با شورای چهارمحال و بختیاری درباره طرح‌های آبرسانی مکاتبه کرده‌ایم

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: از جوسازی‌ها علیه طرح‌های آبرسانی گله‌مند هستیم. در مذاکراتی که با شورای استان چهارمحال و بختیاری داشتیم از آنها برای کمک به حل این موضوع تقاضای همکاری داشتیم.

عبدالله کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چه از طریق استان چهارمحال و بختیاری و چه از طریق استان خوزستان برای موضوع آب استان اصفهان مشکلاتی ایجاد شده است و اگر اتفاق بهتری بین این سه استان می‌افتاد و مشکل آب حل می‌شد شاید آن سیل ویرانگر خوزستان نیز تا این حد خسارت در پی نداشت.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم بگوییم موضوع آب منطقه‌ای است و تنها به یک منطقه مربوط می‌شود، افزود: طبق طومار شیخ بهایی مقرر بوده که میزان مشخصی آب متعلق به استان چهارمحال و بختیاری و درصدی متعلق به اصفهان باشد و این اتفاق سالیان سال افتاده بود و مردم هر دو استان از این امر منتفع می‌شدند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: در دوره اول ریاست جمهوری گذشته اعلام شد که این آب به استان چهارمحال و بختیاری تعلق دارد و این امر باعث شد که استان اصفهان که در بحث کشاورزی استانی پیشرو است با کمبود آب جدی حتی در بحث شرب مواجه شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه در استان چهارمحال و بختیاری به خصوص شهرهای بالادستی چون سامان تمام بیابان‌ها تبدیل به درختکاری شد که به این نحو ورود آب به سمت اصفهان با کاهش جدی روبه‌رو شد تا جایی که ما در استان اصفهان از این موضوع گله‌مند هستیم که در مذاکراتی که با شورای استان چهارمحال و بختیاری داشتیم از آنها برای کمک به حل این موضوع تقاضای همکاری داشتیم.

کیانی با بیان اینکه باید تقسیم آب بین استان‌ها به خوبی مدیریت شود، اظهار کرد: مدیریت خوب در بحث آب از هرج و مرج در مناطق استانی، استفاده بیش از حد از پمپاژهای غیرقانونی و هدایت غیرمجاز آب به کوه‌ها و بیابان‌ها و تولید میوه با درختان پرمصرف آبی جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه اصفهان حتی برای آب شرب نیز در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری داشته، تصریح کرد: متأسفانه علیه طرح‌های آبرسانی "بن بروجن" یا "بهشت آباد" جوسازی‌هایی شده وگرنه در طرح‌های درحال اجرا، همه جوانب کار دیده شده و طرح‌های کارشناسی شده‌ای هستند اما از طرف استان‌های مجاور جوسازی‌های نادرستی در این رابطه انجام می‌شود.

وی در خصوص شورای عالی آب گفت: طرحی ۹ ماده‌ای در دوره قبل مجلس تصویب شد و اگر اجرا شود مشکلات موجود درباره مدیریت آب کمتر شده و استان‌های ذی نفع می‌توانند از ثمرات آن منتفع شوند.

کد خبر 424730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • مهران پوستی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    1 2
    در مورد طرح بن-بروجن که انتقال آب از حوضه بحران زده زاینده رود به حوضه پر آب کارون است، کدام جوانب کار دیده شده؟! ضمنا چرا برای تصویر از عکس تونل گوتهارد که برخی به دروغ آن را به بهشت آباد نسبت داده اند استفاده شده؟!