۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۲
قفل رکود بر دروازه‌های رودسر

گنجینه‌ای در دامان البرز که باید این روزها میزبان هزاران مسافر باشد و به گام‌های گردشگران زنده است، این روزها زیر سایه رکود و پشت دروازه‌های بسته روزگار می‌گذراند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رودسر شهری است آرمیده در گاهواره البرز و خزر که سالانه مقصد صدها مسافر داخلی و خارجی است. طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع این شهر در همه ایام سال رَشک خاطر گردشگران را برمی‌انگیزد تا در هر فرصتی از مناظر و مرایای آن دیدن کنند.

اما این شهر گردشگری چندی است پنجه در پنجه دیو سیاه کرونا انداخته و روزگار بی‌رونقی را تجربه می‌کند، روزگاری که هر چند زیبنده آن نیست، اما گریزی هم از آن نیست.

رنگ بی رونقی بر چهره شهر

محمد جانبازی، سرمایه گذار هتل بهار رودسر می‌گوید: این هتل را در سال ۱۳۹۲ با سرمایه‌ای بالغ بر چهار میلیارد تومان افتتاح شده است.

او ادامه می‌دهد: اسفندماه سال گذشته طبق برنامه، تدارکات لازم در هتل برای استقبال از گردشگران نوروزی انجام شد و برای بازسازی آن ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کردم، اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا علی‌رغم میل باطنی تعطیل کردیم.

این فعال حوزه گردشگری رودسر اظهار می‌کند: در این هتل حدود ۲۵ نفر مشغول به کارند، ۱۵ نفر از آنان بیمه هستند و مابقی در بهمن ماه سال گذشته استخدام شدند تا در ایام نوروز به ما کمک کنند؛ ماهیانه ۳۰ میلیون تومان بابت حقوق به کارکنان پرداخت می‌کنم، اما متأسفانه در حال حاضر به دلیل تعطیلی هتل و شرایط بد مالی هنوز حقوق فروردین و اردیبهشت کارکنان پرداخت نشده است.

جانبازی با بیان اینکه ماهیانه ۲۵ میلیون تومان بابت اقساط بانکی پرداخت می‌کنم، اما به دلیل پرداخت نشدن اقساط ماه‌های اخیر از بانک اخطار دریافت کرده‌ام، می‌افزاید: در سه ماه گذشته به دلیل تعطیلی هتل در حدود ۴۵۰ میلیون تومان متضرر شدم.

او می‌گوید: در سامانه‌ای که دولت معرفی کرده، ثبت نام و اعلام خسارت کرده‌ام، اما تاکنون مبلغی پرداخت نشده است، از دولت انتظار دارم با عمل به وعده‌ها در این شرایط بحرانی از سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری حمایت کند.

سید آسیه صادقی از هنرمندان صنایع دستی رودسر در رشته چادر شب بافی هم می‌گوید: ۲۲ سال است که به کار چادر شب بافی مشغول هستم، به دلیل مهارت و سابقه‌ای که در این هنر دارم اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رودسر کارگاه کوچکی را به نام خانه خلاقیت و نوآوری در روستای قاسم‌آباد در اختیارم گذاشته، ۲۲ نفر در آن مشغول به کارند و در ازای بافت هر متر چادر شب به آن‌ها دستمزد پرداخت می‌کنم.

این هنرمند صنایع دستی عنوان می‌کند: ما در طول سال چادر شب و الحاقات تزئینی آن را تولید می‌کنیم به امید آنکه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان محصولاتمان را به فروش برسانیم، اما متأسفانه در اسفندماه سال گذشته سه نفر در روستای قاسم‌آباد بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا جانشان را از دست دادند، ما هم از ترس مجبور شدیم کارگاه را تعطیل کنیم و در خانه بمانیم.

او می‌گوید: مغازه‌ای به نام شرکت تعاونی چادر شب بافی هنرمند در قاسم‌آباد دارم که محصولات تولیدی کارگاهم را در آنجا به فروش می‌رسانم، اما به دلیل شیوع کرونا مغازه را هم تعطیل کردم و در سه ماه گذشته حتی یک ریال فروش نداشته‌ام. در صورتی که در مدت مشابه سال قبل در حدود ۱۰ میلیون تومان فروش داشتم.

صادقی می‌گوید: از دولت انتظار دارم در چنین شرایط سختی از هنرمندان صنایع دستی حمایت ویژه‌ای داشته باشد و با پرداخت وام‌های کم‌بهره و معافیت پرداخت بیمه تأمین اجتماعی حداقل بخشی از آسیب‌های این قشر را جبران کند.

منابع درآمدی شهرداری از بین رفت!

درد و دل فعالان صنایع دستی و گردشگری رودسر در حالی مطرح می‌شود که و رضا زنده‌دل شهردار این شهر نیز می‌گوید: در ایام نوروز بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبادی ورودی شهر رودسر بسته شد و از ورود خودروهای با پلاک غیر بومی ممانعت به عمل آمد و کمپ‌های مسافرتی، مراکز اقامتی، پارک‌ها و طرح ساحلی به عنوان منابع درآمدی شهرداری تعطیل شد.

او اضافه می‌کند: در این مدت شهرداری برای جذب و حضور مسافران در رودسر اقدامی را انجام نداده و از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا بیشتر اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از ابتلای شهروندان به این بیماری در دستور کار قرار دادیم و تمامی معابر و اماکن عمومی شهر را به صورت مداوم ضدعفونی و گندزدایی کردیم.

شهردار رودسر می‌گوید: با توجه به حضور نیافتن مسافران در شهر رودسر، شهرداری نیز همانند سایر مراکز اقامتی و تفریحی این شهر در این مدت در بخش گردشگری هیچ درآمد مالی نداشته است.

زنده‌دل تصریح می‌کند: شهرداری در این مدت از بابت دریافت نکردن منابع درآمدی همچون پرداخت عوارض و صدور پروانه ساختمانی متضرر شده و این مسئله پرداخت حقوق کارکنان شهرداری را دشوار کرده است.

مدیریت شهری زیر سایه کرونا

همچنین مجتبی کاظمی، رئیس شورای اسلامی شهر رودسر نیز با اشاره به موقعیت ممتاز این شهر در پذیرش مسافران، بویژه در ایام نوروز، عنوان می‌کند: شیوع کرونا از دوم اسفندماه سال گذشته تاکنون سبب تعطیلی مراکز اقتصادی، گردشگری و اقامتی این شهر شده است.

او می‌افزاید: شهرداری رودسر بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایام نوروز هیچ امکانات و خدماتی در اختیار مسافران قرار نداد و تمامی کمپ‌های مسافرتی، پارک‌ها، سرویس‌های بهداشتی را تعطیل و از اطراق خانواده‌ها در فضای سبز شهری حتی در روز طبیعت جلوگیری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر رودسر تصریح می‌کند: شهرداری در پرداخت عیدی، پاداش و حقوق کارکنان شرایط سختی داشت، اما با مدیریت خوب شهردار، حقوق و اضافه کاری بهمن و اسفندماه سال گذشته کارکنان به موقع پرداخت شد.

کاظمی ادامه می‌دهد: شورا در اسفندماه سال گذشته پرداخت عوارض را به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط بد اقتصادی شهروندان، به مدت یک ماه با تأخیر و با نرخ سال ۱۳۹۸ مصوب کرد، اما مراجعات شهروندان نسبت به سال‌های قبل ۸۰ درصد کاهش داشت و از این بابت هم شهرداری مبلغ قابل توجهی متضرر شد.

چشم‌انتظار تدابیر امیدبخش

لیلا رئوف، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رودسر با اشاره به فعالیت ۱۲ هتل و سه هتل آپارتمان، دو مجتمع گردشگری و هشت واحد بوم گردی این شهرستان، عنوان می‌کند: این مراکز طبق ابلاغیه ستاد ملی مبارزه کرونا در حال حاضر تعطیل هستند.

او می‌گوید: ستاد ملی مبارزه با کرونا در اواسط فروردین ماه به رستوران‌ها اجازه داد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی غذا را طبخ و به صورت بیرون بر آن را به فروش برسانند که متأسفانه این اقدام از طرف شهروندان مورد استقبال قرار نگرفت و باعث متضرر شدن این واحدهای صنفی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رودسر اظهار می‌کند: در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ قاسم‌آباد رودسر به عنوان روستای صنایع دستی چادر شب بافی ثبت جهانی شد به همین علت بیشتر هنرمندان رودسر در این روستا حضور دارند و در خانه با یک پاچال (دستگاه پارچه بافی قاسم‌آباد که با پدال کار می‌کند) به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند.

رئوف می‌گوید: در حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندان فعال صنایع دستی در رشته‌های چادر شب بافی، سفالگری، خراطی، معرق دوخت لباس محلی، دوخت‌های الحاقی تزئینی روی لباس در شهرستان رودسر فعالیت می‌کنند؛ آنان در سال ۱۳۹۸ محصولات خود را به امید آنکه در تعطیلات نوروز به فروش برسانند تولید کردند، اما متأسفانه این روزها هنرمندان به دلیل شیوع ویروس کرونا خانه‌نشین شده‌اند و محصولاتشان فروش نرفته است.

او اضافه می‌کند: از اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای صنفی و کارگاه‌های صنایع دستی که هنرمندان در آن‌ها به صورت گروهی مشغول بکار بودند تعطیل شده و در این زمینه نهایت همکاری را با دولت داشتند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان می‌کند: دولت برای جبران خسارات مالی هتل‌ها، مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که واحدهای صنفی که مجوز دارند، مشخصات واحد خود را در آن ثبت کرده اند.

رئوف ابراز امیدواری می‌کند: دولت با پرداخت تسهیلات بانکی و وام بلاعوض، از واحدهای صنفی گردشگری و هنرمندان صنایع دستی که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و بیکار شده‌اند، حمایت کند و همچنین بعد از پایان این بیماری تمهیداتی جدیدی برای برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌ها در راستای جذب گردشگر در رودسر انجام دهد.

وی می‌گوید: هر ساله در ایام نوروز نمایشگاه عرضه صنایع دستی برگزار می‌کردیم و محصولات تولیدی هنرمندان رودسر را برای فروش به استان‌های دیگر می‌فرستادیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا موفق به اجرای این برنامه‌ها نشدیم.

به گزارش ایمنا، شهر رودسر در ۷۰ کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان واقع شده است.

کد خبر 424609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.