سن زنان واجد شرایط فرزند آوری به ۱۰ تا ۵۴ سال افزایش پیدا کرد

رئیس گروه مدیریت سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بر اساس آخرین آماری که رسماً توسط اداره آمار استان اعلام شده است، شرایط مناسبی از نظر وضعیت باروری، فرزندآوری و سالمندی ندارد.

راحله صادق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت و آغاز هفته جمعیت است، اظهار کرد: امسال به دلیل پاندمی کرونا و توقف همه برنامه‌های اجتماع محور، وزارت بهداشت برنامه خاصی در این خصوص ابلاغ نکرده و اجرای برنامه‌های مرتبط با مباحث جمعیتی به تاریخ ۲۰ تیرماه مصادف با روز جهانی جمعیت موکول می‌شود، سال‌های گذشته عمده برنامه‌های روز ملی جمعیت ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شد و هفته جمعیت با برپایی نمایشگاه‌های جمعیت، همایش‌های آموزشی، مصاحبه‌های مرتبط، اطلاع رسانی عمومی در خصوص مباحث جمعیتی به ویژه فرزندآوری و توزیع محتواهای آموزشی در سطح استان آغاز می‌شد.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل در زمینه مسائل جمعیت چه در سطح کلان و چه در سطح دانشگاهی بحث حرکت جمعیت به سمت پیری و شاخص فرزندآوری پایین در کشور و استان است‌.

رئیس گروه مدیریت سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حدود ۱۰.۶ درصد جمعیت سالمندی و TFR یا شاخص فرزندآوری حدود ۱.۷ بر اساس آخرین آماری که رسماً در سال ۹۶ توسط اداره آمار استان اعلام شده است، شرایط مناسبی از نظر وضعیت باروری، فرزندآوری و سالمندی ندارد.

وی اضافه کرد: با شاخص فرزندآوری زیر حد جایگزینی (که ۲.۱ فرزند به ازای هر زن ایرانی تعریف شده است) و جمعیت میانسال بالای استان حرکت به سمت پیری جمعیت طی سال‌های آینده شتابی تند خواهد داشت و علاوه بر اهمیت برنامه‌ریزی جدی مبتنی بر سیاست‌های علمی در افزایش تمایل جامعه به ویژه فرهیختگان و خانواده‌های با توان مالی کافی در فرزندآوری برنامه‌ریزی برای برخورد با شرایط ناشی از سالمندی جامعه نیز باید مد نظر سیاست‌گذاران کشوری و استانی قرار گیرد.

صادق با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که سال‌های گذشته داشتیم متمرکز بر تشویق باروری و فرزندآوری بوده است، اضافه کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری و طبق دستورالعمل‌های جدید از جمله برنامه‌های مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید بر برقراری مشاوره‌های فرزندآوری برای زنانی که فرزند بالای ۱۸ ماه دارند، زنان بدون فرزند، زنان با داشتن دو فرزند و کمتر داشته است.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌های جدید مشاوره‌های باروری سالم برای گروه سنی واجد شرایط انجام می‌شود، افزود: این دستورالعمل‌ها اواخر سال ۹۸ از طرف دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ابلاغ شده است و سن زنان واجد شرایط فرزندآوری از ۱۰ تا ۴۹ سال به ۱۰ تا ۵۴ سال افزایش پیدا کرده است، همچنین طی سال‌های اخیر بارداری‌هایی در سنین بالای ۵۰ سال نیز داشته‌ایم.‌

کد خبر 424502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.