تخم شربتی سرشار از انرژی و کلسیم برای روزه داران

تغذیه در زمان تبخال، بهترین روش مصرف کلم بروکلی، آب کردن چربی با با رژیم کتوژنیک، نقش موثر ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و تخم شربتی انرژی و کلسیم برای روزه داران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تبخال‌هایی که در نقاط مختلف بدن ما به وجود می‌آیند، ریشه در ویروس دارند. ویروس “هرپس سیمپلکس” در زمان ورود به بدن تبخال ایجاد می‌کند و بیشتر در نقاطی این کار را انجام می‌دهد که مرطوب و مخاطی هستند، نقاطی مثل دهان و بینی و اعضای تناسلی. لب‌های ما هم به دلیل مرطوب بودنشان مکان خیلی خوبی برای رشد ویروس هرپس هستند.

در مورد ارتباط بین تب خال با رژیم غذایی در مقالات مختلف به نسبت دریافت دو اسید آمینه بسیار اشاره شده است. تکثیر ویروس به در دسترس بودن اسیدهای آمینه بستگی دارد. اسیدهای آمینه نقش مهمی در عفونت‌های مرتبط با ویروس دارند زیرا برای ساخت پروتئین مورد نیاز هستند. در مقالات گفته شده است که افزایش دریافت مواد غذایی حاوی اسید آمینه ارژنین نظیر سویا، بادام زمینی، تخمه کدو، نخود و عدس ممکن است در ایجاد تب خال بسیار مؤثر باشد.
البته آرژنین یکی از بیست اسید آمینه طبیعی است که در بادام و شکلات نیز وجود دارد. اما گفته شده است که رژیم سرشار از اسید آمینه لیزین، ممکن است سبب توقف چرخه سلول و توقف ایجاد تب خال گردد. لیزین در مواد غذایی مانند ماست، پنیر، سیب، هلو، گوشت مرغ و بروکلی و زرد آلو وجود دارد. بنابراین کاهش دریافت اسید آمینه آرژنین در افراد مستعد تب خال و در شرایط استرس و افزایش دریافت مواد غذایی حاوی اسید آمینه لیزین توصیه می‌شود.

تخم شربتی سرشار از انرژی و کلسیم برای روزهای ماه رمضان

شربت تخم شربتی یک نوشیدنی ساده و سالم است که سرشار از ویتامین‌ها، کلسیم، پروتئین و آنتی اکسیدان‌ها است و به عنوان خنک کننده و رفع عطش در فصل تابستان و ماه رمضان طرفداران زیادی دارد. طبع تخم شربتی گرم و تر است و خواص فراوانی را داراست. پیشنهاد می‌کنیم در ماه مبارک رمضان از این نوشیدنی خنک استفاده کنید و از مزایایی که برای شما در این ماه دارد بهره مند شوید. اگر شربت تخم شربتی را با عرق بادرنجبویه مخلوط و با عسل شیرین کنید و بنوشید خلق تان گشاده و خستگی مفرط ذهنی و تنش‌های عصبی از بین می‌رود همچنین اگر این ماده را در وقت سحر با شربت خاکشیر بخورید، این دانه‌ها چندین برابر وزن خود آب جذب می‌کنند، درنتیجه در طول روز از ذخیره آنها استفاده می‌کنید و تشنه نمی‌شوید، همچنین از سردرد و بیحالی شما در طول روز نیز می کاهد.

نقش مؤثر ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه ویتامین دی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و مقابله با کرونا تأثیر به سزایی دارد، اظهار کرد: با توجه به تأثیر ویتامین دی در موارد ذکر شده بر تداوم اجرای مکمل یاری با ویتامین دی تاکید شده است.

محمد رضا جلیلوند، افزود: ویتامین دی به عنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش‌های متعددی در بدن است که آگاهی از آنها ضرورت دارد. ویتامین دی در متابولیسم کلسیم و فسفر، سلامت استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی نقش ارزنده‌ای دارد،

وی تصریح کرد: کمبود ویتامین دی در بروز بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و خود ایمنی مؤثر است، بنابراین آگاهی از میزان ویتامین دی بدن به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از بیماری‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

این مقام مسئول غنی سازی موادغذایی، آموزش و اصلاح الگوی غذایی و مکمل یاری را از جمله راه کارهای پیشگیری و کنترل ریزمغذی‌ها در سیستم بهداشتی درمانی برشمرد و خاطرنشان کرد: ویتامین دی را می‌توان از طریق قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، مصرف مواد غذایی و مکمل و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین دی دریافت کرد. با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین دی در جامعه و تأثیر آن در بروز بیماری‌ها بهتر است ماهانه یک مکمل ۵۰ هزار واحدی مصرف کنیم.

بهترین روش مصرف کلم بروکلی

کلم بروکلی جزو محبوب‌ترین سبزیجات است و اگر درست پخته شود، برای سلامتی‌مان مفید است. از روش‌های معمول آب پز کردن آن است. این روش ویتامین‌های محلول همچون C و B در سبزیجات را از بین می‌برد. ولی مساله به همین‌جا ختم نمی‌شود و محققان تازه شروع به انجام تحقیقاتی کرده‌اند. معلوم شده که مضرات آب‌پز کردن به از بین رفتن مواد مغذی محلول محدود نمی‌شود، بلکه مانعی‌ست برای جذب ترکیباتی مثل گلوکوزینولات. (گلوکوزینولات نقش مؤثری در کاهش احتمال ابتلاء به سرطان ریه و روده بزرگ دارد.)

محققان متوجه شدند که این سبزیجات پروتئینی کلیدی را شامل می‌شود که به بدن کمک می‌کند تا گلوکوزینولات را جذب کند و این درحالی‌ست که مکمل‌ها این خاصیت را ندارند. در واقع کسانی که از مکمل‌ها استفاده می‌کنند ۸ برابر گلوکوزینولات کمتری در خونشان نسبت به کسانی که کلم بروکلی خام خورده‌اند، دیده می‌شود. علاوه بر این، پختن بیش از حد، مثل آب‌پز کردن این آنزیم را به شدت در کلم بروکلی کم می‌کند. پس از کلم بروکلی آب‌پز همان مقدار مواد مغذی به دست می‌آید که از مکمل‌ها. بخارپز کردن کلم بروکلی، میزان گلوکوزینولات آن افزایش می‌یابد و بهترین روش برای بهره بردن از مواد مغذی آن است. پس کلم بروکلی را بخارپز کنید تا بیشترین فایده را از آن ببرید.

با رژیم کتوژنیک چربی‌هایتان را آب کنید

برخلاف اغلب رژیم‌های لاغری که کم چربی هستند، رژیم کتوژنیک از قرار معلوم عکس منطق رژیمی عمل می‌کند. چون به جای کم کردن چربی، شما در این رژیم در هر وعده‌ی غذایی مقدار زیادی چربی مصرف می‌کنید. تحقیقات نشان داده این رژیم غذایی می‌تواند مؤثر باشد و به مقابله با بیماری‌های مرتبط با چاقی کمک کند. با این حال، رژیم کتوژنیک برای هر کسی مناسب نیست. در ادامه می‌خواهیم ببینیم رژیم کتوژنیک چیست، چگونه عمل می‌کند و برای چه کسانی مناسب نیست.

رژیم کتوژنیک اولین بار در دهه‌ی ۱۹۲۰ به عنوان روشی برای درمان بیماری صرع مطرح شد. پزشکان از این رژیم غذایی به مدت دو دهه استفاده می‌کردند تا آنکه داروهای جدید مخصوص بیماری صرع تولید شدند و این رژیم غذایی هم تا پیش از دهه‌ی ۱۹۵۰ از رواج افتاد. در این رژیم غذایی شما بیشتر چربی و مقدار بسیار کمی کربوهیدرات مصرف می‌کنید. رژیم کتوژنیک معمولاً حاوی ۷۵ درصد چربی، ۲۰ درصد پروتئین و ۵ درصد کربوهیدرات است. رژیم کتوژنیک معمولاً شامل مواد غذایی گوشت، تخم مرغ، لبنیات پرچرب، سبزیجات برگ دار و همینطور سبزیجات غیر نشاسته‌ای، آجیل، آووکادو، روغن زیتون، مقادیر اندکی میوه‌های توت مانند (توت فرنگی، تمشک و غیره) می‌شود.

وقتی رژیم کتوژنیک می‌گیرید، بدن شما دیگر به کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی خود تکیه نمی‌کند، مسأله ای که باعث می‌شود بدن وارد حالتی به نام کتوز شود. کتوز زمانی رخ می‌دهد که سوخت و ساز بدن به گونه‌ای تغییر کند که برای تأمین انرژی، چربی‌ها را بسوزاند. این مسأله می‌تواند باعث کاهش چربی‌های بدن شود، موضوعی که می‌تواند به پیشگیری از ابتلاء به مشکلات جسمانی مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو یا بهبود چنین مشکلاتی کمک کند.

تحقیقات نشان داده کسانی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند و یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارند، در مقایسه با بیماران دیابتی ای که یک رژیم غذایی نرمال یا پر کربوهیدرات دارند، به طور کلی بهتر می‌توانند سطح گلوکز خون خود را کنترل کنند. در رژیم کتوژنیک هر کسی میزان مختلفی از کاهش وزن را تجربه می‌کند. افرادی که اضافه وزن دارند وقتی این رژیم را شروع می‌کنند، هفته‌ی اول معمولاً حدود ۲/۵ تا ۳/۵ کیلوگرم وزن کم می‌کنند و از آن به بعد هر هفته نزدیک به نیم تا یک کیلوگرم از وزن آنها کاسته می‌شود.

کد خبر 424441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.