۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
دعواهای  زودهنگام بر سر صندلی سبز

جبهه متحد، جمنا، ائتلاف مدیران دولت احمدی نژاد، لیست اقتصاد و معیشت، جوانان انقلابی ایرانی و … جریان‌هایی هستند که اگرچه برای اتحاد اصول گریان به وجود آمدند و هربار تیرشان به سنگ خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جریان‌های متعدد اصولگرا تا امروز موفق به ایجاد اتحاد بین نیروهای خود نشده‌اند و در انتخابات مجلس یازدهم نیز علی‌رغم کنار رفتن کامل رقیب، نتوانستند بر سر بستن لیست به اتحاد برسند و در حال حاضر که اکثریت کرسی‌های مجلس یازدهم را در اختیار گرفته‌اند، درگیر دعواهای درونی بر سر ریاست مجلس یازدهم و تقسیم‌بندی کمیسیون‌ها و تشکیل فراکسیون‌ها هستند.

محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم، علیرضا زاکانی، مرتضی آقا تهرانی، علی نیکزاد، سیدشمس‌الدین حسینی، فریدون عباسی، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، الیاس نادران و مسعود پزشکیان، ۱۱ مدعی اصلی انتخابات مجلس یازدهم هستند.

در این بین شهردار سابق تهران برای دستیابی به کرسی ریاست پارلمان یازدهم دست به تلاش‌های بسیاری زده است. وی مسیر پر چالشی را در پیش دارد، به نوعی که اگر نیروهای سردار در مجلس بتوانند با لابی، چندین رقیب سرسخت ریاست مجلس را از پیش‌رو بردارند، باید امتیازاتی به آن‌ها بدهند که در نهایت منجر به تنگ‌تر شدن اختیارات ریاست مجلس آینده خواهد شد. با وجود چنین رقابت‌ها و دعواهایی که در جریان اصولگرایی پیش از شروع به کار مجلس یازدهم رخ داده، باید شاهد رقابتی درون جناحی در پارلمان یازدهم بر سر سکان ریاست مجلس باشیم. اختلافاتی که با وجود چنین رقبای سرسختی به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت.

حال باید دید که شانس کدام یک از این رقبا بیشتر است؟ آیا اصولگرایان می‌توانند اختلافات را کنار گذاشته و بر سر یک کاندید واحد به توافق برسند؟ آیا نئو اصولگرایان راضی به امتیاز دهی و رسیدن به کرسی پارلمان خواهند شد؟

اختلافات در ادوار گذشته مجلس نیز وجود داشته است

تورج حاجی رحیمیان، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است اختلافات بر سر انتخاب هیئت رئیسه در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی نیز وجود داشته است.

وی می‌گوید که در چند روز آینده شاهد افتتاح مجلس یازدهم خواهیم بود و امید است این مجلس با تکیه بر مشکلات مردم و به دور از حاشیه‌های سیاسی، بتواند با قدرت وارد عرصه قانون گذاری و نظارت شود. اکثر نمایندگان مجلس یازدهم از نیروهای انقلابی و خدوم هستند؛ البته در برخی حوزه‌های انتخابیه، افرادی بدون سوابق اجرایی و سیاسی حضور دارند که امیدواریم آنها نیز بتوانند خود را به جایگاه نمایندگی مجلس ارتقا دهند.

به گفته این فعال سیاسی اختلافات بر سر انتخاب هیئت رئیسه در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی نیز وجود داشته است. البته مجلس یازدهم در حالی تشکیل می‌شود که به لحاظ شیوع بیماری کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، جلسات منتخبان به صورت حضوری برگزار نمی‌شود؛ در صورتی که در گذشته بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی، منتخبان جلسات متعددی را برگزار می‌کردند و عموماً در این جلسات فراکسیون‌های سیاسی اعلام موجودیت کرده و کاندیداهای هیئت رئیسه نیز معین می‌شدند.

به عقیده حاجی رحیمیان در روزهای آینده جلسات منتخبان مجلس یازدهم به صورت حضوری تشکیل شده و ۵ یا ۶ نفر از مدعیان ریاست مجلس کم خواهد شد؛ زیرا همیشه رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی بین ۲ یا ۳ نفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه چالش‌های حال حاضر بر سر انتخاب هیئت رئیسه در گذشته نیز وجود داشته و با اجماع نظر نمایندگان، این اختلافات کاهش می‌یابد، تاکید می‌کند: در نظر گرفتن اولویت‌ها می‌تواند معیار مناسبی برای تعیین هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی باشد. مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم بررسی وضعیت معیشتی و تقویت بُعد نظارتی مجلس شورای اسلامی و همچنین تلاش در جهت اصلاح نظام مدیریتی کشور است.

رئیس مجلس باید مشروعیت داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز عقیده دارد که به دلیل نبود احزاب قوی و تأثیرگذار در کشور، کاندیداها به صورت حزبی معرفی نمی‌شوند و منتخبان تا زمانی که اعتبار نامه‌شان تأیید نشود تعلقات سیاسی خود را بروز نمی‌دهند که در مجلس یازدهم این موضوع بیشتر به چشم خواهد خورد؛ به همین دلیل تا زمانی که مجلس تشکیل نشود نمی‌توان فراکسیون اکثریت و اعضا هیئت رئیسه را پیش بینی کرد.

به گفته وی مجلس یازدهم با چالش ویروس کرونا رو به رو است و به واسطه شیوع گسترده این بیماری و آثار مخربی که از خود در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به جای گذاشته، سال اول آن به بررسی آثار این ویروس در جامعه طی خواهد شد. در نتیجه نمایندگان بلافاصله بعد از آغاز مجلس یازدهم باید به پیامدهای این بیماری بپردازند و بعید است فرصتی برای درگیری‌هایی سیاسی داشته باشند.

این عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید که اختلاف نظر در همه اقشار وجود دارد اما زمانی که مجلس یازدهم شروع می‌شود نمایندگان باید علی‌رغم وجود این اختلافات و با توجه به شعار سال مبنی بر "جهش تولید" و آثار منفی بیماری کرونا، مشکلات را در زمینه معیشت مردم به حداقل برسانند؛ بنابراین آن‌هایی که نماینده واقعی مردم هستند، به جای پرداختن به درگیری‌های سیاسی به سمت کاهش مشکلات جامعه گام بر می‌دارند.

اکرمی خاطرنشان کرد: در کشور هیچگاه با مشکل نبود مدیر مواجه نبودیم و به همین دلیل تعداد زیادی برای نشستن بر صندلی ریاست مجلس یازدهم پیش قدم شده‌اند، اما رئیس مجلس باید مشروعیت داشته، از مقبولیت لازم برخوردار بوده و سابقه و تخصصی او متناسب با مسئولیت سنگین ریاست پارلمان باشد.

کد خبر 424507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.