مناطق مذهبی اصفهان تاب آوری بیشتری دارند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در برخی مناطق مانند مناطق یک، سه و پنج که شرایط مذهبی مطلوب‌تر و امکانات مختلف فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و حمل و نقلی بهتری دارند، تاب‌آوری بالاتری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در برنامه زنده رادیویی "صدای شهر" با بیان اینکه شیوع کرونا برای جامعه تهدیدها و فرصت‌هایی راه همراه داشت، اظهار کرد: بیشترین آسیب‌های شیوع کرونا متوجه قشر متوسط و ضعیف جامعه از جمله زنان سرپرست خانوار شد و فرصت‌های شغلی بسیاری در بخش‌های خدمات گردشگری، خرده‌فروشی، حمل و نقل و رستوران‌ها ازدست رفت.

وی با بیان اینکه استمرار شیوع بیماری کرونا می‌تواند فاصله طبقاتی را در جامعه افزایش داده و پیامدهای زیانباری را همراه داشته باشد بنابراین از هم‌اکنون باید به فکر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از این بحران باشیم، افزود: بحران کرونا ممکن است تاب‌آوری اجتماعی را در کلانشهرهایی مانند اصفهان در هم بشکند و این شکسته شدن باعث انزوا و گوشه‌نشینی و یا پرخاشگری و ستیزه‌جویی می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص میزان تاب آوری اجتماعی در این شهر، تصریح کرد: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد در برخی مناطق مانند یک، سه و پنج که شرایط مذهبی مطلوب‌تر و امکانات مختلف فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، درمانی و حمل و نقلی بهتری دارند، تاب‌آوری بالاتری وجود دارد اما مناطقی که مهاجرت پذیری، بی‌سوادی، تعداد جمعیت توانخواه و بیکاری بیشتر بوده و امکانات کمتری نیز وجود داشته، تاب آوری به طور معناداری پایین است.

وی بیکاری، خشونت خانگی و مشکلات روانی را از جمله بحران‌های دوران پساکرونا دانست و ادامه داد: از هم‌اکنون باید برای آمادگی دوران پساکرونا به فکر بود، مدیریت شهری از طریق تابلوهای تبلیغاتی، مشاوره در فرهنگسراها و آموزش‌ها در قالب فرهنگسرای مجازی در زمینه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی اقدامات مؤثری انجام داده است زیرا باید در کنار مسائل بهداشتی جسمی، به بهداشت روانی توجه کرد.

روشن خاطرنشان کرد: یکی از پدیده‌های دیگر در دوران شیوع کرونا، وقت‌گیر و استرس‌زا بودن آموزش‌های مجازی برای والدین، دانش آموزان و معلمان بود؛ به همین علت در کمیسیون اجتماعی از مسئولین آموزش و پرورش دعوت کردیم و جلسه‌ای نیز با حضور مدیرکل آموزش و پرورش در شورای شهر برای رفع این مشکل برگزار شد. در این زمینه حتی حمایت‌هایی از طرف شورای شهر به آموزش و پرورش شد.

وی از بروز "سوگواری خاموش" در این دوران برای خانواده‌های عزادار نیز نام برد و ادامه داد: زحمات پرسنل آرامستان‌ها در این دوران قابل تقدیر است زیرا در این دوران فشار مضاعفی روی آن‌ها بود و حتی برخی از آنها شاکی بودند که اقوام از دیدار با آنها خودداری می‌کنند که این موضوع روی روحیه آن‌ها اثر منفی داشت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به اختصاص دو ورزشگاه برای نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا در اصفهان توسط شهرداری اشاره کرد و افزود: این نقاهتگاه‌ها به این دلیل ایجاد شد که اگر نیاز بود بتوانیم بیماران به خصوص افراد محروم که نمی‌توانستند شرایط رعایت قرنطینه را بعد مرخص شدن از بیمارستان در خانه داشته باشند، در آن مکان نگهداری شوند، این کار به مدت دو هفته انجام شد ولی چون زیر ساخت‌های درمانی شهر اصفهان خوب بود و از ۱۴ بیمارستان، چهار بیمارستان درگیر کرونا شدند، نیازی به استفاده گسترده از نقاهتگاه احساس نشد.

کد خبر 424765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.