پارکور چیست و چه نیست؟ + حرکات و قوانین

رشته ورزشی پارکور یکی از هیجان‌انگیزترین و متفاوت‌ترین ورزش‌ها و ترکیبی از راه رفتن، دویدن و پریدن است.

به گزارش ایمنا پارکور یکی از ورزش‌های هیجان‌انگیز است که همواره خبرساز شده است، تماشای این ورزش نیز هیجان و لذت زیادی دارد.

پارکور یعنی چه؟

پارکور به زبان ساده معنی هنر جابجایی یا شهر نوردی می‌دهد.

پارکور

پارکور چیست؟

پارکور (Parkour) یا هنر حرکت کردن (به فرانسوی l'art du déplacement) پارکور به مفهوم جابه‌جایی و به معنی توانایی و مهارت تعامل با محیط اطراف و غلبه بر موانع پیش رو است. پارکور مجموعه‌ای هدفمند از حرکات سریع و جذاب است که با فلسفه گریز از شرایط اضطراری، با راحت‌ترین و سریع‌ترین و مصرف کمترین میزان انرژی و ترجیحاً بدون آسیب‌دیدگی جدی طراحی‌شده و به ورزشکار کمک می‌کند راه خودش را پیدا کند.

پارکور

پارکور یعنی عبور از موانع در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از روان‌ترین و کارآمدترین و کاربردی‌ترین و آسان‌ترین و ساده‌ترین شیوه حرکتی با کمترین انرژی مصرفی بدن از یک مبدأ به مقصد، پارکور برای بانوان و آقایان است.

پارکور چه چیزی نیست؟

پارکور حرکات آکروباتیک، بدل‌کاری، رقص، فعالیت‌های احمقانه بدون توجه به عواقب آن و پرش‌های بلند بدون دلیل نیست.

پارکور

پارکور تعدادی حرکت دلبخواهی و سلیقه‌ای نیز نیست؛ پارکور مجموعه‌ای از حرکات هدفمند است.

تراسور کیست؟

مهارت پشت سر گذاشتن موانع، با به چالش کشیدن توانایی‌های فیزیکی و روحی، کم‌کم باعث می‌شود با موقعیت‌های دشوار زندگی راحت مواجه شد.

پارکور

پارکور کارها یاد می‌گیرند وقتی به یک مانع یا به عبارتی شرایطی بحرانی در زندگی برخوردند، سریع و کارا بر آن غلبه کنند و بدون تغییر مسیر به راه خود ادامه دهند. به کسانی که از اصول پارکور در زندگی خود بهره می‌برند تراسور «traceur» گفته می‌شود.

تاریخچه پارکور

درواقع این ورزش از زمانی که انسان نیاز به شکار کردن و شکار نشدن داشته گویی وجود داشته است. اگر از زاویه انسان‌شناسی به این مسئله بنگریم، انسان‌ها به‌طور طبیعی گستره‌ای قابل‌توجه از حرکات و حالات ممکن را برای گذشتن از موانع به وجود می‌آوردند. به‌طور مثال، از انسان‌های بالغ که بگذریم و اگر به حرکات کودکان دقیق شویم خواهیم دید که، آن‌ها به سهولت و به صورتی کاملاً بدیع و بانشاط حرکت می‌کنند اما ما هنگامی‌که شروع به حرکت آگاهانه می‌کنیم، تمام ویژگی‌های این حالت را از دست می‌دهیم.

پارکور

پیش از جنگ جهانی اول، افسر سابق نیروی دریایی فرانسه، جورج هبرت سفری به دور دنیا انجام داد. در طول بازدیدش از آفریقا، تحت تأثیر مهارت‌ها و توانایی‌های فیزیکی قبایل بومی قرار گرفت که با آن‌ها ملاقات کرد.
جورج می‌گوید: بدن‌های آن‌ها فوق‌العاده، انعطاف‌پذیر، زبده، پراستقامت و مقاوم بود اما آن‌ها هیچ مربی ژیمناستیکی نداشتند بلکه فقط در طبیعت زندگی می‌کردند.

پارکور

وی در دانشکده ریم فرانسه، مربی تربیت‌بدنی شد و شروع به تعریف اصول سیستم تربیت‌بدنی مخصوص خودش و همچنین ایجاد و فراهم آوردن تجهیزات و تمرینات تدریس «روش طبیعی» کرد.

پارکور

اما پارکور به معنای خاص آن، توسط ریموند بل (Raymond Belle) که یک سرباز فرانسوی جنگ ویتنام بود پایه‌گذاری شد. او و همراهانش به دنبال به وجود آوردن یک روش کارا و مناسب برای تعقیب و فرار بودند، این فعالیت‌ها، سرانجام توسط فرزندش دیوید بل (David Belle) به‌صورت هدفمند درآمد. دیوید بل، بیشتر عمر خود را صرف سامان‌دهی این ورزش کرد و پس از برنامه‌ریزی، نام پارکور را برای آن انتخاب کرد. او به همراه برخی از دوستانش ازجمله سباستین فوکان (Sebastien Foucan) که مشهورترین ورزشکار این رشته در جهان است، با آموزش‌های ریموند بل این ورزش را کامل کردند و رشته‌ای خاص را به وجود آوردند.

دو آزاد (Free running) و پارکور

دو آزاد (فری رانینگ) در ابتدا معادل انگلیسی واژه پارکور بود، اما اکنون خود به‌عنوان شاخه‌ای مستقل از ورزش شناخته می‌شود. دو آزاد در مقایسه با پارکور دارای حرکاتی با جزئیات بیشتر است. حرکات دو آزاد مانند چرخش‌ها و گردش‌ها برای خلاقانه‌تر شدن، زیبایی و جذاب شدن ورزش است.

پارکور

هدف پارکور رسیدن سریع و کارا و در مسیری مستقیم است، درحالی‌که دو آزاد هنر حرکت کردن در محیط اطراف، به هر صورت دلخواه و در مسیر دلخواه است، دوندگان آزاد حرکاتی را تمرین کرده و به کار می‌گیرند که لزوماً برای غلبه کردن بر موانع انجام نمی‌شود. مهم‌ترین عنصر در دو آزاد، هارمونی بین دونده و مانع است و حرکات باید بدیع، زیبا و خلاقانه باشد.

پارکور در ایران

اولین نشانه از حضور پارکور به‌صورت حرفه‌ای در ایران، حضور امیرحسین ایمانی و کوشا فتحی‌نژاد در مستند سال ۲۰۰۳ لندن بپر (به انگلیسی: Jump London) بود. هدف این فیلم نشان دادن گسترش پارکور در دنیا بود، برای همین منظور از گروه‌های مطرح و فعال پارکور در دنیا تقاضای همکاری کردند و گروه irPk که بعداً به رها تغییر نام داد نیز در این پروژه همکاری کرد.

پارکور

در آن زمان (۱۷ سپتامبر ۲۰۰۴) گروه اینترنتی Parkour_Iran که توسط گروه irPk تشکیل شد که باوجود غیرفعال بودن هنوز دارای بیشترین عضو در بین گروه‌های پارکور است. در پاییز ۲۰۰۴ اولین دوره کلاس‌های پارکور در تهران برگزار شد.

قوانین پارکور

یکی از فلسفه‌های این ورزش، اتکا به توانایی‌های جسمی و ذهنی افراد برای کمک کردن به کسانی است که در شرایط خاصی قرار دارند. به همین دلیل است که در این ورزش خبری از مسابقه و رده‌بندی ورزشکاران و غیره نیست زیرا هرکسی تنها برای خودش و نه برای اثبات برتری خود، تمرین می‌کند.

پارکور

جدا از حرفه‌ای شدن در حرکات، قسمت اصلی آموزش و تمرین صحیح این ورزش، توانایی غلبه بر ترس و استفاده از آن در زندگی است چراکه؛ ابتدا باید بتوان بر ذهن و تفکر خود چیره شد تا توانایی حرفه‌ای شدن در پارکور در ما به وجود آید. کسانی که پارکور تمرین نمی‌کنند که معمولاً درباره این موضوعات چیزی نشنیده یا ندیده‌اند؛ درصورتی‌که به گفته بنیان‌گذار این هنر، فلسفه و جز درونی پارکور است.

حرکات پارکور

برخی از حرکات پارکور عبارت‌اند از:

  • غلتیدن Roll، غلتیدن به پهلو به صورتی که دست‌ها به زمین برخورد نکنند.
  • فرود آمدن Landing، خم کردن زانو هنگامی‌که انگشتان پا با زمین برخورد می‌کنند (هرگز با تمام پا فرود نیایید)
  • تعادل Balance، راه رفتن متعادل روی لبه بالایی یک مانع
  • تعادل گربه‌ای Cat balance، حرکت چهارپا گونه روی لبهٔ بالایی یک مانع
  • زیرمیله Underbar,jump through، پریدن یا تاب خوردن از بین و زیر موانع برای رد کردن فاصله
  • ول شدن، جدا شدن Dismount,swinging jump، پریدن همراه با چرخش و نوسان از روی موانع
  • جهش وارونه، جهش ۳۶۰ Reverse vault، پریدن از روی مانع با کمک دو دست همراه با چرخش ۳۶۰
  • حرکتWall run
  • حرکت Speed Vault
  • حرکت Kong Vault

وسایل و تجهیزات پارکور

پارکور وسیله و تجهیزات خاصی احتیاج ندارد و تراسورها معمولاً لباس‌های ورزشی یا معمولی سبک و راحت می‌پوشند. تنها چیزی که توصیه شده است یک کفش ورزشی سبک با چسبندگی زیاد است.

پارکور

بعضی از تراسورها از مچ‌بند برای محافظت از مچ‌هایشان استفاده می‌کنند. برخی نیز از دستکش‌های نازک ورزشی برای حفاظت از کف دست‌هایشان استفاده می‌کنند که به علت کم کردن چسبندگی و حس باعث موضع منفی بعضی دیگر می‌شود.

چگونه پارکور انجام دهیم

آماده سازی بدن برای ورزش پارکور مقدماتی دارد:

  • مناسب با وزن خود تمرین کنید
  • مکرراً بدوید
  • وزنه بزنید
  • بدن خود را به‌صورت مناسبی بکشید و گرم‌کنید
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید
  • یک جفت کفش برای خود انتخاب کنید
  • یک آموزشگاه پیدا کنید

فیلم‌های پارکور

برخی از فیلم‌هایی که پارکور در آن به نمایش درامده است عبارت‌اند از:

  • فیلم B13 2009 بلوک ۱۳ (۱,۲) - دیوید بل موضوع فیلم مربوط به دو شخصیت است که به دنبال برقراری صلح و آرامش برای یک شهر تلاش می‌کنند.
  • فیلم Brick Mansions 2014 - دیوید بل موضوع فیلم مربوط به یک پلیس است که به کمک یک خلاف‌کار سابقه‌دار برای نجات یک شهر از نابودی و نقشه‌های شوم تلاش می‌کند.
  • فیلم Tornomment - سبستیان فوکان
  • فیلم cazino royal - سبستیان فوکان
  • فیلم (۱,۲) یاماکاسی Yamakasi 2001 داستان مربوط به ۷ جوان جسور که عاشق کمک به دیگران هستند.
کد خبر 424786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.