برنامه دولت برای دوران پساکرونا اعلام شد

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت برای مقابله با آثار منفی این بیماری برنامه‌های مختلفی در دستور کار خود دارد که شامل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، با شیوع و گسترش بیماری کووید ۱۹بسیاری از کسب و کارهایی که سهم بالایی در اشتغال کشور دارند یا دچار رکود شدید یا به طور کامل تعطیل شدند. بر همین اساس طبق برآوردهای اولیه، کرونا دو تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی کشور خواهد کاست و برای مقابله با این رکود، دولت با طراحی برنامه‌های مختلف به میدان آمده است. برنامه‌هایی که از پرداخت تسهیلات بلاعوض و ارزان قیمت تا تعویق مالیات را دربرمی گیرد اما بر اساس گفته‌های معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، تمام این اقدامات در قالب برنامه کوتاه مدت دولت بوده است و برنامه میان مدت یک تا دو ساله‌ای هم برای مقابله با رکود کرونایی تدوین شده است تا با تکیه بر اجرای آن تولید احیا و اشتغال‌های از دست رفته بازگردد.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا در کشور قابل توجه است، گفت: این بیماری به‌صورت مستقیم بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده است و در این بین بخش تجارت بخصوص صادرات، کسب و کارهای خدماتی و اشتغال کشور بیشترین خسارت را متحمل شده است.

محمد علی دهقان دهنوی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر تا حدودی روند ابتلا به ویروس کرونا نزولی بوده است که امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد. هرچه مهار شیوع این بیماری در زمان کمتری اتفاق بیفتد اقتصاد کشور خسارات کمتری خواهد دید و سریع‌تر به روال قبل بازخواهد گشت.

برنامه‌های سه گانه دولت

وی همچنین درباره اقدامات و برنامه‌های دولت برای مقابله با رکود ناشی از کرونا در اقتصاد کشور اظهار کرد: دولت برای مقابله با آثار منفی این بیماری برنامه‌های مختلفی در دستور کار خود دارد که شامل برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می‌شود.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت توضیح داد: با توجه به اینکه شیوع کرونا بسرعت با رکود و تعطیلی برخی کسب و کارها فشار زیادی روی برخی خانوارها وارد کرده است، بر همین اساس دولت در نخستین گام خود سعی کرد با تدوین و اجرای برنامه‌های فوری از فعالان اقتصادی و خانوارهای آسیب دیده حمایت کند.

دهقان دهنوی افزود: بر همین اساس به منظور حفظ اشتغال و تولید برنامه‌های کوتاه مدت در قالب اعطای تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا که در این زمینه ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد و همچنین پرداخت یارانه کرونایی و تسهیلات ارزان قیمت به مردم دنبال شد. به‌گفته وی، علاوه بر پرداخت تسهیلات کرونایی به خانوارهای آسیب پذیر، پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی به‌صورت قرض‌الحسنه به تمام متقاضیان یارانه بگیر پرداخت شد تا بخشی از آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا را پوشش دهد.

وی با اشاره به سایر تسهیلاتی که در بخش مالیات و بیمه برای کسب و کارها پیش‌بینی شده است، گفت: با توجه به آسیب‌های کرونا در کسب و کارهای مختلف در اولین گام پرداخت مالیات از سوی مشاغل تا پایان اردیبهشت ماه جاری به تعویق افتاد که این مهلت دو ماه دیگر افزوده شد.

پنج محور اصلی برنامه بلندمدت مقابله با کرونا

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در ادامه درباره برنامه‌های میان مدت دولت برای مقابله با رکود کرونایی اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه اقتصادی سال‌جاری جهش تولید است و با توجه به شوکی که کرونا به اقتصاد ایران وارد کرده است، در کنار برنامه‌های کوتاه مدت و فوری نیازمند یک برنامه میان مدت یک تا دو ساله هستیم تا تولید احیا شود. وی اضافه کرد: در همین راستا سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی سیاست‌های اقتصادی مرتبط با این برنامه میان مدت را تدوین کرده‌اند که هم‌اکنون به دولت ارائه شده است.

دهقان دهنوی در پاسخ به این پرسش که برنامه میان مدت مقابله با کرونا دارای چه محورهایی است، توضیح داد: این برنامه دارای پنج محور اصلی و زیر بخش‌های متعددی است. «تأمین مالی تولید» به‌عنوان یکی از محورهای مهم این برنامه است. همچنین «تقویت سرمایه‌گذاری و ارتقای فناوری» دومین محور برنامه میان‌مدت دولت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین «افزایش درآمدهای دولت و تعادل بودجه»، «سیاست‌های تجاری و ارزی» و «بهبود فضای کسب و کار» محورهای دیگر این برنامه هستند که در این میان محور بهبود فضای کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است.

کاهش ۵۵ روزه شروع کسب و کار با یک دستور

معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: در شرایطی که اقتصاد ایران از محل شیوع کرونا آسیب دیده است و دولت در مضیقه مالی قرار دارد، بهبود فضای کسب و کار که بیشترین اثر مثبت و کمترین منابع مالی را نیاز دارد می‌تواند نقش مهمی در خروج از رکود کرونایی داشته باشد. بر همین اساس برای بهبود فضای کسب و کار کشور برنامه‌های متعددی را پیگیری می‌کنیم که هر یک از این برنامه‌ها در قالب چند زیر بخش تعریف شده است.

وی یادآور شد: شروع کسب و کار به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در فضای کسب و کار مطرح است که بر اساس اعلام بانک جهانی شروع یک کسب و کار در ایران به طور متوسط ۷۲ روز طول می‌کشد که این زمان باید صرف اقداماتی مانند ثبت شرکت، دریافت کد بیمه و… شود.

دهقان دهنوی اظهار کرد: در همین راستا با دستور وزیر اقتصاد هفته گذشته کد اقتصادی برای کسب و کارها حذف و کد ملی برای افراد حقیقی و کد کارگاه برای افراد حقوقی جایگزین آن شد که با این اقدام فرآیند ۷۲ روزه شروع کسب و کار در ایران ۵۵ روز کاهش یافت و بدین ترتیب این مؤلفه به ۱۷ روز رسید. این اقدام نه تنها به هیچ منابع مالی نیاز نداشت بلکه باعث می‌شود تا صرفه‌جویی قابل توجهی نیز انجام شود.

وی تأکید کرد: برای تداوم برنامه بهبود فضای کسب و کار بشدت دنبال حذف موانع و مقررات زائد هستیم و دراین زمینه از تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی خواسته‌ایم تا موارد مشابه را اعلام کنند.

برنامه‌های بلندمدت در قالب برنامه‌های بالادستی

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد همچنین درباره برنامه‌های بلندمدت دولت برای مقابله با کرونا گفت: برنامه‌های بلندمدت اقتصادی عمدتاً بر پایه برنامه‌های پنج ساله توسعه و سیاست‌های کلی مانند اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود. به‌گفته وی، تمام این سیاست‌ها نیز با هدف ارتقای تولید و اشتغال تعریف و اجرایی می‌شود که می‌تواند به کاهش آثار منفی کرونا کمک کند.

کد خبر 424755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.