انتقاد عضو شورای شهر مشهد از ثبت جهانی نشدن توس

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد گفت: توس تاکنون باوجود وعده های فراوان ثبت جهانی نشده و این جای شگفتی است

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمسعود ریاضی، امروز (دوشنبه) در نود و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ۲۵ اردیبهشت روز سخن و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، اظهار کرد: از آنجایی که محدوده منفصل توس از سال ۹۳ به شهر پیوسته و از سال ۷۵ رهبر انقلاب در خصوص کارهای ناچیز انجام شده در آن خصوص اظهار گلایه‌مندی نموده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی آن ناحیه در جذب گردشگران و علاقه‌مندان ادب فارسی، شورای پنجم به محض استقرار در اولین روز کاری خود برای اولین بار در شهریور ۹۶ کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس را راه‌اندازی کرد.

وی با بیان اینکه خلق بسیاری از پروژه‌ها در این منطقه باید از ابتدایی‌ترین نقطه شروع می‌شد، افزود: مراحل ایده‌پردازی، طراحی، انجام توافق‌های لازم و طی بروکراسی‌های موجود و اجرا در منطقه توس سخت تر از سایر پروژه‌های مشهد بود.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد تصریح کرد: فضای جلوخان آرامگاه فردوسی با هفت هکتار مساحت و چهار هکتار فضای پارکینگ و خدماتی که در سه فاز با همکاری و تفاهم میراث فرهنگی ایجاد و به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اجرای پروژه مسیر دسترسی از جلوخان آرامگاه فردوسی به کهندژ، ادامه داد: مجموعه ورزشی چهاربرج در زمینی به مساحت یک هکتار که به ورزش پر طرفدار کشتی چوخه اختصاص یافته، توسط اهالی به شهرداری هدیه داده شد و در حال حاضر مشاور آن انتخاب شده است و مراحل محصورسازی آن طی می‌شود.

ریاضی انجام مطالعات اولیه دروازه ورودی شهر مشهد در سه راه شاهنامه، ساماندهی پل کشف رود و دروازه رودباره، تملک پارک مفاخر توس در آرامستان سفالقان، ایجاد تابلوهای راهنمای زائر و گردشگر از حرم مطهر تا آرامگاه و مسیر چناران به مشهد، انجام مطالعات فاز یک فضای ۳۰ هکتاری پردیس توس از پل کشف رود تا آرامگاه، بازسازی عمارت اربابی چهار برج را از جمله اقدامات عمرانی انجام شده در منطقه توس برشمرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر ساخت و نصب دو مجسمه رستم و رخش و رستم و اژدها در سه راه شاهنامه و میدان هفت خان، پنج مجسمه فاخر رستم و اسفندیار، رستم و سهراب، دقیقی توسی، آرش کمانگیر، رستم و اکوان دیو دردست ساخت است و فراخوان طراحی سه اثر تهمینه، سیاوش و سام و اژدها نیز داده شده است.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد گفت: همایش بین المللی شاهنامه در گذر جاده ابریشم، آموزش مفاهیم شاهنامه در مراکز پیش دبستانی و دبستان در برنامه درس، جشنواره‌های نقالی، مسابقه‌های پیامکی آخر هفته‌ها با شاهنامه و رویدادهای ورزشی با شعار تا ثبت جهانی توس از دیگر اقدامات فرهنگی درخصوص منطقه توس بوده است.

وی با بیان اینکه توس تاکنون باوجود وعده‌های فراوان ثبت جهانی نشده و این جای شگفتی است، افزود: چرا باید ثبت جهانی توس در پسِ نوبت ۵۲ اثر دیگر قرار داشته باشد؟ آقای استاندار، قول داده بودید ثبت جهانی را پیگیری کنید. نمایندگان مجلس، امیدوارم همانطور که دروه جدید نمایندگی تان را آغاز می‌کنید با قوت و انرژی، توس و فردوسی را در اولویت‌های جدی خودتان بگذارید تا برای همیشه دعای خیر ما مردم مشهد بدرقه راهتان باشد.

ریاضی ادامه داد: توس بیش از شش سال است به شهر پیوسته، سه سال است که همزمان با آغاز کار شورای پنجم برای تهیه طرح راهبردی آن مشاور گرفته شده و بیش از یک‌سال است که این مطالعات به شورای عالی شهرسازی و معماری فرستاده شده اما همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی تصریح کرد: شش سال است مردم بی‌نوا و زجرکشیده توس اجازه هیچ دخل و تصرفی در خانه‌هایشان ندارند و همین نشانه‌ای نابخشودنی بود و برای جمهوری اسلامی زیبنده نیست که یک طرح شهری ۶ سال بلاتکلیف بماند.

کد خبر 424419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.