لزوم ارتقای جایگاه تشکل‌های مردم‌نهاد در کشور

نشست معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس با منتخبان شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد با حضور معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس، مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد در محل سالن اجتماعات معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجلس برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در این نشست که روز دوشنبه _۲۹ اردیبهشت ۹۹_ برگزار شد، منتخبان تشکل‌های مردم‌نهاد ضمن معرفی حوزه فعالیت خود به برخی از موانع و مشکلاتی که بر سر راه این حوزه نیز اشاره کردند.

ساسان تاجگردون، معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس در سخنانی گفت: بدون شک دغدغه‌های تشکل‌های فعال در همه عرصه‌ها یکی است و هدفشان کمک به دولت برای رفع موانع و پیشرفت حوزه‌های تخصصی وزارتخانه است که بسیار ستودنی‌ست. دولت همواره می‌داند که اگر بخواهد اقدامی خوب و مؤثر انجام دهد باید از سمن‌ها و توان آن‌ها بهره بگیرد بنابراین هم‌افزایی با تشکل‌ها از اولویت‌های حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که دغدغه تشکل‌ها و مطالبه‌گری آن‌ها از نوع فیزیکی و مادی نیست و ایده‌هایی سازنده دارند. وظیفه دولت این است که از این حوزه حمایت کرده و برای گردهمایی‌ها، نشست‌ها و هم‌اندیشی‌های این فعالان فضا و شرایط مناسبی فراهم آورد.

تاجگردون در ادامه برای انجام همکاری‌های بیشتر و مستمر با سمن‌های فعال میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان‌ها تأکید کرد: با هماهنگی و مکاتبه با معاونت‌های تخصصی وزارتخانه و مدیران کل استان‌ها از توان و تخصص تشکل‌های مردم‌نهاد در فعالیت‌های برون‌سازمانی و فرهنگ‌سازی استفاده شود.

وی گفت: برای ایجاد هماهنگی و آشنایی بیشتر با تشکل‌های مردم‌نهاد لازم است برنامه‌ریزی انجام شود تا نشست‌های تخصصی به‌صورت ماهانه، با دستور کار مشخص داشته باشیم.

معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس یادآور شد: در خصوص خانه تشکل‌های مردم‌نهاد یا سمن‌سراها نیز با استان‌ها مکاتبه و ضرورت آن تبیین شود تا یک مکان مناسب اداری یا خانه‌های تاریخی دارای قابلیت، به این موضوع اختصاص داده شود.

وی در پایان بر لزوم بهره‌مندی خانه تشکل‌های استان تهران از فضاهای مناسب تاکید کرد.

امکان اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی به‌صورت مجازی

در ادامه این نشست جلال تاجیک مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد با اعلام عملکرد و برنامه‌های این دفتر، گفت: متأسفانه بیماری کرونا همه حوزه‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده که یکی از این حوزه‌ها گردشگری و صنایع‌دستی کشور است.

وی افزود: اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی از طریق تشکل‌های مردم‌نهاد نیز با توجه به شرایط موجود علیرغم اینکه تأمین بودجه مورد نیاز انجام شده بود، در سه استان منتخب در اسفندماه ۹۸ متوقف شد. به‌زودی با توجه به پروتکل‌های بهداشتی در نزدیک‌ترین زمان ممکن این طرح را اجرا می‌کنیم. البته پیشنهادهایی برای تغییر روند برگزاری طرح و اجرای آن به‌صورت مجازی هم وجود دارد که در حال بررسی است.

تاجیک تصریح کرد: در خصوص طرح مهر و میراث نیز اقدامات لازم انجام شده است. در دو سال گذشته به وضعیت مناسبی رسیدیم، در حال حاضر نیز با پیگیری‌هایی که انجام شده به مراحل نهایی آن نزدیک شده‌ایم که به زودی ابلاغ می‌شود.

لزوم توسعه تعاملات مجازی برای پیشبرد اهداف شورای تشکل‌ها

الیار عاصمی‌زاده، رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: در این زمینه با توجه به بحث بیماری کرونا امسال از برگزاری برنامه نوروزی سین هشتم چشم‌پوشی کردیم، اما در حال تدارک جشنواره عملکرد سمن‌ها در بهمن ماه امسال هستیم که از شهریور ماه دبیرخانه آن آغاز به کار می‌کند.

امین طباطبایی، دبیر شورای گفت‌وگوی تشکل‌های مردم‌نهاد نیز در خصوص تعاملات و فعالیت‌های شورای گفت‌وگو در این نشست، گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور می‌توان برای ادامه روند فعالیت‌ها، جلسات و نشست‌های شورای گفت‌وگو را به‌صورت غیرحضوری و مجازی انجام داد و منتظر تغییر شرایط نبود.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم دبیرخانه شورای گفت‌وگو را شکل دهیم تا بتوانیم به ارزیابی عملکرد این شورا و تسهیل فعالیت‌ها کمک کنیم و به این شکل بهره‌وری را نیز بالا ببریم.

دبیر شورای گفت‌وگوی تشکل‌های مردم‌نهاد با تأکید بر لزوم هماهنگی و هم‌اندیشی بیشتر تشکل‌های مردم‌نهاد در سراسر کشور برای حصول نتیجه بهتر، تصریح کرد: موضوع سمن‌سراها که از سوی دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است، نقطه عطفی در بهبود تعاملات سمن‌ها در سراسر کشور است، جایی که تشکل‌ها در آن گردهم می‌آیند و به هم‌افزایی و همفکری می‌رسند.

نقش مؤثر تشکل‌ها در اطلاع‌رسانی صحیح

در ادامه منتخبان شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد با علیرضا بای رئیس مرکز روابط و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این نشست اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های مردم‌نهاد ضمن معرفی اعضا و حوزه فعالیت این شورا از برگزاری این نشست و ارتباط مستقیم با مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابراز خرسندی کردند.

علیرضا بای رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با استقبال از پیشنهاد استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد فعال استانی به‌صورت خبرنگار افتخاری افزود: بسیار خوب است که تشکل‌های مردم‌نهاد بتوانند به روابط‌عمومی در اطلاع‌رسانی صحیح اخبار کمک کنند ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند در پیشبرد اهداف عالیه دولت‌ها مؤثر باشند و به کمک دولت‌ها بیایند. با بهره‌گیری از توان آن‌ها می‌توان دغدغه‌های این حوزه را به گوش مسئولان رساند و بهتر و مؤثرتر از میراث‌فرهنگی و تاریخی کشور محافظت و از انتشار اخبار و اطلاعات غیرواقعی جلوگیری کرد.

بای افزود: تشکل‌های فعال می‌توانند با حمایت‌ها و دغدغه‌مندی خود در ایجاد روند صحیح اطلاع‌رسانی در حوزه‌های تخصصی به وزارتخانه کمک کنند.

کد خبر 424630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.