مطالبه چهار هزار میلیارد ریالی شهرداری مشهد از دولت/کاهش ۵۳.۵ درصدی مسافران اتوبوس

امروزه مسایل مربوط به حمل و نقل در شهرها به یکی از چالش‌های اصلی مدیریت شهری تبدیل شده زیرا یکی از ارکان توسعه شهری به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌رغم اینکه در ماده دو قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، دولت متعهد شده از محل وجوه حاصل از اجرا قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، کمک‌های بلاعوض یا یارانه برای موضوعاتی از جمله "گسترش و بهبود حمل‌ونقل عمومی در چهارچوب قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت" پرداخت کند و به قوانین مصوب در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی نظیر قانون هدفمندی یارانه‌ها، قانون هوای پاک، قانون سهم عوارض شهرداری‌ها از محل عوارض سوخت و قانون حمل و نقل عمومی متعهد باشد، تاکنون این موضوع محقق نشده و شهرداری‌ها عمده هزینه‌های حمل‌ونقل همگانی را متقبل شده‌اند.

افزایش سرسام‌آور هزینه‌های نوسازی ناوگان به ویژه در ماه‌های اخیر و تحمیل هزینه‌های گزاف ناشی از ضدعفونی ناوگان، فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع بیماری کرونا نیز باعث شده هزینه‌های سامانه حمل‌ونقل همگانی افزایش یابد.

از سوی دیگر سالانه به‌طور متوسط حدود ۲۶۴ میلیون تراکنش با متوسط بها تمام‌شده هر تراکنش برابر ۱۲.۵۰۰ ریال در سامانه اتوبوسرانی مشهد انجام می‌گیرد که با توجه به تعهد دولت به پرداخت یک سوم هزینه‌ها، نیاز است مبلغ ۱,۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۹ و در مجموع چهار هزار میلیارد ریال از سال ۹۶ تا ۹۹ صرفاً بابت هزینه‌های جا به جایی مسافر درون‌شهری با اتوبوس پرداخت شود.

در این باره گفت و گویی را با «خلیل الله کاظمی» معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اقدامات انجام‌شده در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری برای مقابله با کرونا چه بوده است؟

با شیوع بیماری کرونا، بر اساس ابلاغیه‌ها و دستورات شهردار و شورای اسلامی شهر مشهد اقدامات متنوع و گسترده‌ای در زمینه نحوه فعالیت ناوگان حمل‌ونقل همگانی صورت پذیرفته است.

در واقع از ۲۵ اسفندماه سال ۹۸ سرویس‌دهی ناوگان قطار شهری متوقف شده که این امر تا عید سعید فطر ادامه خواهد یافت.

همچنین از ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه سال گذشته کارکرد ناوگان اتوبوسرانی به بازه زمانی ۰۶:۳۰ تا ۰۸:۳۰ صبح و ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ عصر محدود شد و در ادامه از ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تا ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری سرویس‌دهی خطوط اتوبوسرانی نیز متوقف شد.

برابر مصوبات اخیر شورای اسلامی شهر مشهد، از ابتدای اردیبهشت‌ماه با رعایت تمامی پروتکل‌های ابلاغی از سوی شهرداری، سرویس‌دهی محدود صرفاً در خطوط محوری و حومه آغاز شد و از نیمه اردیبهشت‌ماه، تعداد خطوط سرویس‌دهی و ساعت فعالیت افزایش یافته است.

از سویی اقدامات گسترده‌ای در زمینه اطلاع‌رسانی عمومی به شهروندان، اجرای طرح غربال‌گری راهبران حمل‌ونقل همگانی، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ایستگاه‌ها و ناوگان اتوبوسرانی صورت پذیرفته که ماحصل آن، باعث شده شهرداری مشهد در زمینه مقابله با شیوع بیماری کرونا عملکرد قابل قبولی را کسب کند.

با محدود شدن فعالیت خطوط اتوبوسرانی در شهر، چه تعداد از ناوبران بیکار شدند و چه تمهیداتی برای آنها در نظر گرفته شد؟

با توجه به اهمیت شغل اتوبوس‌رانان و راهبران حمل‌ونقل همگانی، توجهات و مساعدت‌های ویژه‌ای از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد به این قشر صورت پذیرفت.

از سویی با توجه به اینکه ۵۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به بخش خصوصی واگذار شده است، مطابق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مقرر شد تمامی هزینه‌های ثابت شرکت‌های بخش خصوصی همانند ماه‌های مشابه سال قبل محاسبه و پرداخت شود، همچنین به شرکت‌ها نیز ابلاغ شد تمامی حق و حقوق اتوبوسرانان تحت پوشش را پرداخت کنند تا زیانی متوجه این قشر زحمت‌کش نشود.

با راه‌اندازی ناوگان اتوبوسرانی از ابتدای اردیبهشت‌ماه به جهت کاهش سرفاصله زمانی اعزام ناوگان نسبت به استفاده از ظرفیت ناوگان خطوط غیرفعالی در خطوط دارای مجوز اقدام و از اتوبوس‌رانان خطوط غیرفعال برای کنترل و بازرسی اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در ایستگاه‌ها و ناوگان فعال استفاده شد.

با این اقدام، هرچند تبعات و بار مالی فراوانی برای شهرداری مشهد در پی داشت، گامی مؤثر در اجرای طرح فاصله‌گذاری برداشته شد؛ افزون بر این امر، برای شاغلان در حوزه ناوگان تحت نظارت اتوبوسرانی تعداد ۱۵۰۰ بسته و برای تاکسیرانان نیز ۱۵ هزار بسته کمک معیشتی به ارزش هر بسته ۲.۵ میلیون ریال، مجموعاً به ارزش تقریبی ۳,۷۵۰ میلیارد ریال تأمین و اهدا شده است.

میزان خسارت به اتوبوسرانی به دلیل کاهش میزان سرویس‌دهی به مسافران چقدر بوده است؟

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته آثار بیماری کرونا بر میزان استفاده از ناوگان حمل‌ونقل همگانی حداقل تا شهریورماه سال جاری ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر با هدف حمایت از استفاده‌کنندگان از سیستم حمل‌ونقل همگانی، مقرر شده تا نیمه خردادماه سال ۹۹، نرخ کرایه استفاده از سامانه اتوبوسرانی بر اساس سال گذشته دریافت شود.

بر این اساس پیش‌بینی شده تا رسیدن به شرایط عادی در شهریورماه به طور متوسط ۵۳.۵ درصد از مسافران سامانه اتوبوسرانی به نسبت سال گذشته کاهش پیدا کند که این امر سبب خواهد شد به میزان حدود ۵۷۰ میلیارد ریال در این بازه زمانی شش ماهه از درآمدهای اتوبوسرانی کاسته شود.

با توجه به اهمیت بر پا نگهداشتن سامانه حمل‌ونقل همگانی، علی‌رغم دریافت نکردن کمک‌های مالی لازم از سوی دولت، شهرداری مشهد مصمم است تا این رقم را نیز تأمین کند.

میزان مطالبات شهرداری مشهد از دولت چقدر بوده و برای وصول آنچه اقداماتی انجام شده است؟

شهرداری مشهد اقدامات گسترده‌ای را فراتر از وظایف قانونی و ذاتی خود انجام می‌دهد که ضرورت دارد منابع دولتی برای جبران هزینه‌های آن تخصیص یابد.

ارائه خدمات حمل‌ونقل همگانی به حومه شهر و خارج از محدوده خدمات شهری ارائه خدمات حمل‌ونقلی رایگان به ایثارگران و معلولان و … از جمله این اقدامات به شمار می‌آید.

از سویی سالانه به‌طور متوسط حدود ۲۶۴ میلیون تراکنش با متوسط بها تمام‌شده هر تراکنش برابر ۱۲.۵۰۰ ریال در سامانه اتوبوسرانی مشهد انجام می‌گیرد که با توجه به تعهد دولت به پرداخت یک سوم هزینه‌ها، نیاز است مبلغ ۱,۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۹ و در مجموع چهار هزار میلیارد ریال از سال ۹۶ تا ۹۹ صرفاً بابت هزینه‌های جا به جایی مسافر درون‌شهری با اتوبوس پرداخت شود.

در موضوع نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی چه اقداماتی از سوی شهرداری صورت پذیرفته است؟

در حال حاضر تعداد یک هزار و ۸۳۰ دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس با میانگین عمر ۹.۱ سال در خطوط اتوبوسرانی شهر مشهد فعالیت دارند.

با توجه به میانگین سن استاندارد پنج سال، بخش قابل ملاحظه‌ای از ناوگان اتوبوسرانی مشهد نیازمند نوسازی است، اما در شرایط تحریم‌های ظالمانه، تأمین ناوگان مورد نیاز از داخل و خارج کشور بسیار دشوار بوده و افزایش چشم‌گیر قیمت ناوگان نیز مزید علت شده است.

علی‌رغم تمامی این موارد، شهرداری مشهد تلاش بی‌وقفه‌ای را در سال گذشته و جاری در پیش گرفته و ضمن پیگیری تمامی قوانین بودجه‌ای کشور نظیر "بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور"، "مصوبه شورای اقتصاد در خصوص طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری" و "اسناد خزانه اسلامی" بازدیدهای متعددی را از شرکت‌های خودروسازی داخلی داشته است.

حاصل تمامی این پیگیری‌ها، انعقاد چندین قرارداد و تفاهم‌نامه برای تأمین ناوگان برقی، هیبرید، دیزل و گازسوز با شرکت‌های داخلی است که مهمترین این قراردادها شامل "قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس مدل آرین یا شرکت ایران خودرو دیزل"، "قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس یورو ۴ کف کوتاه از شرکت زرین خودرو"، "قرارداد خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا پارسین یورو ۴"، "قرارداد خرید هشت دستگاه اتوبوس بنز ۴۵۷ یورو ۵" و برقی‌سازی یک‌دستگاه اتوبوس و ساخت یک واحد ایستگاه شارژ ناوگان برقی در مسیر خط یک سامانه اتوبوس تندرو(BRT) شده است.

همچنین تا اواخر سال گذشته تعداد ۸۲ دستگاه مینی‌بوس، ۲۰ دستگاه اتوبوس اسکانیا و هشت دستگاه اتوبوس بنز ۴۵۷ از قراردادهای فوق تحویل و مراحل واگذاری به بخش خصوصی را طی می‌کند.

چه اقداماتی در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی در شبکه اتوبوسرانی انجام شده است؟

به منظور حفظ سلامت مسافران، نظافت و اطمینان از عدم شیوع بیماری در ناوگان، ایستگاه‌ها و پایانه‌ها، تمامی ناوگان فعال پس از انجام هر سرویس در ابتدا و انتهای خطوط و توقفگاه‌های شبانه با بهره‌گیری از اکیپ‌های ویژه مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی ضدعفونی می‌شوند.

همچنین به منظور صیانت از سلامت ناوبران اتوبوس، فضای کابین راننده به‌طور کامل محصور شده است، از سویی به منظور تحقق فاصله‌گذاری اجتماعی داخل وسیله صندلی‌های ناوگان به‌صورت یک در میان و زیکزاکی نشانه‌گذاری و محل نشستن و انتظار مسافران در ایستگاه‌ها با استفاده از طرح نقوش روی نیمکت علامت‌گذاری شده است.

با هدف اطمینان از اجرای طرح فاصله‌گذاری، صرفاً استفاده از ظرفیت نشسته ناوگان مجاز بوده و این توسط بازرسان و گشت‌های انتظامات اتوبوسرانی به‌صورت مداوم کنترل می‌شود، ضمن اینکه به منظور ارتقا سطح آگاهی مسافران نسبت به اجرای طرح رادیو اتوبوس در ۵۰۰ دستگاه به منظور پخش پیام‌های بهداشتی داخل اتوبوس اقدام شده است.

در تمامی ایستگاه‌ها و داخل ناوگان نسبت به نصب پوستر دستورالعمل بهداشتی استفاده از خدمات سازمان اتوبوسرانی اقدام و نسبت به تولید و انتشار موشن گرافی نحوه استفاده صحیح و ایمن از اتوبوس در مقابله با ویروس کرونا در فضای مجازی اقدام شده است.

مواردی از ابتلای رانندگان اتوبوس به کرونا گزارش شده است؟

خوشبختانه با کنترل‌های دقیق و اجرای طرح تب سنجی و سنجش میزان اکسیژن بدن اتوبوس اتوبوس‌رانان، تنها دو مورد ابتلاء در ابتدای امر مشاهده شد که با منع فعالیت و بهبودی کامل پس از طی کردن دوره نقاهت بار دیگر به فعالیت بازگشتند که البته برای اطمینان بیشتر، در امور پشتیبانی به کار گرفته شده‌اند.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 424853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.