدهای جدی دارد، اما مخاطرات حاصل از درگیری واشنگتن با تهران و گسترش بیماری کرونا می‌تواند در رقابت انتخابات نوامبر سال ٢٠٢٠ برای ترامپ تبعات داشته باشد.

مطهرنیا می‌گوید که حرکت نفتکش‌های ایران به سمت ونزوئلا نشان‌دهنده یک نوع حرکت سیاسی و اقتصادی است؛ زیرا ونزوئلا کشوری نفت خیز بوده و صدور بنزین ایران به این کشور را پرسش برانگیز خواهد کرد. ونزوئلا مانند ایران اسیر تورم بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز ایران و ونزوئلا هر دو تحت تحریم‌های حداکثری آمریکا قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد معامله‌های اخیر این کشور جهت تحریک ایالات متحده برای ورود به یک بازی در آب‌های آزاد بوده و از همین رو آمریکایی‌ها یا باید با تبادلات ایران و ونزوئلا تقابل نظامی کنند و یا به دلیل صادرات نفت تهران به ونزوئلا، تحریم‌های سنگین‌تری علیه کشور اتخاذ کنند.

آمریکا در یک بن‌بست سیاسی قرار گرفته است

حضور ناوهای نظامی آمریکا در منطقه کارائیب این نگرانی را ایجاد کرده که ایران و ایالات متحده وارد تقابلی نظامی برای دفاع از مواضع خود شوند. علی امیدی، کارشناس روابط بین‌الملل در این باره می‌گوید که تهدیدهای ایالات متحده به دلیل صادرات نفت ایران به ونزوئلا نیست. آمریکا در حال بررسی این موضوع است که چگونه می‌تواند روند صادرات نفت ایران را مختل کند. به همین دلیل باید حضور ناوهای نظامی آمریکا در منطقه کارائیب و اقیانوس آرام را طبیعی دانست؛ زیرا واشنگتن بر اساس دکترین سیاسی آلفرد ماهان باور دارد که یکی از ابزارهای افزایش سلطه این کشور، تسلط بر آب‌های بین‌المللی است.

به عقیده وی ایران همیشه ثابت کرده که در مقابل تحرکات آمریکا ساکت نمی‌نشیند؛ همان گونه که هنگام توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌طارق، واکنشی قاطع نشان داد. از طرف دیگر آمریکا به خوبی می‌داند این روزها ایران سرشار از خشم بوده و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد نیز نتوانسته از شدت خشم ایران بکاهد.

این کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید که اگر آمریکا بخواهد در آب‌های بین‌المللی دست به هر اقدامی علیه روند صادرات نفت ایران بزند، کشورمان دست به اقدامی متقابل خواهد زد.

به گفته امیدی آمریکا وارد یک بن بست سیاسی شده و می‌داند اگر مانع عبور نفتکش‌های ایرانی شود، ایران نیز طبق موازین حقوق بین‌الملل و دکترین دفاع مشروع، مقابله به مثل می‌کند و همینطور اگر بخواهد در مورد صادرات نفت ایران به ونزوئلا بی اعتنا باشد، دهن‌کجی بزرگی نسبت به سیاست‌های واشنگتن در ونزوئلا نشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات ایران تقویت‌کننده دولت مادورو بوده و به همین دلیل آمریکا را در یک بن بست سیاسی قرار داده است.

کد خبر 424896

برچسب‌ها