لزوم هوشمندسازی کسب‌وکارهای نوین در مشهد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد بر لزوم هوشمندسازی کسب‌وکارهای نوین تاکید کرد و گفت: هماهنگی بین‌ دستگاهی و مدیریت بموقع شرایط رمز پیشگیری از ایجاد بحران کرونا در مشهد بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در دومین جلسه از سلسله نشست‌های تحلیل شرایط اقتصادی پساکرونا که به صورت مجازی به همت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با حضور مدیران کسب‌وکارهای نوپا یا توسعه‌یافته شهرهای مختلف کشور پیرامون موضوع کسب‌وکارهای نوین برگزار شد، اظهار کرد: از روزی که عادی‌سازی شرایط شهر مانند گشایش رستوران و هتل‌ها را شاهد باشیم به دورانی ورود خواهیم کرد که آثار کرونا همچنان هست، اما شرایط با قبل تفاوت خواهد داشت به ارائه تحلیل خود از وضعیت موجود و فرصت و چالش‌های پیش روی کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها پرداخت.

وی با اشاره به شرایط جهانی اقتصاد، تصریح کرد: ازجمله اموری که تحت تأثیر کرونا قرار گرفت، جهانی‌ شدن اقتصاد و سیاست و رونق عرصه سیاسی جهانی‌ شدن بود، در این شرایط مفهوم دولت ملت‌ها تقویت شد و دولت‌ها بیشتر به فکر تأمین منافع خود بودند؛ تحولات در عرصه اقتصاد با آنچه پیش‌بینی می‌شد متفاوت بود و رویدادهای بی‌بدیل تاریخی را شاهد بودیم به طوری که برگزاری بی‌نظیر کنسرت‌های آنلاین با حضور چند ده‌میلیونی مخاطب، فعالیت آنلاین دانشگاه‌ها و آموزش‌های آنلاین، خدمات‌دهی مجازی کتابخانه ها و موزه‌ها از آن جمله است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: از موارد متأثر از شیوع کرونا ورود کسب‌وکارهای سنتی به فضای مجازی بود، البته تأثیرات این دوران بر کسب‌وکارها یکسان نبود چراکه برخی دچار چالش شده و برخی به عرصه جهانی پیوستند.

آل‌شیخ با بیان اینکه حضور در فضای آنلاین هرچند می‌تواند باعث گسترش بازار باشد، اما رقابت را سخت و دشوار می‌کند، گفت: باید در نظر داشته باشیم که روی فضای وب باید با بزرگان جهانی رقابت کنیم و بعد فاصله از بین می‌رود؛ به عنوان مثال کلاس‌های آموزش هنری یا ورزشی که در فضای آنلاین مخاطب اختیار انتخاب بالاترین کیفیت را دارد و کار برای آموزشگاه‌های کوچک سخت می‌شود و این بدان معناست که در قیاس با فعالیت جهانی مشکلاتی داریم.

وی با تحلیل تغییرات ناشی از ایام کوتاه قرنطینه، گفت: در تجربه جدید پارادایم‌هایی نیز مشخص شد ازجمله آنکه جهانی‌ شدن آینده حول محور چین است، اقتصاد تحت کنترل بانک‌هاست، برخی مشاغل از بین می‌رود، کاهش قدرت ریسک و کم شدن نوآوری‌ها و افزایش مدیریت ریسک که می‌تواند به معنی تأثیر گرفتن کسب‌وکارهای نوآور، از تب‌وتاب افتادن آن‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پر ریسک باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با بیان اینکه در شرایط امروز نظام اشتغال متأثر از شیوع کرونا می‌شود، اظهار کرد: حتی اقتصاد آمریکا به‌عنوان پویاترین اقتصاد دنیا که پیش از کرونا کمترین نرخ بیکاری دنیا را ثبت کرده بود امروز به بیشترین آمار بیکاری تاریخ خود رسیده است؛ تغییر شکل مشاغل به سمت پارت‌تایم و مشاغل آزاد و توجه به آموزش‌های کم‌هزینه برای اخذ مهارت‌های جدید نیز رشد خواهد داشت.

آل‌شیخ با تاکید بر اینکه در استارتاپ‌ها نیز واکنش‌هایی دیده‌شده و جامعه رویکردهای متفاوتی بروز داده است، افزود: برخی از امکانات و کسب‌وکارهای موجود پیشین در شرایط امروز احیا شدند مانند برگزارکنندگان جلسات آنلاین، بروز رسانه‌های جدید و پادکست‌ها و… از اقدامات اولیه‌ای است که باید انجام شود.

وی تصریح کرد: بسیاری استارتاپ‌ها در این دوران لطمات جدی خوردند، اما احتمال می‌رود در دوره‌های بعدی احیا شده و کسب‌وکارهای دیگری دچار چالش شود.

چالش تأمین سرمایه

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد در بحث مشکلات و چالش‌های سرمایه‌گذاری بر کسب‌وکارهای نوین در دوران پساکرونا گفت: به‌هرحال تأمین سرمایه چالش بزرگی برای کسب‌وکارها است، در حالی که نسبت ورود سرمایه‌گذار در دنیا زیر دو درصد است در کشور ما این انتظار وجود دارد که تمام ایده‌ها برای سرمایه‌گذار جذاب باشد که توقع درستی نیست؛ همچنان نحوه رابطه با بازارهای واقعی برای کسب‌وکارهای نوین محل چالش است و مفاهیم سرمایه‌گذاری مدرن هنوز جا نیفتاده است.

آل‌شیخ با اشاره به لزوم هوشمندسازی شرکت‌های نوپا و کسب‌وکارهای نوین، خاطرنشان کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که در دوره کوتاهی شوک شدیدی بر کسب‌وکارها وارد شد که سبب اتفاقات خوشایندی برای استارتاپ‌ها شده است؛ اینکه چقدر تغییرات ایجاد شده در جامعه در دوره جدید ماندگار باشد موضوعی است که به نوع فعالیت و برنامه استارتاپ‌ها بستگی مستقیم دارد و می‌توان گفت قطعاً جامعه به حالت عادی بازخواهد گشت هرچند زمان آن را چندان نمی‌توان پیش‌بینی کرد، اما این‌که با چه سرعتی و با چه کیفیتی به روال عادی بازگردد موضوعی است که باید استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای جدید نسبت به آن حساس باشند.

وی اظهار کرد: احیای کسب‌وکارها پس از شوک از سر گذرانده موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت و کسانی که هوشمندتر بوده و پاسخ‌های هوشمندانه‌تری به فضای موجود دهند، می‌توانند سریع‌تر به دوران جدید وارد شوند؛ درواقع می‌توان گفت فرهنگ جدیدی از تولید و عرضه شکل‌گرفته که کسب‌وکارهای نوین باید نسبت به این رفتار آگاه باشند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: هرچند شاید برخی رفتارها به مدل گذشته خود بازگردند اما ورود به پساکرونا را باید به فال نیک گرفت و با شناخت فرصت‌ها و تهدیدها نسبت به الگوها و نیازهای جدید حساس بود.

مطالعه اولیه گام‌های توسعه

آل شیخ با اشاره به این‌که عموماً استارتاپ های جدید در کشور بر حفظ هویت و برند خود بسیار تأکید داشته و از ادغام و ترکیب و شراکت با یکدیگر پرهیز می‌کنند، گفت: این‌گونه شرکت‌های بزرگ شکل نمی‌گیرد و کسب‌وکارها در ابعاد کوچک باقی می‌مانند در حالی‌که در دنیای جدید ادغام و کنسرسیوم بین شرکت‌ها و استارتاپ‌ها حرف اصلی را برای پیشرفت و توسعه می‌زند.

وی با بیان اینکه ادغام و خرید سهام و همکاری مشترک در دنیا بسیار رایج است، اما در کشور ما این مقوله چندان پررنگ نیست و به‌عکس آن، شرکت‌های داخلی بیشتر به دنبال پررنگ شدن برند و هویت خود هستند، افزود: موضوع مهم دیگر بحث مطالعات اولیه در راه‌اندازی کسب‌وکار است، در مطالعات اولیه باید نگاه‌ها دقیق‌تر باشد و به عنوان مثال نسبت فساد باید در کسب‌وکارها لحاظ شود، این نسبت در برخی کشورها تا ۵ درصد در محاسبات مطرح می‌شود اما در کشور ما فرض کسب‌وکارها این است که اصلاً فساد وجود ندارد که سبب غافلگیری ایشان می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهار کرد: تقابل‌های با دولت موضوع دیگری است که استارتاپ‌ها از آن گلایه‌دارند، در سایر کشورها نیز استارتاپ‌ها تقابل‌ها و چالش‌هایی با دولت‌ها داشتند اما عموماً خود را بر دولت تحمیل می‌کنند.

آل شیخ تاکید کرد: مدیریت شهری نیز در حوزه استارتاپ نباید مداخله و حضور تخصصی داشته باشد، ما تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و از منظر بهره‌گیری از محصول خوب عمل کرده و خریدار خوبی باشیم.

هماهنگی بین‌دستگاهی و مدیریت بموقع مانع از ایجاد بحران کرونا در مشهد

وی هماهنگی بین‌دستگاهی و مدیریت بموقع شرایط را رمز پیشگیری از ایجاد بحران کرونا در مشهد دانست و گفت: هرچند آثار کرونا و آمارهای متأثر از آن چندان خوشایند نبوده اما در موضوع فوتی‌های کرونا در مشهد باید گفت آمار متوفیات مشهد از مهر و آبان سال گذشته تا اردیبهشت امسال ثابت بوده است.

آل شیخ تصریح کرد: هرچند بیماری‌های تنفسی حاد به دلایل فوت اضافه‌ شده است، اما آمار کلی متوفیات در مشهد تغییر نکرده و تعداد یک هزار و ۸۰۰ فوت ماهانه با رشد عادی ۵ درصدی سالانه ثابت مانده است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت که ما دچار مشکلات حاد در حوزه سلامت مردم نبودیم و به‌راحتی می‌توانیم ادعا کنیم که هیچ‌گاه ظرفیت بیمارستان‌های ویژه کرونا در مشهد پُر نشده و یا حتی هیچ‌ یک از کادر درمانی بیمارستان‌های ویژه کرونا در اثر این بیماری جان خود را از دست ندادند؛ دلیل مهم آن بود که مجموعه اقدامات پیشگیری و مراقبتی در شهر به‌موقع انجام‌شده و اطلاع‌رسانی‌ها دقیق و فوری بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تاکید کرد: در این مدت همکاری بین دستگاه‌ها بسیار مفید بوده و مجموعه علوم پزشکی با مدیریت شهری در هماهنگی بسیار خوبی بوده که باعث شد آثار کرونا در شهر مشهد چندان جدی نباشد؛ هرچند که ما در برخی از حوزه‌ها ضعف داریم، اما تنها با بررسی همین یک مورد می‌توانیم نتیجه بگیریم به‌طورکلی مردم مشهد نسبت به بسیاری از شهرهای جهان ازجمله کشور آمریکا بهتر عمل کرده‌اند، واکنش‌های ما و سیستم‌های علوم پزشکی باوجود ضعف‌های موجود مناسب بوده و نسبت به میانگین‌های جهانی بد عمل نکردیم.

آل شیخ گفت: برخی از عرصه‌های فعالیتی ما در دنیا عرضه‌ شده و با مدل‌های جهانی مقایسه می‌شوند از جمله استارتاپ‌ها که در فضای وب با مدل‌های جهانی مقایسه می‌شوند یا تیم‌های ورزشی که در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند و سطح آن‌ها قابل‌مقایسه است، اما به لحاظ مدیریتی هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: در شرایط ویژه کرونا این اتفاق افتاد و مدیریت‌ها در سطح جهانی عرضه شدند تا امکان قیاس کردن برنامه‌ریزی و مدیریت‌ها به وجود آید و با وجود این شرایط می‌توان ادعا کرد که میانگین مدیریت ما نسبت به استاندارد جهانی فاصله چندانی نداشته است.

کد خبر 424763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.