اعضای شورا نگاه کاهشی به بودجه فرهنگی اراک دارند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک گفت: شهرداری اراک نه تنها هشت درصد از کل بودجه خود را در سال جاری به فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص نداده بلکه این بخش از بودجه را که در سال ۹۱، حدود ۳.۵ درصد بود در سال جاری به ۱.۱ درصد کاهش داده است.

مرتضی سورانه در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر لزوم توجه به توازن اعتبارات و فعالیت‌ها در شهرداری اراک، اظهار کرد: بودجه فرهنگی ورزشی که شهرداری اراک برای سال جاری به شورای شهر اراک پیشنهاد داد بالغ بر پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که متأسفانه با توجه به نگاهی که در این دوره شورای شهر اراک حاکم است، بعضی از اعضای شورا به دنبال این بودند که سهم اندکی برای حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر اراک تصویب شود.

وی افزود: اصل بودجه نسبت به سال گذشته بیش از ۳۵ درصد رشد داشته و لازم است به همین تناسب بودجه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر اراک نیز افزایش پیدا کند نه اینکه میزان اعتبار اختصاص یافته به این حوزه‌ها همچون سال گذشته ثابت بماند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: بر اساس "دستورالعمل طرز تهیه و تدوین اجرا و تفریغ بودجه شهرداری سازمان‌های وابسته و مؤسسات و شرکت‌های تابعه" باید پنج درصد کل بودجه شهرداری‌ها بابت فعالیت‌های فرهنگی و سه درصد برای حمایت از فعالیت‌های ورزشی در نظر گرفته شود؛ در واقع شهرداری‌ها باید حداقل هشت درصد از کل بودجه خود را به بخش فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص دهند.

وی ادامه داد: شهرداری اراک نه تنها هشت درصد از کل بودجه خود را در سال جاری به فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص نداده بلکه این بخش از بودجه را که در سال ۹۱، حدود ۳.۵ درصد بود در سال جاری به ۱.۱ درصد کاهش داده است.

سورانه خاطرنشان کرد: نگاه و نگرش مدیران شهری به ویژه اعضای شورای شهر اراک، نگاهی تقلیل گرایانه به فرهنگ و مسائل اجتماعی اراک است زیرا نوع توزیع بودجه شهرداری و تصویب توسط این اعضا حکایت از این نگاه تقلیل گرایانه دارد.

مردم از مخالفان تصویب بودجه فرهنگی توضیح بخواهند

وی اضافه کرد: راهکار قانونی برای اینکه این نگاه تقلیل گرایانه به فرهنگ و مسائل اجتماعی شهر اراک برطرف شود این است که متولیان قانون گذاری در شورای شهر باید پاسخگو بوده و در کنار آن فعالان فرهنگی و اجتماعی و همه شهروندان حق قانونی خود را از مدیریت شهری و شورای شهر بخواهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه برخی از اعضای شورا مخالف تصویب حداقلی بودجه فرهنگی براساس قانون هستند، ادامه داد: مردم باید از این افراد توضیح بخواهند که چرا در شورای شهر اراک چنین نگاهی وجود دارد و اعضای شورا اهتمامی به توسعه و ارتقای فرهنگ شهر نشان نمی‌دهند.

وی افزود: فعالیت‌های اجتماعی در شورای شهر برای کاستن آسیب‌های اجتماعی، امنیت اجتماعی، بالا بردن تاب آوری اجتماعی شهروندان است بنابراین تخصیص اعتبار برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر هزینه نیست بلکه پیشگیری از هزینه‌های شدیدتر و سخت‌تری است که در اثر نپرداختن به این فعالیت‌ها، شهر و شهروندان اراک در آینده نه چندان دور با آن مواجه شده و باید شهرداری برای رفع این مشکلات هزینه بیشتری کند.

لزوم توجه به ارتقا نیروهای فرهنگی شهرداری

سورانه ادامه داد: اعضای شورای شهر اراک به جای نگاه انسدادی به بودجه فرهنگی و اجتماعی شهر، تلاش کنند سازمان مدیریت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک ارتقا پیدا کند.

وی اظهار کرد: در انتصاب نیروهای بخش فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک تحلیل گرایی اتفاق می‌افتد و نیروهای این بخش‌ها نگاه جامع و دقیق نسبت به مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر اراک ندارند.

شهروندان اراک به شهر خود حس تعلق چندانی ندارند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اراک با بسان اینکه مطالبات مردم در تماس با سامانه ۱۳۷ نشان می‌دهد که آن‌ها خواسته چندانی از شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی ندارند، تصریح کرد: نگاه مدیریت شهری باید متفاوت از نگاه عامه مردم باشد؛ مدیریت شهری اگر بخواهد در هزینه و اقتصاد شهرداری مدیریت درستی داشته باشد باید آموزش شهروندی را ترویج داده و شهروندساز باشد

وی گفت: مدیریت شهری اراک نتوانسته ارتباط لازم را با قاعده جامعه و اجتماع برقرار کند و شهروندان اراک حس تعلق و مالکیت چندانی به شهر خود نداشته و همین امر باعث آسیب جدی به سرمایه اجتماعی شهر شده است.

سورانه افزود: باید با آموزش‌های مداوم و جلسات متعدد گفتگوی شهروندی این حس تعلق و حس مالکیت در شهروندان اراک را احیا و ارتقا دهیم تا شهروندان در اداره امور شهر مشارکت پذیر و مشارکت‌جو شوند زیرا اگر مشارکت شهروندان اتفاق افتد مدیریت شهر تسهیل می‌شود..

کد خبر 424575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.