۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
بطری تحویل دهید، رایگان سفر کنید!

ویرجینیا راگی، شهردار رم، به منظور ترویج فرهنگ بازیافت مواد زائد در میان شهروندان در سراسر ایستگاه‌های قطار شهری به افرادی که بطری پلاستیکی تحویل دهند، به طور رایگان بلیط مترو می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پایتخت ایتالیا از دیرباز با مسئله مواد زائد و سطل زباله‌های مملو از ضایعات دست و پنجه نرم کرده است و همیشه به خاطر مصرف بیش از حد بطری‌های پلاستیکی در سراسر اروپا معروف بوده است. از سوی دیگر، هزینه‌های بالای سیستم‌های حمل و نقل عمومی مردم این شهر را با مشکلاتی مواجه کرده و تمایل به استفاده از خودروهای شهری را در میان شهروندان افزایش داده است.

به همین دلیل، شهردار رم برای حل مشکل، بین این دو بحران ارتباط برقرار کرد و تصمیم گرفت در سراسر ایستگاه‌های قطار شهری و اوتوبوس‌ها غرفه‌هایی بنا کند که در آن کارکنان شهرداری به ازای تحویل بطری‌های پلاستیکی به مردم بلیط رایگان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تحویل می‌دهند. البته رایگان بودن بلیط نیز شرایط خاص خود را دارد؛ شهروندان می‌توانند به ازای تحویل هر بطری پلاستیکی از ۰۵. ۰ یورو تخفیف برخوردار شوند و برای تحویل هر ۳۰ عدد بطری یک بلیط کاملاً رایگان دریافت خواهند کرد. این کار ضمن اینکه به ترویج بازیافت مواد زائد کمک می‌کند، استفاده از حمل و نقل عمومی در میان مردم را نیز افزایش می‌دهد.

اگرچه این اقدام بدون شک باعث افزایش بازیافت مواد پلاستیکی و به تبع، ترویج بیشتر حمل و نقل عمومی در میان مردم رم می‌شود، اما با در نظر گرفتن این که مردم هرچه تعداد بطری بیشتری تحویل دهند بیشتر می‌توانند از تخفیفات وسایل حمل و نقل برخوردار شوند، این پرسش مطرح می‌شود که آیا مصرف مواد پلاستیکی کاهش می‌یابد؟ به نظر می‌رسد که اقدام فوق به معنای پایان بحران مواد زائد و هزینه بالای وسایل حمل و نقل عمومی نیست و دولت رم باید به دنبال یافتن راه چاره‌های دیگری باشد.

پیش از این نیز، اقداماتی مشابه در استانبول ترکیه و سورابایا در اندونزی برای حل مشکل مواد پلاستیکی و کاغذ انجام گرفته شده بود. اخیراً در بسیاری از نقاط جهان، به خصوص در کشورهای اروپایی، مقامات رسمی به منظور ترویج فرهنگ بازیافت مواد زائد در میان مردم پاداش‌ها و حتی جوایزی نقدی برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. با این وجود، فرآیند بازیافت مواد پلاستیکی بسیار پرهزینه است و انتشار گاز کربن را به میزان چشمگیری را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، اغلب کشورها به جای بازیافت ضایعات پلاستیکی آن‌ها را به دفن گاه‌های زباله می‌فرستند.

کد خبر 424451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.