ادامه کم رونقی اتوبوس‌های شهری یزد با افزایش ۶۶ درصدی کرایه

شورای اسلامی شهر یزد اخیرا پیشنهاد افزایش قیمت کرایه اتوبوس‌های شهری را بررسی و تصویب کرد، مصوبه‌ای که بعد از انتشار خبر آن در رسانه‌های استان، بازتاب‌های گوناگونی از سوی مردم داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ افزایش کرایه‌های اتوبوس‌های شهری یزد در حالی انجام می‌شود که آخرین بار دوازدهم تیرماه ۹۸ بود که نرخ کرایه اتوبوس‌های شهری با استفاده از کارت شهروندی از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان و بدون کارت از هزار به هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته بود. این روزها اما شهروندان متأثر از شیوع بیماری کرونا شاهد افزایش قیمتی به نسبت بالاتر از سال قبل در صورت تأیید مصوبه شورای شهر در هیئت تطبیق خواهند بود.

با گران‌تر شدن کرایه اتوبوس‌هایی که این روزها بیشتر از قبل، استقبال چندانی از آن‌ها نمی‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که این سبک از حمل‌ونقل عمومی نفس‌های آخر خود برای حرکت در شهر یزد می‌کشد.

گرانی قیمت و امکانات ضعیف، دلیل کم‌رونقی اتوبوس در یزد

از زمان شروع شورای پنجم بود که هرز گاهی خبرهایی از خرید اتوبوس‌های به‌اصطلاح ۱۸ متری و راه‌اندازی خط بی آر تی به گوش می‌رسید، امری که تا به امروز محقق نشده و البته موافقان و مخالفانی نیز برای عملیاتی شدن چه در بین اعضای شورای شهر و چه در بین شهروندان یزدی دارد.

رضا یکی از شهروندانی است که می‌گوید شاید در سال، یک‌بار هم از حمل‌ونقل عمومی و به خصوص اتوبوس‌های شهری استفاده نکند: "اتوبوس‌های شهری همیشه بدون مسافر است و یزدی‌ها علاقه‌ای به رفت‌وآمد با این وسیله نقلیه را ندارند، مانده‌ام چرا شورای شهر و شهرداری فکری برای این موضوع نمی‌کنند و به‌جای آن کرایه‌ها را افزایش می‌دهند.

او که کارمند یکی از ادارات دولتی است، ادامه می‌دهد: زمان‌بندی‌های نامشخص حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها باعث می‌شود تا کارمندان و شاغلین تمایلی به استفاده از این نوع حمل‌ونقل نداشته باشند، در نتیجه بخش زیادی از شهروندان علاقه خود را برای استفاده از اتوبوس‌ها از دست می‌دهند.

البته همه مشکلات حمل‌ونقل شهری یزد به همین موضوعات خلاصه نمی‌شود، شهر یزد از نظر آب و هوایی شهری گرم در تابستان و شهری سرد در زمستان است؛ امین یکی دیگر از شهروندان یزدی است که در این‌باره می‌گوید: فصل تابستان که می‌شود آن‌قدر هوا گرم است که نمی‌شود در ایستگاه‌های اتوبوس منتظر ایستاد زیرا ایستگاه‌های اتوبوس وضعیت مناسبی ندارند و بعضاً به جهت فلزی بودن آن‌قدر داغ می‌شوند که نمی‌توان روی صندلی‌ها نشست، ضمن اینکه تعدادی از آنها سایبان ندارد که مسافران بخواهند زیر سایه آن منتظر بمانند.

او ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های شهری یزد هیچ‌کدام دارای وسایل گرمایشی و سرمایشی نیستند برای همین شهروندان رغبتی برای استفاده از آن‌ها ندارند.

نگرانی مشتریان دائمی اتوبوس‌های یزد از افزایش قیمت‌ها

با این حال در دویست و سی و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد نرخ کرایه اتوبوس و مینی‌بوس شهری یزد و حومه در سال ۹۹ بررسی و پس از گزارش سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری و ارائه نظر کمیسیون بودجه، افزایش کرایه‌ها تصویب شد.

بر اساس این مصوبه قرار است از این پس کرایه کلیه خطوط داخل شهر با استفاده از اتوبوس و مینی‌بوس‌های سازمانی و خصوصی با کارت شهروندی هزار تومان و بدون کارت دو هزار تومان باشد. این تعرفه برای مسیرهای متفرقه و بین‌شهری با کارت هزار و ۵۰۰ تومان و بدون کارت سه هزار تومان تعیین‌شده است.

بر اساس این مصوبه کرایه اتوبوس‌های شهری در یزد با کارت شهروندی از ۶۰۰ تومان به هزار تومان و بدون کارت از ۱,۲۰۰ تومان به دو هزار تومان رسیده که نشان از ۶۶ درصد افزایش قیمت دارد. به نظر می‌رسد این مقدار افزایش آن‌هم در زمان فعلی برای شهروندانی که از اتوبوس برای تردد خود در شهر استفاده می‌کنند مناسب نباشد.

مجید که یک دانشجوی غیربومی دانشگاه یزد است، به این موضوع اعتراض دارد: "افزایش ۶۶ درصدی قیمت‌های بلیط اتوبوس شاید برای بسیاری از شهروندان که از این خدمت استفاده نمی‌کنند مهم نباشد اما برای دانشجویانی مثل من اهمیت دارد. "

او ادامه می‌دهد: روال این بوده که در ابتدای هرسال افزایش قیمت داشته باشیم ولی زمانی این افزایش‌ها انجام شد که نرخ سوخت مصرفی اتوبوس‌ها که گازوئیل است، افزایش داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق تا امروز نیفتاده است.

نگران گرمای تابستان نباشید

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد اما نظری متفاوت دارد، حمیدرضا قمی معتقد است که افزایش کرایه اتوبوس شهری تحت تأثیر گرانی بازار و باهدف بهسازی ناوگان صورت گرفته است.

او می‌گوید: عوامل بسیاری در افزایش کرایه نقش داشته که یکی از این دلایل دو برابر شدن قیمت اتوبوس و قطعات آن است.

قمی با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری یزد سالانه ۲۱ میلیارد تومان یارانه این خطوط را می‌دهد و در سال گذشته برای بهسازی ناوگان اقدامات بسیار خوبی انجام‌شده، ادامه می‌دهد: این افزایش قیمت فقط مختص شهر یزد نیست و شهرهای زیادی در کشور افزایش قیمت کرایه‌ها را داشته‌اند.

این عضو شورای شهر یزد از توسعه خطوط و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری به‌عنوان یکی دیگر از دلایل افزایش کرایه یاد کرده و تأکید می‌کند که شیب تند قیمت در سایر کالاها به‌ویژه قطعات و لوازم مصرفی اتوبوس وجود دارد و مدیریت شهری ناچار به افزایش کرایه شده است.

سخنگوی شورای شهر یزد می‌گوید: نرخ واقعی کرایه بسیار بیشتر است، اما بخش عمده آن را بودجه شهرداری تأمین می‌کند و بخش کوچکی بر عهده مسافر است، ضمن اینکه اتوبوس‌های شهری یزد در سال جدید مجهز به سیستم‌های سرمایشی در آستانه فصل تابستان شده‌اند.

گزارش از: فرزاد فیضی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 424513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.