پیشرفت ۸۵ درصدی مرمت گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات مرمت گنبد مدرسه چهارباغ و اتمام عملیات مرمت این گنبد در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، فریدون الهیاری امروز _۲۹ اردیبهشت ماه_ گفت: عملیات مرمت گنبد مدرسه چهارباغ (امام جعفر صادق (ع)) پس از بررسی مشکلات پیش آمده در آن از سال ۱۳۹۱ خورشیدی آغاز شد.

او افزود: مرمت این اثر ارزشمند در دو لایه مرمت کاشی‌های گنبد و مرمت لایه‌های زیرین گنبد به واسطه آسیب‌های وارده به آن آغاز شد.

الهیاری تاکید کرد: گنبد مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) از ۱۲ ترک (بخش) تشکیل شده، لذا بررسی‌ها حاکی است که از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳، ۳ ترک این گنبد زیبا و منحصر به فرد مرمت شده بود، لذا با توجه به اهمیت موضوع و با تلاش در راستای تأمین اعتبار لازم، مرمت این گنبد در طی این مدت سرعت یافت، لذا تا پایان سال ۱۳۹۸، مرمتگران موفق به مرمت بیش از ۸۵ درصد این گنبد زیبا و تاریخی شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: عملیات مرمت دو ترک این گنبد تا پایان ماه مبارک رمضان و از اوایل خرداد ماه سال جاری آغاز و امید می‌رود تا پیش از پایان سال، این گنبد زیبا و تاریخی نیز از حصار هشت ساله داربست‌ها آزاد شود.

مسجد و مدرسه علمیه چهارباغ یا امام جعفر صادق (ع) با شکوه‌ترین بنای تاریخی اصفهان است که در واپسین ایام حیات سلاطین صفوی و بیش از حمله افاغنه به اصفهان به دستور مادر شاه سلطان حسین صفوی به منظور آموزش طلاب علوم دینی در محور تاریخی چهارباغ اصفهان بنا شد.

مادر شاه در راستای بهره‌مندی طلاب، بناهایی را در پیرامون این مسجد همچون بازار هنر (بازار بلند) و کاروانسرای عباسی (هتل عباسی) را وقف این مدرسه علمیه کرد.

کد خبر 424423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.