جنگ نفتکش‌ها از خلیج فارس تا کارائیب

ارسال سوخت به ونزوئلا  و اعزام ناوهای جنگی آمریکا به منطقه، عامل سانحه هواییمای تهران- یاسوج، ریزش طلا و صعود بورس‌های جهان پس از خبر کشف نسخه مهار کرونا و انتقادات علی مطهری از وزارت کشور در مورد حوادث آبانماه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهدید به شکایت به جای شفاف‌سازی» به بررسی انتقادات علی مطهری به وزیر کشور پرداخت و نوشت: بامداد ۲۴ آبان‌ماه بود که تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی بدون هرگونه زمینه‌سازی و در میان تکذیب‌های پی‌درپی مسئولان دولتی اعلام و در پی آن قیمت بنزین در ایران در شرایطی از لیتری هزار تومان به سه هزار تومان افزایش یافت که به اذعان مسئولان خرد و کلان جمهوری اسلامی، اوضاع معیشتی عموم مردم در قیاس با سال ۹۷ به‌واسطه اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ بشر از سوی ایالات متحده به مراتب بدتر شده بود. نتیجه این افزایش قیمت که نمایندگان مجلس نیز از جزئیات آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند، چیزی نبود جز حدود یک هفته اعتراضات سراسری در ایران. اعتراضاتی که بر اساس آخرین آمار منتشر شده صدها شهر و شهرستان ایران را در بر گرفت و موجبات جان باختن تعدادی از معترضان و نیروهای امنیتی و همچنین بازداشت چند صد تن را هم فراهم آورد تا جایی که انتقادات به نوع رفتار با معترضان از سوی ناظران فراتر رفت و به مسئولان رسید. علی‌مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید با اشاره به این موضوع در آخرین نطق میان دستور خود، عبدالرضا رحمانی وزیر کشور را «مسئول کشته‌های اعتراضات آبان» اعلام و مسئولیت عدم استیضاح او را در درجه اول متوجه شخص علی لاریجانی، رئیس مجلس و در درجه دوم هیأت رئیسه قوه مقننه دانسته بود. رحمانی فضلی اما در مقام دفاع از خود «تغییر قیمت بنزین» را «رویدادی بزرگ» توصیف و با دفاع از عملکرد خود و استاندارانش در جریان اعتراضات اظهار کرد: «همه مراحل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری درباره این موضوع در حوزه نظام و حاکمیت اتفاق افتاد و اجرای همه ابعاد آن نیز با نظارت کامل در سلسله مراتب نظام و حاکمیت انجام شد.» با این وجود وزارت کشور به این دفاع شخص وزیر از عملکرد خود اکتفا نکرده و در اقدامی بدیع، سخنگوی این وزارتخانه روز دوشنبه نامه‌ای را برای قرائت به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی فرستاد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگ نفتکش‌ها از خلیج فارس تا کارائیب» به بررسی موضوع ارسال سوخت به ونزوئلا و اعزام ناوهای جنگی آمریکا به منطقه پرداخت و نوشت: در اوج فشارهای حداکثری آمریکا علیه ایران و در حالی که تحرکات معنادار نظامی ایالات متحده در منطقه بارها خطر رویارویی مستقیم میان دو کشور را فراهم ساخته است، اکنون به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این کشور عرصه مقابله با ایران را فراتر از محدوده خاورمیانه قرار داده و موضوع را به آمریکا لاتین نیز بسط داده است.

در این راستا خبرگزاری رویترز پنجشنبه گذشته با استناد به یک وب سایت مسیریابی کشتی‌ها مدعی شد که یک کشتی ایرانی حامل سوخت از بندرعباس به سمت ونزوئلا در حال حرکت است و همچنین به غیر از این کشتی، چهار کشتی دیگر ایرانی نیز به منظور انتقال بنزین راهی ونزوئلا هستند. این موضوع که در همان روز با واکنش مقامات آمریکایی مواجه شد در حالی توسط خبرگزاری رویترز پوشش داده شد که روز شنبه خبرگزاری فارس از اعزام چهار ناو جنگی و نیز هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» آمریکا به منطقه کارائیب برای جلوگیری از انتقال سوخت توسط ایران به ونزوئلا خبر داد؛ امری که به گفته کارشناسان یک اقدام پر ریسک توسط واشنگتن در منطقه کارائیب محسوب شده و ممکن است.

سبب رویارویی‌های احتمالی شود. این مسئله اکنون در شرایطی به یکی از سوژه‌های مهم خبری تبدیل شده که چند هفته قبل مقامات آمریکایی مدعی شده بودند که ایران ضمن همکاری نفتی با ونزوئلا از این کشور چندین تن طلا گرفته است؛ موضوعی که بلافاصله از سوی مقامات کشورمان تکذیب شد و حجت الله سلطانی سفیر ایران در کاراکاس طی مصاحبه‌ای علاوه بر اینکه حضور متخصصان فنی ایران در پالایشگاه‌های ونزوئلا را تکذیب کرد، با رد ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی انتقال طلا از ونزوئلا به ایران گفت: ارسال مقدار عنوان شده ۹ تن طلا توسط دولت ونزوئلا را تکذیب می‌کنم. این یک شایعه بی اساس و محصول دام‌های رسانه‌ای بوده و کاملاً نادرست است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مقصران سقوط» به بررسی عامل سانحه هواپیمای تهران- یاسوج پرداخت و نوشت: بیش از دو سال است که از حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان به مقصد یاسوج می‌گذرد. بهمن ماه سال ۹۶ بود که پرواز ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان از تهران به مقصد یاسوج در کوه‌های اطراف این شهر سقوط کرد. در این سانحه همه سرنشینان شامل ۶۰ مسافر و ۶ کادر پرواز جان باختند. در آن زمستان برفی دامنه‌های دنا و در شرایط بسیار دشوار جوی، مردم ایران به ویژه خانواده‌های قربانیان روزهای تلخی را گذراندند تا پیکر عزیزان خود را تحویل بگیرند. در آن روزها مانند همیشه، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره علل بروز سانحه مطرح شد و مانند همیشه نیز وضعیت خلبان هواپیما در کانون این گمانه‌زنی‌ها قرار داشت. از جمله اینکه وی به تازگی عمل قلب باز داشت و کاهش ارتفاع ناگهانی و بدون توجه به مقررات خلبانی و مواردی دیگر.

اکنون بعد از ماه‌ها بررسی، روز گذشته کمیسیون اصل نود در گزارش مفصلی علت این حادثه را تشریح کرد که نشان می‌دهد تخلفات شرکت هواپیمایی آسمان، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشو باعث این فاجعه شده و تقصیری متوجه گروه پروازی و خلبان هواپیما نیست.

در متن این گزارش آمده است که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها برخلاف قانون نحوه اجرای اصل ۹۰ قانون اساسی به تعدادی از سوالات این کمیسیون پاسخ نداده، مدارک درخواستی را ارائه نکرده و در مواردی نیز پاسخ‌های بی‌ارتباط یا ناقص ارائه شده است. در جلسات برگزارشده با گروه بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری، پاسخ قانع‌کننده و علمی به سوالات کارشناسی در خصوص سانحه و اشکالات مطروحه در خصوص گزارش صادره آن دفتر از جمله اینکه به چه دلیلی خلبان مقصر اعلام شده، ارائه نشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «شوک واکسن به بازارها» به بررسی ریزش طلا و صعود بورس‌های جهان پس از خبر کشف نسخه مهار کرونا پرداخت و نوشت: هنگامی که صبح دیروز بهای اونس طلا بر فراز سطح ۱۷۶۰ دلاری قرار گرفت و رکورد ۹۱ ماهه را جابه‌جا کرد، بسیاری از تحلیلگران روند اونس را افزایشی می‌دیدند و آن را آماده ثبت رکوردهای جدید می‌دانستند. کمتر کسی تصور می‌کرد که تا عصر، اونس تا ۱۷۳۰ دلار نیز عقب بنشیند. یک خبر کافی بود تا اطمینان به آینده اقتصاد، حداقل به شکل مقطعی و هیجانی افزایش یابد و همین افزایش اطمینان، سبزپوشی دسته‌جمعی بازارهای سهام و سقوط اونس را رقم بزند. شرکت زیست فناوری مستقر در کمبریج آمریکا اعلام کرد که نتایج اولیه آزمایش واکسن کرونا بر انسان مثبت بوده است. بر اساس گزارش شرکت Moderna، در یک آزمایش محدود از ۴۵ نفر داوطلب، مشاهده شد که واکسن در بدن تمامی افراد، آنتی‌بادی تولید کرده است. آنتی‌بادی‌های تولید شده بر اثر تزریق واکسن، حداقل به میزانی بود که پیش‌تر در سطح افراد نجات‌یافته از کرونا ثبت شده بود. با این خبر ذخایر امن در وضعیت قرمز قرار گرفتند و بازارهای سهام سبزپوش شد؛ گرچه کاهش نا اطمینانی در بازار جهانی تا حدود زیادی بسته به اخبار تکمیلی درباره واکسن تولیدشده است. یک ماه پیش هم خبر تولید داروی شرکت گیلاد موج مشابهی را در بازارهای سهام دنیا ایجاد کرده بود؛ اما اثر خبر پس از مدتی خاموش شد. این بار چه می‌شود؟

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نانسی پلوسی: مردم در سراسر آمریکا گرسنه و بیکارند» به بررسی وضعیت آمریکا به روایت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پرداخت و نوشت: آخرین آمارها از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان حاکی است تا عصر دوشنبه (دیروز) ۴ میلیون و۸۲۰ هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده و متأسفانه بیش از ۳۱۷ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. در آمریکا شمار فوتی‌ها همچنان تصاعدی است و دیروز شمار تلفات در این کشور ۹۱ هزار نفر را رد کرد. بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های این کشور «دونالد ترامپ» را مقصر وضعیت موجود می‌دانند.

گزارش‌های متعدد می‌گویند «اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی است» و شمار بیکاران نیز در این کشور به ۴۰ میلیون نفر رسیده که رقم بی‌سابقه‌ای است. به گفته «برنی سندر» سناتور برجسته دموکرات، «همه‌گیری کرونا هر روز راه‌هایی را که آمریکا از آن طریق فقرا و اقشار ضعیف را پشت سر می‌گذارد، پررنگ‌تر می‌کند. میلیون‌ها کارگر بدون حقوق مانده‌اند. نیمی از مردم ما چشمشان به حقوق هفتگی است و ۸۷ میلیون نفر یا بدون پوشش بیمه هستند یا بیمه ضعیفی دارند. با شیوع ویروس بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع بزرگ و کوچک تعطیل و جمعیت انبوهی به بیکاران اضافه شده است».

دیروز رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا نیز با انتقاد از مدیریت دولت ترامپ در این بحران هشدار داده، مردم در سراسر آمریکا گرسنه و بیکار هستند و باید فکری برای این وضعیت شود: «ما زمان را از دست دادیم اما نباید از پا بایستیم مردم در سراسر آمریکا گرسنه هستند. گرسنگی صبر نمی‌شناسد. مردم در سراسر آمریکا بیکار هستند این موضوع صبر نمی‌شناسد. مردم نمی‌دانند چگونه باید اجاره خانه‌های خود را در سراسر کشور پرداخت کنند».

کد خبر 424526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.