۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
تولید  ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور

مجری طرح زنبورداری کشور گفت: ۹۸ هزار زنبورستان در سطح کشور وجود دارد که حدود ۱۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی را شامل می‌شود و از این کلنی ها در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور تولید شد.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فرهاد مشیر غفاری مشاور معاون وزیر و مجری طرح زنبورداری کشور در نشست خبری امروز که به مناسبت روز جهانی زنبور برگزار شد، اظهار کرد: زنبور یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشاورزی محسوب می‌شود که موفقیت در تولید مثل گیاهان، تکثیر و تولید نیمی از دانه‌های روغنی و افزایش کمی و کیفی علوفه‌های دامی وابسته به گرده افشانی این دام‌های کوچک است.

وی افزود: به طور مستقیم بخشی از غذای انسان توسط زنبور تأمین می‌شود و محصولات دیگر آن ژل رویال، موم‌، بره موم، گرده و زهر زنبور عسل است که در صنایع مختلف آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشیر غفاری ادامه داد: در حال حاضر زنبور درمانی ناشی از نیش زنبور هم به این بخش اضافه شده است.

مجری طرح زنبورداری کشور در رابطه با دفتر زنبورعسل خاطرنشان کرد: دفتر زنبورعسل در سال گذشته به طور مستقل در مجموعه تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و از سند راهبردی صنعت زنبورداری کشور در سال گذشته رونمایی شد که ۸ هدف اصلی، ۴۳ استراتژی و ۷۸ اقدام اجرایی را شامل می‌شود و در واقع ریل گذاری مسیر صنعت زنبورداری با این سند صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با چشم‌انداز ترسیمی از تدوین سند، تا افق ۱۴۰۴ جایگاه حوزه زنبورداری، پیشرو در بخش کشاورزی، سرامد در منطقه، رقابت پذیر در جهان، بهره‌مند از دانش روز، برخوردار از کسب و کارهای اقتصادی و عرضه کننده محصولات متنوع و قابل اعتماد در دنیا خواهد بود.

مشیر غفاری تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های متعددی در زمینه محصولات زنبور عسل و بیمه کندوها را با دستگاه‌های مختلف و صندوق بیمه کشاورزی انجام دادیم و باید به سمتی برویم که به محصولات زنبور عسل توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره‌های تولید در بخش زنبورداری، خاطرنشان‌کرد: بها دادن به زنجیره‌های تولید در بخش زنبورداری از برنامه‌های دفتر زنبورداری بوده تا زنجیره‌های تأمین، تولید و توزیع محصولات زنبور عسل فراهم شده و ارزش افزوده آن به صنعت باز می‌گردد.

مجری طرح زنبورداری کشور بیان کرد: گام دیگر ما استاندارد اجباری عسل است که امسال عملیاتی خواهد شد و همراهی دستگاه‌های مرتبط را نیاز دارد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در این زمینه با ما همکاری کنند تا عسل‌های تقلبی از عسل طبیعی تفکیک شود و عسل مرغوب به دست مصرف کننده برسد.

مشیر غفاری با اشاره به تنوع عسل در کشور و پتانسیل صادراتی این محصول اذعان کرد: ما در کشور حدود ۵۲ نوع عسل از گیاهان متعدد داریم که در صورت مناسب بودن شرایط صادرات، پتانسیل آن در بخش زنبورداری وجود دارد.

غفاری تأکید کرد: زنبورداری وابستگی به خارج ندارد و با ارزآوری بالا، تولید کم آب بر و عدم نیاز به سرمایه بالا، گزینه مناسبی برای فعالیت در این حوزه محسوب می‌شود.

مجری طرح زنبورداری کشور با اشاره به محدودیت مراتع و نیاز زنبورداران به کوچ عنوان کرد: پیشنهاد ما در وزارت جهاد کشاورزی، تشکیل ستاد گرده افشانی است تا زنبورداران مجوز حضور در عرصه‌های زراعی، باغی، مراتع، جنگل‌ها، پارک‌ها و فضای سبز متعلق به شهرداری‌ها را داشته باشند تا علاوه بر گرده‌افشانی بتوانند محصولات مرتبط با عسل را تهیه کنند.

وی در رابطه با تعداد زنبورستان‌ها و کلنی‌ها، خاطرنشان کرد: ۹۸ هزار زنبورستان در سطح کشور وجود دارد که حدود ۱۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی را شامل می‌شود و از این کلنی ها در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور تولید شد.

مشیر غفاری افزود: ایران جزو چهار کشور تولید کننده عسل و کندو در جهان است و پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی در رابطه با صادرات عسل و محصولات آن از کشور اذعان کرد: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تن صادرات عسل داشتیم اما در سال جدید به دلیل محدودیت تردد و شیوع بیماری کرونا صادرات اتفاق نیفتاده است.

کد خبر 424878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.