لاریجانی: مجلس دهم مظلوم واقع شد/ رهبری هیچ دستوری به مجلس ندادند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در چهل سال گذشته هیچ یک از مجالس تا این اندازه آماج توهین واقع نشد نه تنها از سوی دشمنان بلکه از سوی کسانی که انتظار می‌رفت که جایگاه مجلس را پاس بدارند، این مجلس مظلوم واقع شد.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی در سخنرانی پایانی مجلس دهم در جلسه امروز- چهارشنبه- گفت: سروران گرامی با آرزوی قبولی طاعات برای شما به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است.

وی افزود: زیربنای جهش تولید قانون گذاری‌هایی بود که در کمیسیون‌های تخصصی و به ویژه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی انجام شد در کشور قوانین مادر و پایداری تشکیل شد، اما به این مجلس جفا شد به مصلحت کشور نبود که رکن مهم دموکراسی که این هم تلاش کرده با الفاظ تخریب مواجه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چهل سال گذشته هیچیک از مجالس تا این اندازه آماج توهین واقع نشد نه تنها از سوی دشمنان بلکه از سوی کسانی که انتظار می‌رفت که مجلس را پاس بدارند این به معنای این نیست که مجلس دهم ضعف نداشته و نباید انتقاد کرد اما این مجلس مظلوم واقع شد؛ برخی سیاسیون برای رقابت‌های خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند.

لاریجانی گفت: مجلس دهم چهار سال پیش در همین روزها تشکیل شد و خیلی از نمایندگان با افکار همدیگر آشنا نبودند و در خلال این چهار سال در مباحث اقتصادی سیاسی امنیتی به بحث نشستیم که این بحث‌ها و نشست‌ها گاهی منجر به قانون شد و گاهی به قوای دیگر مطلبی را گفتیم که انجام دهند و گاهی منجر به بیانیه شد و از این طرق به مفاهمه رسیدیم و دوستی و مودتی بین همه ما شکل گرفت و این امر مهمی است که باید قدر آن را بدانیم

وی تصریح کرد: از این رهگذر قوانین مهمی تصویب شد ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دوسوم آن لوایح بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی قوانین گفت: قانون احکام دائمی برنامه توسعه که مرتباً تکرار می‌شد تصویب شد، قانون برنامه ششم با زحمت زیاد در مجلس تصویب شد قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور که قانون بسیاری مهمی برای جلوگیری از مشکلاتی که مانند آنچه در دریاچه ارومیه بود، تصویب شد، قانون هوای پاک، حفاظت از خاک، قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور که بسیار قانون مهم و ضروری بود در همین مجلس تصویب شد، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی که یک حرکت وسیعی را می‌تواند به وجود آورد در مجلس تصویب شد. قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل اداری نیز در این دوره از مجلس به تصویب رسید.

لاریجانی با اشاره به قوانین تصویب شده در حوزه تنقیح گفت: هفت بخش را در این زمینه تصویب کردیم که برخی از آنها در روزهای پایانی دوره دهم به تصویب رسید. در زمینه معدن، بهداشت، شوراها و شهرداری‌ها این اقدامات انجام شد و در مجلس دهم به بار نشست. قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز از دیگر قوانین مهم مصوب در این مجلس است، نمایندگان در جو این قانون مصوب کردند تا برای حاشیه‌نشینان شهرها به طور رسمی امکانات اختصاص یابد اما در فاصله زمانی سه ساله اجازه‌های آن را بگیرند.

وی قانون هیأت منصفه برای دادگاه‌های سیاسی را از دیگر مصوبات مهم مجلس دهم عنوان و اظهار کرد: قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی نیز از جمله مصوبات مهم مجلس دهم بود، قانون مجازات اسلامی و قانون آئین دادرسی کیفری در این دوره از مجلس دائمی شد، قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی نیز در دوره دهم تصویب شد و همچنین قانون اصلاح قانون مبارزه با تروریسم در مجلس دهم تصویب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موافقت نامه‌های مهمی در این دوره از مجلس تصویب شد، از جمله ایجاد منطقه آزاد تجاری در اوراسیا، روزنه مهم مسئله تجارت در شرایط تحریمی منطقه اوراسیا است. همچنین در زمینه سرمایه گذاری‌های متقابل با کشورهای مختلف نیز قوانینی به تصویب رسیده است.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه کشور ما دچار بحران‌هایی از جمله سیل و زلزله است، قانون مدیریت بحران تصویب شد، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان که از اهمیت بالایی برخوردار بودند، در این مجلس تصویب شد. قانون دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در این مجلس به تصویب رسید، قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی در حالی تصویب شد که نمایندگان در مراجعات مردمی با این مشکل مواجه می‌شدند.

وی ادامه داد: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کارگران ایرانی بر اساس پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح شد، قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی اهمیت بسیاری دارد و اجازه به وجود آمدن پالایشگاه‌های کوچک را می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون تجارت در مجلس دهم افزود: قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورشی غیردولتی در این دوره از مجلس تصویب شد، قانون تجارت در این مجلس تصویب شد، هر چند برخی افراد در رسانه‌ها اعلام می‌کنند این مجلس بی عرضه بود، از زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی تا امروز قانون تجارت در مجلس مانده بود و این مجلس جرأت کرد آن را به تصویب برساند.

لاریجانی ادامه داد: قانون اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدید ناپذیر که از اهمیت بالایی برخوردار بود، تصویب شد، قانون توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مصوب شد و در این زمینه اقدامات پایه‌ای صورت گرفت و این قانون به صورت مبنایی موضوعاتی از جمله حاشیه نشینی را حل می‌کند و اجازه می‌دهد تا در کنار روستاها، مراکز صنعتی، تولیدی و معدنی تشکیل و از مهاجرت جلوگیری شود.

وی گفت: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شد، قانون نظام جامع آموزشکده فنی و حرفه‌ای و مهارتی بسیار اهمیت دارد، در کشور ما که عدم تعادل در تخصص‌ها و هرم حرفه‌ای تخصصی وجود ندارد، این قانون زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم می‌کند. اصلاح قوانین رفع موانع تولید رقابت پذیر توسط کمیسیون ویژه ارائه و پایه‌های جهش اقتصادی در این مجلس گذاشته شد، قانون ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی، قانون ارزش افزوده، قانون صندوق‌های مکانیزه، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون بخشودگی وام‌های افراد و تسویه بدهی آنها که مشکلاتی را برای میلیون‌ها نفر ایجاد کرده بود، در این مجلس تصویب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و صنایع دستی، اصلاح قانون چک نیز در این مجلس تصویب شد، ادامه داد: حل مشکل مؤسسات اعتباری چندین جلسه وقت مجلس را در جلسات علنی و غیرعلنی گرفت. مسئله مسکن جوانان نیز در چندین جلسه بررسی شد که مرکز پژوهش‌ها نیز در آن نقش داشت. ۲۰۰ قانون در این دوره از مجلس به تصویب رسیده است که به برخی از آنها اشاره کردم.

لاریجانی با اشاره به پیامی از رهبری انقلاب گفت: در ابتدای مجلس دهم رهبری معظم در پیامشان نکته‌ای فرمودند «مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و افزون خواهی گستاخانه استکبار قرار دهید.»

وی افزود: مجلس دهم در مقابل حوادث بسیار عجیب سال‌های اخیر که گاه هرکدام می‌توانست یک بحرانی در منطقه ایجاد کند با صلابت و دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیه‌های مهمی صادر کرد که موضع ملت را مشخص می‌کرد چرا که به قول شهید مدرس این مجلس را به منزله تمام ایران می‌دانند و گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی می‌بخشید. به عنوان مثال قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه زمانی تصویب شد که آن‌ها می‌خواستند با تروریستی اعلام کردن نیروی قدس آشفتگی در منطقه ایجاد کنند. این قانون بسیار مهم بود و همان زمان نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند به نیروی قدس غیر از بودجه سنواتی بودجه مضاعفی بدهند تا آن‌ها نیز متوجه شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران را دیگر قوانین مهم مجلس دهم برشمرد و افزود: قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدام گستاخانه آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خودشان را نشان دهند همان روز لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آن‌ها نیز سپاهی هستند. لاریجانی ادامه داد: قانون اصلاح اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید بزرگوار سلیمانی به صورت سه فوریتی مطرح و تصویب شد و همان زمان مجدداً برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیماتی را اتخاذ کردیم یا قانون اخیری که در مقابل اقدامات جنایت کارانه رژیم صهیونیستی در مجلس مصوب شد و همچنین تشکیل کنفرانس‌های مهم در مسئله فلسطین که توسط مجلس انجام شد.

لاریجانی با اشاره به کنفرانس‌هایی که در راستای حمایت از انتفاضه فلسطین در دوره مجلس دهم در تهران برگزار شد، گفت: ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس تشکیل شد که رهبری در آن نطق کردند این موضوع زمانی بود که دشمنان می‌خواستند فضایی را ایجاد کنند که قدرت‌های بین‌المللی و مرتجع منطقه مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و از این آشفتگی اهداف شوم اسرائیل دنبال شود.

وی افزود: سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان‌های همکاری اسلامی در سال ۹۶ از سوی مجلس در تهران برگزار شد؛ تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشورهای اسلامی و تعرض به قدس شریف موضوع کنفرانس مذکور بود. دو نشست در سال ۹۶ علاوه بر این در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نشست فوق‌العاده کمیته فلسطین یکی از آن‌ها بود و همچنین نشست تروئیکا مجالس کشورهای عضو سازمان‌های همکاری اسلامی نیز با حضور نمایندگان مجالس کشورهای فلسطین، الجزایر، چاد، اندونزی، اردن، سنگال، عراق، ترکیه و مالی برگزار شد. سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم مخصوصاً تروریسم دولتی آمریکا با حضور رؤسای مجالس ۶ کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، افغانستان و ترکیه تشکیل شد که دومین کنفرانس یاد شده در تهران برگزار شد.

لاریجانی افزود: دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیر نظر مجلس برحسب قانون وجود دارد و فعالیت می‌کند نشست‌های منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین داشته و این یکی از کارهای مهم بوده است.

وی با اشاره به مصوبات مجلس در کمک به بنیه دفاعی کشور گفت: این سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به اشاره به وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی گفت: در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس ۱۰ هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، ۳ هزار سوال از وزرا که ۱۸۳ سوال در مجلس مطرح کرد -البته برخی سوالات منطقه‌ای بود و نباید طبق آئین نامه مطرح می‌شد- همچنین ۵ سوال از رئیس جمهور و ۶ استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

لاریجانی ادامه داد: همچنین ۵۳ جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آئین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون‌ها در مسأله نظارت فعال بودند.

وی گفت: در مجلس دهم ۳۹ گزارش نظارتی از سوی کمیسیون‌ها ارائه شد، کمیسیون ویژه، ۱۰ گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولاً برای رونق تولید بود، ارائه کرد و ۱۷ گزارش در زمینه ماده ۲۳۴ ارائه شد که در مجلس هشتم و نهم نظیر این را ندیدم که نمایندگان از این ابزار که استنکاف از قانون باشد از این ابزار استفاده کنند و در نهایت پرونده‌ها به قوه قضائیه داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تصریح این موضوع که یک هزار و ۸۱۸ جلسه نظارتی در کمیسیون‌های مجلس دهم برگزار شده است، گفت: این میزان جلسات بدون نظارت‌هایی بود که در منطقه آنها صورت می‌گرفت. همچنین ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع و هیأت و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و ۲۷۹ نماینده در هیأت‌ها و شوراهای استانی، یک هزار و ۶۰۰ گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آنها بود از جمله می‌توان به شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه اشاره کرد.

لاریجانی با اشاره به گزارش‌های کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، افزود: کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس ۱۳ گزارش نظارتی ارائه کرد که در روزهای اخیر دو تا از آنها قرائت و به قوه قضائیه داده شد همچنین هیأت تطبیق قوانین و مصوبات که اخیراً با آنها جلسه داشتم کار مهمی کرد و همه مصوبات دولت را به روز کردند چرا که گاهی مصوبات دولت دو سال تأخیر داشت که همگی به روز شد و راجع به ۲ هزار و ۴۲۵ آئین نامه دولت اظهار نظر کردند و ۱۱۰ مورد آن را خلاف قانون اعلام و لغو کردند.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات ۸ هزار و ۵۱۶ گزارش به غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد و از این تعداد ۳ هزار و ۲۸۵ پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت و در مجموع حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۴ میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت که این نظارت‌ها بالفعل انجام شد. زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می‌کردند که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی ۱۰۰ هزار فیش حقوقی، تخلفات را مشخص کرد و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد مرکز پژوهش‌ها در مجلس دهم گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در اکثر قریب به اتفاق موضوعات مهم کشور تحلیل روز، پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه کرد لذا کار فعال و با نشاطی انجام داد که رهبری در ملاقاتی که داشتیم از این اهتمام مرکز پژوهش‌ها تشکر کردند.

لاریجانی با اشاره به روان سازی سرمایه گذاری به عنوان یکی از مشکلات کشور افزود: این موضوع به تنقیح قوانین نیاز داشت که قانون آن در مجالس قبل تصویب شده بود اما تحقق آن در مجلس دهم بود. معاونت قوانین هفت گزارش راجع به تنقیح قوانین ارائه کرده است که در زمینه بهداشت و سلامت، انتخابات، ورزش، معدن، شوراها و شهرداری‌ها بود که کار سرمایه گذاری را روان کرد. رهبری معظم چند بار گفتند که مردم را سرگردان در دستگاه‌ها نکنید لذا باید قوانین را تنقیح می‌کردیم.

وی با اشاره به جهش تولید به عنوان شعار سال گفت: حضرت آقا امسال را سال جهش تولید نامیدند که زیربنای این امر، قانون گذاری‌هایی بود که در کمیسیون‌های تخصصی به خصوص کمیسیون ویژه انجام شد یعنی باید تلاش کرد فضای اجرای این قوانین در کشور به وجود بیاید که قانون آن را مجلس تصویب کرده است. قوانین مادر و پایداری در کشور تنظیم شد که این مجلس در این زمینه خدمت بزرگی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند، گفت: من تنها گوشه‌ای از کارنامه مجلس را ارائه کردم و با توجه به شفافیت کار مجلس، مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود و در برابر چشم همگان بوده است و در بزنگاه‌ها، مجلس هر آنچه وظیفه داشت انجام داد، در هر مرحله‌ای که نیاز به یک عمل انقلابی بود و به اتفاق، نمایندگان وارد صحنه شدند و عمده کوشش مجلس این بود که گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست گفتند.

لاریجانی با اشاره به نامه امام علی امام علی (ع) کمیل ادامه داد: این نامه بسیار درس‌آموز است؛ امام با همه علاقه‌ای که به کمیل دارد و کمیل رازدار شب‌های امام علی (ع) بود و شیفته مقامات معنوی امام بود، اما در مقام مسئولیت بلادی که امام علی (ع) او را منظور کرده بود، به درستی عمل نکرد و امام در نامه‌ای او را ملامت کرد. البته در پرانتز بگویم برخی معتقدند این کمیل آن کمیل نیست، اما بیشتر معتقدند همان کمیل است.

وی ادامه داد: امام فرمودند چرا سپاه دشمن را که از حوزه مأموریت او گذشته و در پی غارت و چپاول بود، دفع نکردی و بعد فرمودند؛ از دست دادن چیزی که انسان برای آن گماشته شده است و پرداختن به چیزی که از آن خواسته نشده، ناتوانی آشکار و اندیشه‌ای تباه است. دو اشتباه را امام در این نامه به کمیل می‌گوید؛ در مقام حکومت افراد ممکن است به لحاظ فردی مقید و معتقد باشند، اما وظیفه حکومتی خود را به درستی انجام ندهند، با اعوجاج انجام دهند یا با رخوت انجام دهند. یعنی تقوای فردی همیشه مقارن با تقوای سیاسی نیست؛ امام دو اصل را ذکر کردند که پایه‌های تقوای سیاسی است، یک فرد مسئولیت پذیر باشد و به آنچه مقدور شده است استوار باشد و آن را به درستی انجام دهد، همچنین او در چیزی که حکومت از او نخواسته است وارد نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که در حکومت مردم سالار وظیفه قوای مجریه و قضائیه و سایر بخش‌های حکومت را کدام بخش مشخص می‌کند، افزود: بدون تردید قوه مقننه و مجلس است که وظایف بخش‌های مختلف حکومت را مشخص می‌کند و به همین جهت است که رهبری معظم انقلاب در یکی از ملاقات‌ها با نمایندگان فرمودند: مجلس مظهر حکمت نظام است. همچنین در جایگاه دیگر فرمودند: مجلس ریل‌گذار حکومت است؛ و امام (ره) فرمودند: مجلس در رأس امور است. نقش رأس در یک حکومت، تدبیر، فکر و فرمان راندن است؛ هیچ بخشی از حکومت حق ندارد از اجرای قوانین مجلس سر باز زند، این همان مطلبی است که امام علی (ع) نسبت به آن کمیل را تنبه داد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه چه قوانین و چه نظارت مجلس مبنایی است که باید نقش‌های مختلف حکومت، وظیفه شناسی خود را از این طریق فهم و اجرا کند افزود: از طرفی که امام علی (ع) به کمیل می‌فرماید؛ به چیزی اقدام کردی که به آن مأمور نبودی، نشان می‌دهد که هر بخشی از حکومت از آنچه مجلس به عنوان وظیفه برای آنها مشخص کرده است نباید به امور دیگری بپردازند.

وی ادامه داد: شهید مدرس می‌گفت دولت و اعضای آن فقط باید تصمیمات مجلس را اجرا کنند، با توجه به نظرات امام و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور، همه اهمیت مجلس را می‌دانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است؛ در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزد عوام یک مثلی است که می‌گوید ظلم بالسویه عدل است اضافه کرد: این حرف درستی نیست زیرا ظلم همان ظلم است اما مقصود آنها از بیان این حرف‌ها چیست؟ مقصود آن است که اگر می‌خواهند این کار را انجام دهند باید نسبت به همه یکسان باشد که این کار را نکردند. مجلس دهم با درک صحیحی از شرایط کشور تلاش کرد تا با همدلی سایر قوا توطئه‌های خطرناک دشمنان را بر ضد نظام ناکام بگذارد.

لاریجانی گفت: اکثر وقت مجلس در مقابله با حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، گرد و غبار و کرونا و حتی مهم‌تر کرونای ترامپ گذشت. ایران قبل از بحث بیماری کرونا که همه ملت‌ها را درگیر کرد، به کرونای ترامپ دچار شد؛ عده‌ای انتظار داشتند که این مجلس وقت خود را صرف کشمکش‌های سیاسی بلا وجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانان می‌دانستیم.

وی افزود: از اردیبهشت ۹۶ که دولت خبیث آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران فعال کرد، ما وارد مرحله جدیدی از نبرد با دولت آمریکا شدیم که این نبرد دولت آمریکا با ملت ایران بود. حوادث پشت سر هم پیش می‌آمد و راهی جز مقابله با این توطئه برای حفظ حقوق ملت و نظام نداشتیم اما در همین شرایط همه فعالیت‌های مجلس در بحث تقنین و نظارت مدام در جریان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم حضور فعال و چشمگیری داشتند ادامه داد: از نظر سیاسی، مجلسی یک دست و به فرمانی نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهار نظر می‌کردند. ما دو تعهد داشتیم، رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری که به خوبی در برابر این موضوع مجلس تجاوب داشت و یاد ندارم تدبیری از مقام معظم رهبری به مجلس اعلام و کسی به آن توجهی نکرده باشد البته به خاطر ندارم که ایشان دستوری به این مجلس یا مجالس دیگر که بنده حضور داشتم، داده باشند.

لاریجانی ادامه داد: گاهی بر سر موضوعی مانند استیضاح به شخص من دستور دادند ولی به مجلس دستوری ندادند، بنده معتقدم باید حرمت تمام قوا را نگاه داشت و این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم یا منصوبین از طرف مقام معظم رهبری هستند که نظام ولایی را شکل می‌دهند. اگر عده‌ای این قوه را بشکنند یا عده‌ای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه می‌ماند؛ مهمترین قوانین مبارزه با فساد توسط مجلس تصویب شد، قانون شفافیت اطلاعات، قانون رسیدگی به اموال مسئولان، مطالبه مجلس این است که قوای قضائیه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند.

وی اضافه کرد: این مسائل برای کسانی که مرتکب بی اخلاقی می‌شوند بیشتر صدمه روحی دارد، برای افرادی که مظلوم واقع می‌شوند خداوند در همین دنیا بهروزی را برای آن‌ها رقم می‌زند، سوال این است که چرا این اقدامات صورت می‌گیرد؛ ممکن است برخی معتقد باشند فقط برای قدرت طلبی است، ممکن است در برخی جریانات سیاسی افرادی باشند که این کار را برای قدرت بیشتر انجام دهند. اگر اینگونه باشد که همه آن باطل است حتی اگر همین نظر نازل قدرت باشد مسیر و رفتار خود را می‌طلبد، با چکش که نقاشی نمی‌کشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سیاست‌ورزی در هر سطحی یک هنر است و قواعد خود را می‌طلبد گفت: برخی فکر می‌کنند با این اقدامات حذفی یا تخریب رسانه‌ای، انقلاب و نظام را حفظ می‌کنند در حالی که باید دید این تلقی عقلا و از نظر تجربه تاریخی در این ۴۰ سال چقدر وجاهت داشته است؛ فعل سیاسی اگر از پشتوانه عقلانی برخوردار باشد ممکن است توفیق پیدا کند اما پایدار نیست، ایراد مبنای عقلانی این برداشت است این فکر خطا است زیرا پاسخ روشنی دارد و مانع رشد جامعه می‌شود و همین کفایت می‌کند جامعه‌ای که خود در فضای آزاد تجربه نکند و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی می‌شود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه رشد وقتی رخ می‌دهد که فقط در مسیر آزادی فکر و عمل محقق شود، یادآور شد: سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهید آیت الله مطهری فرمودند ایشان ایدئولوگ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. از نظر شهید مطهری جامعه مثل فرد دارای روح، حیات، مرگ، نسیان، عصیان و فطرت است. همانگونه که برای رشد فرد باید زمینه حرکت و تکامل استعدادها را فراهم کرد که ایشان در فلسفه تربیت گفته‌اند در جامعه نیز باید زمینه حرکت و تعاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد.

وی ادامه داد: استاد مطهری فرمودند القای برخی تصمیمات ممکن است حتی برای کوتاه مدت مفید باشد ولی استمرار اینگونه تصمیمات مانع رشد جامعه می‌شود و جامعه هیچ گاه به بلوغ سیاسی نمی‌رسد، باید بگذاریم افراد در جامعه خودشان تجربه کنند اگر فلسفه حکمرانی مردم سالاری دینی رشد همه جانبه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی آحاد جامعه است و به تعبیر شهید مطهری اگر یک جامعه به دلیل داشتن روح جمعی از ویژگی‌های فطری برخوردار است خصوصیت فطرت در این است که باید استعدادها رشد یابد و رشد استعدادها در فضای آزادی و مسابقه رخ می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امر و القای تصمیم به معنای نداشتن ضوابطی است که قانون مشخص کرده است، تاکید کرد: در مقام اجرا نباید سختگیری کرد که فلسفه هستی رشد آحاد جامعه را منتفی کند. همه بخش‌های حکومتی چه تقنینی، اجرایی و قضائی از یک فلسفه حکومتی برخوردارند و بدون فهم این مبانی حکمرانی قانون اگر مناسب هم باشد در مقام اجرا می‌تواند طوری عمل کرد که آسیب نرسد به همین جهت اکثر حکمای ما فضیلتی سیاسی را در رفتار اعتدال آمیز بین دو حد افراط و تفریط معرفی کردند.

لاریجانی افزود: مبنای قانونگذاری و نظارت باید توجه به جنبه فطرت روح جامعه باشد که خود نیازمند داشتن آزادی و شرایط مساوی در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد است و این را باید جدی گرفت، در غیر این صورت به طور قطع جامعه از نظر رشدنیافتگی دچار خسران می‌شود و پژمردگی سیاسی و فرهنگی، احساس دور افتادگی از حکومت پیدا می‌کند که زیان ملی برای کشور است.

وی تصریح کرد: نظر تجربه در این ۴۰ سال پس از انقلاب هر وقت یک جناحی به طور کامل سرکار بود برآیند کار اینگونه نبود که بتواند مشکلات کشور را حل کند مگر زمانی که تا حدی توانسته است کنار هم قرار بگیرند و مدارا داشته باشند، علت این است که ظرفیت فکری ایران و ایرانی آنقدر وسیع است که در چارچوب یک جناح نمی‌گنجند و یا جناح‌ها کوچک‌تر از این هستند که ظرفیت وسیع را حل کند و هر چه این مسیر را تنگ‌تر کنند حل مشکلات سخت‌تر می‌شود و برعکس باید به این دامنه وسعت داد و همدیگر را به رسمیت شناخت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که داخل انقلاب و نظام هستند نه به تعبیر مقام معظم رهبری، افراد منحرف یا مردودی‌ها، باید با هم مدارا داشته باشند و مدارا داشتن به رشد عقلانی نیاز دارد. همچنین همت همه باید به سوی ایران اسلامی و انقلابی و پیشرفته باشد.

لاریجانی افزود: جوانان فعال در این عرصه گام دوم انقلاب که رهبری فرمودند جوانان فعال در این عرصه باشد به طور قطع توجه به تجربیات گذشته انقلاب خواهد بود و با فهم عمیق از نظام حکمرانی ولایی به خدمت مشغول می‌شوند؛ در نظام حکمرانی ولایی بحث از نظام است و مجلس بخش نرم‌افزار این نظام است؛ مجلس به عنوان بخش قوی، فعال و کارآمد باید حضور جدی داشته باشد و نباید تخریب شود، شورای نگهبان هم رکن مهم قانونی است و نباید مورد اهانت قرار گیرد؛ برخی در مجلس به یکی از حقوقدانان شورای نگهبان تعرض و بیان کردند که در خارج تحصیل کرده است و این درست نیست، اگر حکمرانی بورس گرفت و در خارج تحصیل کرد سرمایه کشور است و نباید تخریب شود، حرفمان را باید به جا و درست مطرح کنیم.

وی ضمن تشکر از تلاش کارکنان مجلس در تمامی بخش‌ها افزود: اگر زحمات آنها نبود نمایندگان مجلس نمی‌توانستند به آسانی کارشان را انجام دهند؛ از تلاش‌های رئیس مرکز پژوهش‌ها و همکاران آنها، مرکز پژوهش‌های اسلامی قم، معاون قوانین و همکاران، معاون نظارت و مدیران معاونان ایشان، معاون اجرایی و همکاران، رئیس دیوان محاسبات، مستشاران و دادستان این دیوان، رئیس کتابخانه مجلس و مدیران و کارکنان، دبیر هیأت رئیسه و مدیرکل این بخش، رئیس حراست و کارکنان، رئیس حفاظت سپاه و همکاران، نیروی انتظامی، خانواده شهدای حمله تروریستی مجلس در این دوره مجلس تشکر و قدردانی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکر اصلی من از نمایندگان مجلس است، گفت: صمیمانه به شما ارادت دارم و در این مدت سلوک، رفتار اخلاقی و منش بسیار پسندیده به من درس‌آموز بود و به خاطر برخی قصورات از شما درخواست حلالیت دارم؛ تلاش همه شما برای رفع مشکلات بود.

لاریجانی ادامه داد: نمایندگان تلاش می‌کردند تا کار مجلس در حل مشکلات کشور انجام شود و این ارزشمند بود، از اینکه گاهی نمایندگان عصبانی می‌شدند برای اینکه مسئله‌ای را محقق کنند من در دلم آن‌ها را تحسین می‌کردم زیرا در انجام وظایف نمایندگی کوشا هستند برای مثال آقای فولادگر برای اینکه یک موضوع از کمیسیون متبوعش در دستورکار قرار گیرد حداقل ۱۰ بار به هیأت رئیسه مراجعه می‌کرد.

وی از رهبر فرزانه انقلاب تشکر کرد و افزود انصافاً تدابیر و راهنمایی‌های ایشان برای همه کشور و مجلس خیلی مفید بود؛ در ۱۲ سالی که رئیس مجلس بودم یادم نیست که مقام معظم رهبری دستوری به مجلس داده باشند، با وجود اینکه به لحاظ ولایت مطلقه فقیه می‌توانستند این کار را انجام دهند اما رأی مردم نزد ایشان خیلی محترم است و مجلس برای مقام معظم رهبری محترم است. ایشان نظر خود را می‌گفتند اما دستوری نمی‌دادند و می‌گفتند مجلس خودش تصمیم بگیرد. مجلس هم وقتی نظر ایشان را می‌دانست احترام می‌گذاشت و این رفتار متقابل، ارزشمند و مهم است؛ دوستانی که گاهی راجع به مجلس حرف می‌زنند یاد بگیرند نظر ولایی چیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از رهنمودهای مراجع و آیات عظام در حوزه‌های علمیه افزود: از اساتید دانشگاه، انجمن‌های علمی، مراکز پژوهشی، اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون، خانه صنعت تشکر می‌کنیم که با ما همراهی داشتند و در کمیسیون‌ها مطابق آئین نامه شرکت و اظهار نظر می‌کردند.

لاریجانی همچنین از صدا و سیما در انعکاس اخبار مجلس تشکر کرد و افزود: از ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان نیروهای سپاه و ارتش و فرمانده نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که همیشه همکار ما بودند، از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، افزود: مخصوصاً از شورای نگهبان تشکر می‌کنم که وقت زیادی برای بررسی قوانین صرف می‌کردند که گاهی این قوانین چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل می‌شد.

وی افزود: اینکه از رئیس جمهور، هیأت وزیران و سازمان‌های اجرایی تشکر می‌کنم، از آقای حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و همه معاونین پارلمانی که در مجلس زحمات بسیار زیادی کشیدند تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است عده‌ای با من مخالفت داشته باشند اما نباید نهاد قوه مقننه را تضعیف می‌کردند، ادامه داد: همه مخالفین عزیز که به هر دلیل یا حجت شرعی داشتند یا نداشتند با من مخالفت کرده و مطلبی گفته‌اند نزد من محترم هستند و اگر در این مخالفت حقی برای اینجانب ایجاد شده از همه آن‌ها می‌گذرم و امیدوارم آن‌ها نیز اگر خطایی از من دیده‌اند، درگذرند.

لاریجانی خطاب به نمایندگان مجلس دهم، گفت: شما در قلب من جای دارید و در این ۴ سال از شما خیلی آموخته‌ام و با نهایت ارادت عرض می‌کنم تلاش من این بود که حل مسائل کشور از مجلس خارج شود اما مشکلات کشور وسیع بود و من قصورهایی داشتم هم از شما نمایندگان ملت و هم از ملت عزیز می‌خواهم که از همه قصورهای ما بگذرند. آرزوی توفیق برای نمایندگان جدید در دوره یازدهم دارم و امیدوارم در کار خود موفق باشند، شرایط کشور پیچیده است و همگی باید کمک کنیم تا مجلس آینده و سایر قوا موفق باشند.

وی افزود: آقایان امینی فرد و صفاری که در این دوره مجلس حضور داشتند و اکنون در کنار ما نیستند، یاد می‌کنم، از خبرنگاران، رسانه‌ها، ترابری مجلس و خدمات صحن تشکر می‌کنم. «مجلس تمام گشت ولی باید گفت در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را». ختم این جلسه را اعلام می‌کنم.

کد خبر 424822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.