۲۰۰ راس گوسفند بر اثر حوادث جوی تلف شد/تجهیز عشایر در برابر کرونا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش بینی برای آبرسانی سیار به چهار هزار خانوار عشایری در سال جاری، گفت: لوازم بهداشتی از جمله ماسک و دستکش با هدف پیشگیری از شیوع کرونا بین خانوارهای عشایری در استان اصفهان توزیع می شود.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کوچ عشایر از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان به مناطق ییلاقی استان اصفهان از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون ۸۰ درصد جمعیت عشایر از ۱۲ گلوگاه وارد استان شده اند.

وی افزود: نزدیک به ۲۷ هزار نفر عشایر ایل قشقایی و ۲۴ هزار نفر از ایل بختیاری هستند که بهار هر سال از مناطق گرمسیری جنوبی کشور به مناطق ییلاقی استان اصفهان کوچ می‌کنند و در ۳۰۰ نقطه این استان از جمله در شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، سمیرم، چادگان و شهرضا مستقر می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۶۰ درصد از عشایر با وسایل نقلیه کوچ می‌کنند، گفت: نزدیک به یک هزار کیلومتر ایلراه وجود دارد که سال گذشته بر اثر سیل آسیب دید اما در چند ماه بازسازی شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز بهداشت، منابع طبیعی، هلال احمر، راهداری و نیروی انتظامی به عشایر خدمات امدادی ارائه می‌کنند، اظهار کرد: براساس پیش بینی‌ها امسال به چهار هزار خانوار عشایری آبرسانی سیار می‌شود؛ همچنین با هدف پیشگیری از کرونا اداره امور عشایر اصفهان ماسک، دستکش و لوازم بهداشتی بین عشایر توزیع می‌کند.

شیشه فروش ادامه داد: پیش از این نیز برای جلوگیری از قطع درختان دو هزار پکیج خورشیدی به عشایر تحویل داده شده بود که هر پکیج توان روشن کردن یک لامپ را در چادر عشایری دارد.

وی پرورش بیش از یک میلیون رأس دام و تولید ۱۰ هزار تن گوشت قرمز در سال و هچنین تولید محصولات لبنی، کشاورزی و صنایع دستی را از توانمندی‌های عشایر برشمرد و گفت: به عشایر توصیه شده است که برای جلوگیری از خسارات ناشی از حوادث جوی در مسیر سیلاب و دره‌ها مستقر نشوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عشایر باید تقویم کوچ را رعایت کنند، افزود: قرق شکنی زودهنگام عشایر در سمیرم تلفات جانی نداشت اما بر اثر سرمازدگی و بارش تگرگ ۲۰۰ رأس گوسفند از بین رفت و به مایحتاج آنها خساراتی وارد شد.

کد خبر 424892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.