به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی امروز (سهشنبه) در دویست و پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گذشت سه سال از انتخاب اعضای شورای حاضر توسط مردم تهران، اظهار کرد: در شورای پنجم تلاش کردیم تا "برای تهران" از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و با یاری مردم و دولت با تکیه بر ظرفیتها و اختیارات قانونی گره از کلاف مشکلات تهران امروز بگشاییم، در این مسیر البته برخی گرهها به علت کوتاهی دولت همچنان باز نشده است.
وی با بیان اینکه مهمترین مشکلات تهران حل معضل آلودگی هوا و ترافیک است که نیازمند باز شدن گره توسعه حمل و نقل عمومی است، افزود: با وجود اینکه آلودگی هوا و وضعیت اضطراری آن برای یکایک همشهریان حس میشود، اما همچنان ۴۰ درصد شهروندان از خودروهای شخصی استفاده میکنند، این روند حتی با گرانی بنزین و اعمال محدودیت در تردد خودروها کاهش جدی پیدا نکرده بلکه در این روزها به علت شیوع کرونا افزایش نیز داشته است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی در دسترس، سریع، امن و به روز برخوردار نیست، تصریح کرد: تجربه واقعی که اغلب ما از سفر با وسایل حمل و نقل عمومی در خاطر داریم تصویر اتوبوسها و واگنهای فرسوده، شلوغ و دارای تأخیر در حرکت است، غلبه این تصویر ذهنی و واقعی بودن آن در عمل باعث شده تا ما استفاده از خودروی شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح دهیم.
وی ادامه داد: سهم ۵۴ درصد فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تهران، متوسط طول عمر ۱۱ سال اتوبوسهای فعال در سطح شهر، زمین گیر شدن حداقل روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت روزانه برای اعزام به تعمیرگاه، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری و بالا رفتن هزینه تأمین ناوگان جدید را معضلات پیشروی اتوبوسرانی تهران دانست.
فراهانی اضافه کرد: در قانون و در بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمتها در قانون هدفمندی یارانهها، قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی، پرداخت ۱۰ درصد از جرایم رانندگی سهم شهرداری از محل طرح LEZ و منابع حاصل از صرفهجویی سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس زمینههای لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس دیده شده اما این همه مصوبه و قانون منجر به تحویل حتی یک دستگاه اتوبوس جدید در هشت سال گذشته از سوی دولت به شهرداری تهران نشده است.
وی با انتقاد از بی تفاوتی و بی عملی دولت و تحویل ندادن حتی یک اتوبوس جدید به شهرداری تهران، خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یادمان نرفته که در بهمن ۱۳۹۶ به مردم قول دادید که "آنچه امروز به مردم قول میدهیم این است که دولت دوازدهم مصممتر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جادهای برونشهری و درونشهری، خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سالهای پیشرو آن را به انجام برسانیم. "
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ظاهراً دولت بر آن است تا نقشش را در قبال شهرداریها بر اساس قانون از تأمین کننده تدارکات به تعمیرات تنزل دهد، گفت: رئیس جمهور از اعتماد و اختیارات ویژه تفویض شده مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی سران قوا برخوردار است. اختیاراتی که همه ما در افزایش قیمت بنزین و تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ جلوههایی از آن را دیدهایم؛ ای کاش ایشان از این فرصت و ظرفیت برای باز کردن گره نوسازی اتوبوسهای تهران که ثمره و نتایجش شهر منطقه تهران را از پردیس تا هشتگرد تحت تأثیر خود قرار میدهد بهره ببرد.
وی با بیان اینکه دولت به عنوان بزرگترین بهره گیرنده از خدمات و زیرساختهای شهری تهران و در مقام یک شهروند باید نقش و وظیفه اجتماعی خود را در قبال دیگر شهروندان ساکن تهران ایفا کرده و هزینههای شهروندی خود را بپردازد و از مدیریت شهری تهران که در مسیر همراهی با دولت از هیچ تلاشی دریغ نکرده است حمایت کند، افزود: دغدغههای دولت در شرایط ناشی از شیوع کرونا و پساکرونا در حوزه پایداری فعالیتها، کسب و کار و خدمت رسانی به شهروندان در سایه سرویس دهی شبکه حمل و نقل عمومی، پایداری خدمات شهری محقق شده است و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
فراهانی اظهار کرد: انتظار مردم تهران از رئیس جمهور این است که دولت یار و همراه شهرداری باشد و در گذار از بحران حاضر، شهرداری را در برخورداری از منابع صندوق توسعه ملی حمایت کند تا شهرداری و شورا نیز در کنار دولت برای تأمین نیازمندیهای مردم به ویژه در بهبود دسترسی و گسترش شبکه اتوبوسرانی به عنوان بخشی از خدمات حمل و نقل عمومی ارزان قیمت گام بردارند.
نظر شما