۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
تبیین الگوی شهر بیوفیلیک

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: تبیین الگوی شهر بیوفیلیک به عنوان یک وسیله نقلیه درون شهری، پروژه پژوهشی مسئله محور حوزه بهره‌بردار معاونت شهرسازی و معماری با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی است که در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر بیوفیلیک در پی گسترش طبیعت در شهر و سکونتگاه‌های شهری و ارتباط ساکنان آن با طبیعت است.

وی افزود: افزایش علاقه به ایجاد و مدیریت بر مبنای رویکرد بیوفیلیک موجب تلاش‌هایی در راستای ارائه شاخص‌هایی جهت دستیابی به این مهم شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به شاخص‌های شهر بیوفیلیک و نحوه گردآوری داده‌های مورد نیاز برای سنجش هر شاخص، تصریح کرد: استفاده از نقشه برای دسترسی به طبیعت و مزارع شهری، مسیرهای سبز، نزدیکی به رودخانه طبیعی، حمل و نقل پایدار، تجربه مستقیم آب، فرصت‌های آموزش طبیعت، ارتقا کیفیت هوا، تغییر و گذر زمان، تهیه پرسشنامه مربوط به صدای طبیعت، الهام و تقلید از طبیعت، ارتباط خانه و طبیعت، بازیافت، کاهش مصرف انرژی، مدیریت جریان آب‌های سطحی و فاضلاب، استفاده از گیاهان خانگی، بام سبز، جداره‌های سبز، تجربه مستقیم از نور، تجربه مستقیم از حیوانات، اکوسیستم‌ها و حیات وحش، رنگ‌های طبیعی، مصالح طبیعی، جهت‌گیری مناظر، راز آمیزی، ایمنی و حفاظت، اتصال و هم پیوندی، غنای اطلاعات، سلسله مراتب، علاقه و تعلق و رتبه بندی محلات بر اساس شاخص‌های شهر بیوفیلیک انجام شد.

وی ادامه داد: پس از تعیین شاخص‌های شهر بیوفیلیک، داده‌های مورد نیاز جهت سنجش این شاخص‌ها از طریق نقشه‌ها و پرسشنامه تهیه و سپس برای کاهش این حجم از داده (۳۷ لایه اطلاعاتی) و همچنین تحلیل آن‌ها از فن تحلیل عاملی استفاده شد که بر اساس آن محلات شهر اصفهان به سه دسته از نظر توان و پتانسیل‌های تحقق شهر بیوفیلیک تقسیم بندی می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به الزامات و زیرساخت‌های ایجاد الگوی بیوفیلیک، گفت: به منظور شناخت الزامات و زیرساخت‌های مورد نیاز ایجاد الگوی بیوفیلیک در محلات شهر اصفهان باید مشخص شود هر محله از منظر ویژگی‌های بیوفیلیکی چه امتیازی را می‌گیرد یا به طور کلی در کدام ویژگی‌ها قوی‌تر و در کدامیک ضعیف‌تر بوده و پس از درک این مهم باید برای هر محله‌ای تصمیم گیری شود که باید بر روی رفع نقاط ضعف یا روی ترویج و توسعه نقاط قوت تمرکز شود.

وی افزود: برای انجام اقدامات زیرساختی در سطح پهنه‌های بزرگ‌تر از محله باید شهر اصفهان به چند پهنه همگن تقسیم بندی شود، از سوی دیگر ممکن است نتوان برای ۱۷۲ محله بررسی شده در این تحقیق به طور جداگانه به ارائه طرح پرداخت که در این خصوص می‌توان به طرح‌های راهبردی در مقیاس پهنه‌های همگن پرداخت؛ از این رو از تحلیل خوشه‌ای استفاده شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در تحلیل خوشه‌ای محلات شهر اصفهان به ۱۰ خوشه تقسیم شده‌اند که وضعیت هر خوشه نسبت به هر یک از عامل‌های اصلی شهر بیوفیلیک نقشه و جدول زیر آمده است.

وی گفت: خوشه بندی فوق نشان می‌دهد محلات شهر اصفهان را می‌توان به ۱۰ خوشه متفاوت از منظر ویژگی‌های بیوفیلیک تقسیم کرد.

ابراهیمی اظهار کرد: نقشه خوشه‌بندی محلات شهر اصفهان که به عنوان یکی از مهمترین اسناد تحقیق انجام شده است، به عنوان یک پشتیبان تصمیم‌گیری برای برنامه‌های عملیاتی در مقیاس محلات می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا این نقشه نشان می‌دهد هر محله دارای چه پتانسیل‌ها و ویژگی‌هایی در خصوص شهر بیوفیلیک است و در چه مواردی دچار ضعف دارد.

کد خبر 424859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.