این خودروی برقی با هر شارژ ۶۰۰ مایل طی می‌کند

یک شرکت تولید لوازم خانگی برقی، نمونه اولیه یک خودروی الکتریکی را تولید کرده است که با هر بار شارژ، ۶۰۰ مایل طی می‌کند و سرعت آن در ۴.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش غیرمعمول فیتوپلانکتون‌ها در جزیره قشم، توسعه متوازن زنجیره ارزش فناوری فضایی برای جهش تولید، رونق زیست‌فناوری پزشکی با فعالیت ۶ شتاب‌دهنده، تولید یک خودروی برقی که با هر شارژ ۶۰۰ مایل طی می‌کند و توقف سفارش‌های جدید هواوی در یک شرکت تراشه ساز تایوانی را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

افزایش غیرمعمول فیتوپلانکتون‌ها در جزیره قشم

پایش ماهواره‌ای میزان کلروفیل A در خلیج فارس و دریای عمان، از افزایش غیرمعمول فیتوپلانکتون‌ها در جنوب جزیره قشم حکایت دارد. تولید مثل سریع فیتوپلانکتون‌ها را شکوفایی جلبکی یا بلوم جلبکی می‌نامند و افزایش جمعیت برخی از آن‌ها که در بسیاری از موارد منجر به شکوفایی مضر جلبکی می‌شود، (Harmful Algal Blooms) نام دارد؛ این شکوفایی مضر جلبکی با عنوان کشند سرخ نیز شناخته می‌شود.

شکوفایی این جلبک‌های مضر لزوماً قرمز نبوده و با توجه به نوع فیتوپلانکتون‌ها به رنگ قهوه‌ای، سبز و گاهی به رنگ قرمز مایل به نارنجی نیز ظاهر شده و تا عمق آب پیش می‌رود. حال با توجه به تاثیرات مخرب کشند سرخ از جمله زیان‌های اقتصادی (ماهیگیری، صنعت آبزی پروری، تاسیسات آب شیرین کن)، آسیب‌های زیست محیطی (تلفات سایر آبزیان، پرندگان دریایی‌، مرجان‌ها) و تهدید سلامت انسان (سندروم‌های انسانی ناشی از جلبک‌های سمی)، شناخت، پیش بینی و مدیریت این پدیده، امری ضروری به حساب می‌آید.

از این رو با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد تصاویر ماهواره‌ای همچون تهیه پوشش‌های منظم از محدوده‌های وسیع، قدرت تفکیک مکانی و زمانی مختلف، امکان نظارت متمرکز و مستمر و کاهش هزینه‌ها می‌توان از طریق فناوری فضایی سنجش از دور، فرایند مطالعه و پایش پدیده کشند سرخ را در کنار روش‌های جاری، سرعت بخشید.

هم اکنون تصاویر ماهواره‌ای و فنون سنجش از دور این امکان را فراهم می‌کندکه با تولید ترکیب‌های باندی متفاوت، اعمال شاخص‌ها و الگوریتم‌ها و تجزیه و تحلیل شرایط فیزیکی اقیانوس، تغییرات زمانی و مکانی فیتوپلانکتون‌ها در سطح آب شناسایی و ردیابی شود.

کلروفیل A از مهمترین رنگدانه‌های گیاهی است که در همه گیاهان از جمله فیتوپلانکتون‌ها وجود دارد. افزایش غیر طبیعی غلظت کلروفیل A در سطح آب، حاکی از تولید مثل زیاد فیتوپلانکتون‌ها بوده و خطر ایجاد شکوفایی مضر جلبکی (کشند سرخ) را اعلام می‌کند.

توسعه متوازن زنجیره ارزش فناوری فضایی برای جهش تولید

رئیس سازمان فضایی ایران از تدوین برنامه مدون و منسجم برای توسعه متوازن تمامی ارکان زنجیره ارزش فناوری فضایی در سال جهش تولید خبر داد. مرتضی براری در اینستاگرام نوشت: توسعه متوازن تمام ارکان زنجیره ارزش فضایی همواره در دستور کار و جزو اولویت‌های سازمان فضایی است.

وی افزود: در سال جهش تولید و برای تحقق اهداف این شعار، همه این ارکان با یک برنامه مدون و منسجم نسبت به توسعه بخش و نهادسازی‌های مرتبط اقدام خواهند کرد که گزارش آن را اطلاع رسانی خواهم کرد.

زیست‌فناوری پزشکی با فعالیت ۶ شتاب‌دهنده رونق می‌گیرد

۶ شتابدهنده فعال در حوزه زیست فناوری، در صدد توسعه محصولات این حوزه هستند. زیست‌فناوری جزو علومی است که مدام تغییر، تحول و پیشرفت را تجربه می‌کند. این رشته همه فن حریف، شاخه‌های علمی زیادی را در دل خود جای داده و به نوعی می‌توان گفت علمی برای بالا بردن کیفیت زندگی بر روی کره زمین است. یکی از حوزه‌هایی که سر و کار زیادی با زیست‌فناوری دارد، حوزه پزشکی و درمان است.

زیست فناوری در علوم پزشکی و دارویی، موضوعات بسیار گسترده‌ای مانند ابداع روش‌های کاملاً جدید برای تشخیص مولکولی مکانیسم‌های بیماری‌زایی و گشایش سرفصل جدیدی به نام پزشکی مولکولی، امکان تشخیص پیش از تولد بیماری‌ها و پس از آن، ژن‌درمانی، تولید داروها و واکسن‌های نوترکیب و جدید، ساخت کیت‌های تشخیصی، ایجاد میکروارگانیسم‌های دستکاری شده برای کاربردهای خاص و تولید پادتن‌های تک‌دودمانی را در بر می‌گیرد.

علم پیچیده و کاربردی زیست‌فناوری پزشکی در ایران با تلاش بازیگران این حوزه مسیر پیشرفت را در پیش گرفته است؛ مسیری که با حضور دانش‌بنیان‌ها و شتاب‌دهنده‌ها، حرکتی شتابان به خود گرفته و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این تلاش دسته جمعی به عنوان یکی از پیشروان حوزه مذکور با حمایت از شکل گیری ۶ شتاب‌دهنده، مسیر حرکت فعالان این عرصه علمی را هموارتر کرده است.

تولید یک خودروی برقی که با هر شارژ ۶۰۰ مایل طی می‌کند

یک شرکت تولید لوازم خانگی برقی، نمونه اولیه نوعی خودروی الکتریکی را ساخته که با هر بار شارژ ۶۰۰ مایل طی می‌کند و سرعت آن در ۴.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. شرکت دایسون که لوازم خانگی برقی تولید می‌کند، در ماه اکتبر ۲۰۱۹ میلادی، پروژه تولید خودروی برقی را متوقف کرد. این پروژه به حدی مرموز بود که فقط تعداد اندکی از مهندسان این شرکت، نمونه واقعی این خودرو را دیده بودند.

توقف سفارش‌های جدید هواوی در یک شرکت تراشه ساز تایوانی

شرکت تایوانی "تی اس ام سی" که نیمه رسانا تولید می‌کند، با توجه به اقدام جدید آمریکا علیه هواوی، سفارش‌های جدید شرکت چینی را متوقف کرده است. این اقدام واکنشی به جدیدترین تحریم‌های واشنگتن علیه شرکت چینی است. طبق جدیدترین قوانینی که دولت آمریکا تعیین کرده، تولید کنندگان تراشه که از تجهیزات و فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند، برای تأمین ذخایر هواوی باید از وزارت بازرگانی این کشور مجوز دریافت کنند. این اقدام به شدت روی صادرات دومین تولید کننده بزرگ موبایل در جهان تأثیر می‌گذارد.

سفارش‌هایی کهTSMC قبل از اعلام این محدودیت دریافت کرده بود، هم اکنون در حال تولید است و در صورتی که تا قبل از نیمه سپتامبر بارگیری شود، تحت تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا قرار نمی‌گیرد. TSMC، بزرگ‌ترین شرکت تراشه سازی جهان و یکی از تأمین کنندگان اصلی قطعات برای هواوی است. این شرکت هفته قبل اعلام کرد کارخانه‌ای در آمریکا می‌سازد و تغییر قوانین صادراتی آمریکا را به دقت دنبال می‌کند.

کد خبر 424573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.