گزارش یک‌ جشن

جشن خانه سینما، از معدود جشن‌های مستقل با داوری تخصصی سینما ایران است که برخی ارزش جوایز آن را از سیمرغ‌های جشنواره فجر نیز بیشتر می‌دانند؛ اما در سال جاری و به علت شیوع ویروس کرونا شرایط برگزاری این جشن وجود ندارد و طبق اعلام مسئولان خانه سینما بودجه آن به "معیشت" اعضا اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس هیأت مدیره خانه سینما، از احتمال لغو جشن خانه سینما که هر ساله در آستانه روز ملی سینما برگزار می‌شد خبر داد. همایون اسعدیان گفت: تا به امروز نظر همه در هیأت مدیره خانه سینما این است که در شرایط اقتصادی فعلی، این نوع هزینه‌ها برای برگزاری جشن را صلاح نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم اگر بودجه‌ای هم وجود دارد، ترجیح می‌دهیم جدا از کمک‌هایی که گرفته شده، چنین بودجه‌ای را به معیشت اعضا اختصاص بدهیم.

اسعدیان ادامه داد: فکر می‌کنم که به لحاظ روحی و روانی جامعه هم، به جهت شرایط اقتصادی موجود، برگزاری چنین جشنی به شیوه سال‌های گذشته خیلی عمل مطلوبی نیست. جشن خانه سینما تعطیل شده و در همین خصوص به صنوف دیگر هم اعلام کردیم امسال برای جشن‌های مستقل بودجه‌ای اختصاص داده نخواهد شد. با این حال ممکن است امسال جشن بزرگ خانه سینما با تغییر و تحولاتی در شیوه برگزاری همراه باشد.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما همچنین گفت: از طرفی مشخص نیست طی ماه‌های آینده شرایط کشور به لحاظ ماندگاری و گستردگی ویروس کرونا در چه مرحله‌ای خواهد بود. بنابراین نیاز است با دوستان در آکادمی جشن خانه سینما هم مذاکراتی داشته باشیم. قرار بود در این سه ماه فیلم‌های مطرح سینمای ایران که در جشنواره فجر سال گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرد اکران شوند که عملاً این اتفاق نیافتاد. فیلم‌ها باید طبق اساسنامه اکران شده باشند و حتی اگر فیلم‌ها به شکل آنلاین داوری شوند هم این داوری شامل فیلم‌هایی می‌شود که هشت ماه قبل از تعطیلی سینماها اکران شده باشند و این گونه عملاً بخشی از سال را از دست می‌دهیم و همین باعث می‌شود از هر جهت شاهد برگزاری داوری آنلاین جشن امسال هم ایده خوبی نباشد.

تاریخچه جشن خانه سینما

ضرورت تأسیس خانه سینما (یک نهاد صنفی) در سال ۱۳۶۸ از سوی مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشخیص و بر همین اساس، مسؤولیت فراخوان صنوف سینمایی، تدوین اساسنامه و آئین نامه‌های داخلی بر عهده تعدادی از هنرمندان به عنوان هیأت مدیره اولیه گذاشته شد. پس از راه اندازی و عضویت نزدیک به بیست انجمن و کانون در خانه سینما، مقدمات آغاز فعالیت رسمی آن فراهم و بر همین اساس در مهر ماه ۱۳۷۲ فعالیت رسمی خانه سینما با ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری تهران شروع شد.

اما جشن سینمای ایران که با نام‌های جشن بزرگ سینمای ایران و جشن خانه سینما هم شناخته می‌شود، یک جشنواره فیلم است که از سال ۱۳۷۶، هر ساله توسط خانه سینمای ایران برگزار شده و بهترین‌های سینمای ایران، تندیس خانه سینما را به خانه می‌برند. بسیاری از سینماگران، جایزه این جشن را معتبرتر از سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر می‌دانند زیرا داوری آن کاملاً توسط متخصصین هر رشته سینمایی و اعضای خانه سینما انجام می‌شود مناسبات سیاسی در آن دخالتی ندارد.

داوری جشن خانه سینما توسط اعضای آکادمی خانه سینما و مانند داوری جایزه اسکار انجام می‌شود و فیلم‌هایی در گردونه رقابت قرار می‌گیرند که طی یک سال گذشته به روی پرده رفته و اکران شده باشند.

رکورد داران جوایز جشن خانه سینما را بشناسید

سال گذشته، بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما برگزار شد و طی دو دهه، سینماگران مختلفی تندیس این جشن را از آن خود کردند. اما رکورد دریافت این جایزه در دست اصغر فرهادی است که در دوره‌های مختلف این جشن برای آثارش ۱۰ تندیس را در مقام کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه‌نویس دریافت کرده و با اختلاف زیادی در صدر جدول دریافت کنندگان این جایزه قرار دارد. این فیلمساز، آخرین بار سه تندیس در دوره نوزدهم این جشن برای فیلم فروشنده دریافت کرد.

بعد از فرهادی، مریلا زارعی با چهار تندیس برای فیلم‌های دو زن، سربازهای جمعه، درباره الی و شیار ۱۴۳، شهاب حسینی با سه تندیس برای فروشنده، جدایی نادر از سیمین، درباره الی و پرسه در مه (در یک دوره) و گوهر خیراندیش نیز با سه تندیس برای فیلم‌های بانو، دعوت و واکنش پنجم در رده‌های بعدی قرار دارند.

اما تعدادی از بازیگران و کارگردانان نیز تا به حال دو بار این جایزه را به خانه برده‌اند که عبارتند از: داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی‌کیا، پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، سعید روستایی، نوید محمدزاده، فرشته صدرعرفایی، رخشان بنی‌اعتماد، علیرضا داوودنژاد، رسول صدرعاملی، رضا کیانیان، پانته‌آ پناهی‌ها، حسین محجوب، باران کوثری، صابر ابرو مرحوم خسرو شکیبایی.

حاشیه‌های آخرین جشن خانه سینما

بیست و یکمین جشن خانه سینما که مرداد سال گذشته برگزار شد حواشی زیادی داشت که بزرگ‌ترین آن مربوط به حضور قریب‌الوقوع عادل فردوسی بر روی صحنه، برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد به نوید محمدزاده بود. این اولین حضور رسمی فردوسی پور در مجامع عمومی پس از تعطیلی برنامه نود بود.

محسن امیریوسفی که جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم آشغال‌های دوست داشتنی از آن خود نمود، هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: ارزش این تندیس به اندازه شش سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر است. خوشحالم که بعد از شش سال مشکل فیلم حل شد. از شما می‌خواهم کسانی را که شش سال جلوی اکران این فیلم را گرفتند تشویق کنید، شاید این کف زدن به گوششان برسد و دیگر هیچ فیلمی دچار این مشکلات نشود.

فرهاد توحیدی اما هنگام اهدای جایزه بهترین فیلمنامه گفت: امیدوارم خداوند کشورمان را از دروغ و خشکسالی نجات دهد.

بهمن فرمان آرا نیز که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت عنوان کرد: هر کمکی که به سینما شود لازم است زیرا به سرعت در حال رفتن به سوی ابتذال است. فیلم فارسی به برخی از فیلم‌های امروز شرف دارد و سینما داران که بخش مهمی از درآمد را دارند، اسباب سلیقه شده‌اند و مشخص می‌کنند چه چیزی اکران شود یا نشود. برای فیلم من سینمایی بود که ۲۴ سانس داشت و دو فیلم نشان می‌داد. ۲۳ سانس هزارپا را نشان می‌داد و یک سانس صبح، فیلم ما را!

با لغو جشن سالانه خانه سینما، سینمای ایران در سال ۱۳۹۹ تنها جایزه مستقل خود را از دست داد. از طرفی دیگر تکلیف اکران بسیاری از آثار هنوز مشخص نشده و اگر طبق اساسنامه جشن برگزار کنندگان بخواهند آثاری را داوری کنند، تعداد این فیلم‌های اکران شده بسیار محدود خواهد بود.

کد خبر 424497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.