۸۰۰ اصفهانی دیروز تست کرونا دادند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روز گذشته در اصفهان ۸۰۰ نفر به مراکز درمانی ۱۶ ساعته برای تست کرونا مراجعه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص اطلاع رسانی وضعیت بیماری کرونا در استان اصفهان اظهار کرد: از ابتدای اسفند که اصفهان درگیر شیوع بیماری کرونا شد تا امروز همه همکاران کادر بهداشتی، درمانی و پزشکی استان با همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلف پیگیر کاهش اثرات شیوع کرونا در استان بودند و با وجود کمبودها و نواقص، مدیریت خوبی در این زمینه شد.

وی با اشاره به وحشت آفرینی رسانه‌های غربی از وضعیت ایران افزود: در ابتدای کار از سوی مردم برای تهیه وسایل بهداشتی هجوم بسیاری آورده شد و دغدغه اولیه ما رفع نیازهای اقشار محروم در اقلام بهداشتی بود که در این زمینه با توزیع بسته‌های بهداشتی در مناطق کم برخوردار و تلاش گروه‌های مردمی و جهادی برای تولید اقلام محافظتی به صورت جهادی و ایثارگرانه صحنه‌های خوبی آفریده شد و درصد بسیاری از نیازهای جامعه در این زمینه تأمین شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: جلسات سنگینی در ستاد کرونای استان با حضور استاندار برگزار شد که در این جلسات سیاست‌های کلان و وضعیت رصد همه نقاط استان مطرح می‌شد که در اوایل شیوع کرونا به دلیل مجاورت استان اصفهان با شهر قم در مناطق نائین و نطنز آمار بالایی از ابتلا به کرونا داشتیم که لزوم مدیریت این موضوع را برای ما پررنگ کرد و توانستیم با اتخاذ تدابیری این آمار را کاهش دهیم.

وی با اشاره به عملکرد خوب تمرکز بر سطح یک و استفاده از پرونده الکترونیکی خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته موضوع ثبت‌نام مردم در سامانه اطلاعاتی مراکز بهداشتی درمانی مطرح شد که در شیوع کرونا به سرعت این اطلاعات ثبت شده به سمت هدفمندی هدایت شد و از این اطلاعات استفاده خوبی در کنترل شیوع بیماری کرونا داشتیم.

حیدری با بیان اینکه همکاران حوزه بهداشتی در ابتدای شیوع کرونا با افراد پرخطر مانند سالمندان و بیماران تماس برقرار کردند، تصریح کرد: در ابتدا کنترل و غربالگری حفظ سلامتی افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند برای سیستم بهداشتی مهم بود به همین دلیل با استفاده از نیروهای بسیج در مراکز بهداشتی با حداکثر ظرفیت تماس با افراد پرخطر برقرار و غربالگری‌ها و آموزش‌های لازم داده شد.

وی با اشاره به اینکه همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا تشخیص این دو را سخت کرده بود، گفت: در روزهای ابتدایی هر دو تست گرفته می‌شد اما بعد از مدتی تنها تست کرونا برای بیماران انجام می‌شد چرا که احتمال وجود این بیماری در آنها بیشتر از آنفلوآنزا بود و به مرور مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها با اتخاذ تدابیر لازم کاهش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اطلاعات حدود ۸۰ میلیون ایرانی در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت شد، تصریح کرد: تماس‌های گرفته شده با افراد نیازمند مراقبت و کنترل و هدایت این افراد خود بزرگترین عامل کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها بود چرا که در ابتدای شیوع کرونا ورود بیمار و همراهان آنها باعث درگیری بیشتر با احتمال ابتلای کرونا می‌شد اما این سامانه توانست بیماری را در سطح کشور به خوبی کنترل کند.

فعالیت ۷۵ مرکز ۱۶ ساعته در اصفهان

وی درخصوص مراکز ۱۶ گانه بیماری تنفسی اظهار کرد: ۷۵ مرکز ۱۶ ساعته تنفسی به بیماران سرپایی مشکوک به کرونا خدمات لازم را ارائه می‌دهند و نمونه گیری‌های لازم را برای انجام مراقبت‌های بعدی با تأکید بر مراقبت در منزل انجام می‌دهند. تا بار بستری شدن بیماران در بیمارستان‌ها کاهش یابد.

حیدری با اشاره به اینکه در ابتدا تنها یک بیمارستان خورشید برای کرونا فعال بود، تصریح کرد: پس از آن با افزایش بیمارستان‌ها چهار بیمارستان برای درمان کرونا اختصاص یافت و سیاست کلی برای شهرستانها به صورت ارجاع ندادن بیمار از شهرستان‌ها انجام شد که بیماران شهرستانی هم در بیمارستان‌های شهر خود بستری و مداوا شدند.

وی با اشاره به اینکه کاهش مرگ و میر و کنترل بیماری از توفیق هایسیستم بهداشتی کشور بوده است، افزود: تلاش کردیم پروتکل‌های لازم برای صنایع و اصناف را تنظیم کنیم تا بازگشایی‌ها با استفاده از این پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی به کار خود ادامه دهد هرچند با گذشت زمان به مرور تقاضای اصناف برای بازگشایی‌ها هر روز بیشتر می‌شود، اما ستاد کرونای استان با توجه به وضعیت درگیری استان با شیوع بیماری سازوکار بازگشایی‌ها را به مرور ابلاغ می‌کند.

پاک‌ترین استان کشور در حوزه بیماری کرونا در صنایع هستیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تشریح این موضوع گفت: وزارت بهداشت موضوع ثبت کد رهگیری در سامانه سلامت برای اصناف را تبیین کرد و اصناف و صنایع تعهد کردند که با رعایت پروتکل‌های لازم بازگشایی‌ها را انجام دهند. به همین دلیل استان اصفهان به عنوان یک استان صنعتی پاک‌ترین صنعت در کشور را در بحث بیماری کرونا داشته است چرا که محافظت خوبی در مکان‌های صنعتی و اصناف انجام شد و اصناف استان هم بعد از تهران بهترین وضعیت را در کشور داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد اصناف در سامانه سلامت ثبت نام و کد رهگیری دریافت کردند، اظهار کرد: همه نهادها اعم از بسیج، اماکن، تعزیرات و بهداشت همگی مشارکت خوبی در بحث نظارت‌های اجرای پروتکل‌های بهداشتی داشتند و همگی تلاش کردند نظارت‌ها در امربازگشایی اصناف جنبه ارشادی و ترغیبی داشته باشد چرا که ارتقای اطلاع رسانی باعث افزایش آگاهی مردم می‌شود و این افزایش آگاهی در پیک‌های بعدی بیماری بسیار کمک کننده خواهد بود.

حیدری با اشاره به اینکه احتمال بسیاری برای داشتن پیک دیگری از کرونا در پاییز می‌رود، افزود: تلاش کردیم زیرساخت‌های آموزشی تجهیزاتی و کنترلی برای این بیماری را ایجاد کنیم تا در زمان پیک‌های احتمالی بعدی یا بحران‌های ویروسی آمادگی لازم را داشته باشیم، بدین منظور همه مدارس را ملزم کردیم از این پس از شیرهای پدالی استفاده کنند همچنان که در ۱۰ سال پیش در زمان اپیدمی آنفلوآنزا همه مساجد و ادارات را ملزم به استفاده از صابون مایع کردیم و از آن پس روند بهداشتی ادارات و مساجد و مدارس روند بهتری از گذشته شد اما باز هم موضوع تجهیز به شیرهای پدالی که کاهش مصرف آب را هم در پی دارد می‌تواند از شدت شیوع بیماری‌های واگیر به نحو چشمگیری بکاهد.

افزایش ۲.۵ برابری مراجعات افراد مشکوک به کرونا در مراکز سرپایی

وی با اشاره به اینکه پروتکل بهداشتی همه مشاغل و اصناف آماده و تدوین شده است، گفت: باید با تدابیر لازم اصناف به مرور بازگشایی شوند و این بازگشایی‌ها به این معنا نیست که مردم تصور کنند بیماری کنترل شده، اگرچه مرگ و میر آن به شدت کاهش یافته اما مراجعات سرپایی نسبت به ۱۰ روز پیش تا حد دو برابر و نیم افزایش داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص شیوع بیماری در کلونی‌ها تصریح کرد: اگر در بازگشایی‌ها پروتکل‌های لازم رعایت نشود در ادارات، کلونی‌ها و هرجا که تجمع افراد وجود دارد در صورت آلودگی یک نفر همه افراد درگیر بیماری می‌شوند که نمونه آن درگیر شدن چند دانش آموز در یکی از مدارس استان به بیماری کرونا بوده است.

وی در خصوص بازگشایی مدارس آنها اظهار کرد: بازگشایی مدارس تنها برای رفع اشکال، برای کسانی که به فضای مجازی دسترسی نداشتند، بوده است و بزرگترین دغدغه سیستم بهداشتی کنترل کلونی‌ها و مکان‌هایی ست که در آن تجمع افراد وجود دارد، مکان‌هایی چون سرای سالمندان، پادگان‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها و ادارت ملاحظات خاصی را برای فعالیت باید رعایت کنند. در مورد مهدهای کودک هم هنوز الزامی به بازگشایی وجود ندارد چرا که این امر می‌تواند آسیب‌های بسیاری ایجاد کند.

حیدری با اشاره به اینکه در پیک کرونا ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری بوده‌اند اما روز گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر نمونه گیری انجام شده است، تصریح کرد: فشار کار به دلیل افزایش بیماران سرپایی به شدت بیش از پیک کرونا شده است تا حدی که روز گذشته حدود ۸۰۰ نمونه گیری برای بیماری کرونا داشتیم و این خود نشانگر افزایش موارد بیماری است.

نگران تعطیلات عید فطر هستیم

وی با تأکید بر اینکه تعطیلات عید فطر نگرانی بزرگی برای ما است، خاطر نشان کرد: در شهرستان‌هایی مانند چادگان که تفرج گاه‌هایی برای مسافران دارند، باید از ورود مردم در این تفرج گاه‌ها جلوگیری شود تا تجمع‌ها به دلیل افزایش مسافرت‌ها صورت نگیرد و مردم باید همه پروتکل‌ها و رعایت‌ها را در این مناطق انجام دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در خصوص نقاط سفید استان و هزینه آزمایش کرونا افزود: هزینه تست کرونا در بیمارستان‌ها در ابتدا رایگان بوده و مانند سایر بیماری‌ها برای انجام آن فرانشیز دریافت می‌شود، همچنین در بررسی‌ها و آنالیز ۲۷ اردیبهشت ماه شهرستان‌های اردستان، بویین، خور و گلپایگان سفید بوده است، وضعیت اصفهان قرمز و مابقی شهرهای استان زرد هستند.

وی تصریح کرد: مقرر شد مراسمی برای روز قدس اجرا نشود و برنامه‌ای برای آن نباشد و تنها اجرای این مراسم پخش فرمایشات مقام رهبری از صدا و سیما خواهد بود.

کد خبر 424828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.