موزه‌ها ابزار مهم تبادل فرهنگی و توسعه صلح بین مردم است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موزه‌ها ابزاری مهم برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها، توسعه درک متقابل و همکاری و صلح بین مردم است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، متن پیام علی‌اصغر مونسان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی بدین شرح است:

«با اعلام شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) از سال ۱۹۷۷ همه ساله روز ۱۸ ماه می برابر با ۲۹ اردیبهشت با عنوان روز جهانی موزه به‌منظور دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین‌المللی و تدوین برنامه همکاری‌های مشترک و دوجانبه بین مردم و موزه‌ها در همه کشورهای عضو جشن گرفته می‌شود.

بزرگداشت این روز در کشورمان به دلیل غنای تاریخی، فرهنگی و تمدنی کهن که در شکل‌گیری تمدن‌های جهانی نیز تأثیرگذار بوده است همزمان با گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود.

میراث‌فرهنگی هر کشور به‌منزله شخصیت وجودی و هویت فرهنگی، اعتقادی و سیاسی، آینه زندگی گذشتگان و سیر حرکت انسان در طول تاریخ بشریت است. بدون شک شناخت و حفظ هویت و روح فرهنگی مردمان هیچ سرزمینی بدون صیانت از میراث‌فرهنگی و آثار باقی‌مانده از قرون گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود و هر ملتی همان‌قدر دارای شخصیت، هویت و اصالت ریشه و ارزش تاریخی است، که مستنداتی به‌عنوان میراث‌فرهنگی از خود ارائه کند.

موزه‌ها نخستین بنیادهای اساسی هستند که به‌وسیله آن‌ها میراث ارزشمند ملت‌ها و کشورها از گزند زمانه حفظ و امکان دیدارشان برای مردم فراهم می‌شود.

این مراکز فرهنگی با حفظ و زنده نگه داشتن آثار فرهنگی به جا مانده از تمدن‌ها و پیشینیان ابزاری مهم برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگ‌ها، توسعه درک متقابل، همکاری و صلح میان مردم است و به‌عنوان مراکز آموزشی و پژوهشی می‌تواند نقش بسیار مهمی در معرفی تجارب فکری، فرهنگی و هنری، القا و انتقال احساس و بینش و اندیشه ایرانی، هویت ملی، مذهبی و فرهنگی داشته باشد.

امروزه موزه‌ها با نمایش، آزمایش و تمرین روش‌های جدید تفکر و عمل در انتقال جامعه به‌سوی جامعه‌ای پایدار نقش مهمی ایفا کرده و با افزایش گستره فعالیت و با پیشروی به درون جامعه با استفاده از تکنولوژی و شیوه‌های مدرن، مسیر گفتگو و هم‌اندیشی را هموارتر کرده‌اند. افزایش رو به رشد تعداد بازدیدکنندگان موزه‌ها در سراسر کشور نیز حاکی از این تعامل سازنده با اقشار مختلف مردم است.

بررسی آمارها بیانگر آن است که حتی در ایام محدودیت رفت‌وآمد به سبب شیوع بیماری کرونا ارتباط فرهنگ دوستان با مجموعه‌های تاریخی فرهنگی قطع نشد و این وزارتخانه با استفاده از فضای مجازی توانست موزه‌ها را به خانه‌های مردم ببرد.

افزایش چشمگیر تعداد موزه‌های خصوصی به دنبال مطالبات فرهنگی مردم، درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فراهم‌سازی تسهیلات متناسب با اهداف توسعه‌ای و اقتصادی دولت نیز از تحولات دیگر در عرصه مشارکت بخش خصوصی بوده است.

شورای بین‌المللی موزه‌ها با اعلام شعار "موزه‌ها برای برابری: تنوع و فراگیری" در سال ۲۰۲۰ از موزه‌ها می‌خواهد در موزه‌ها و در قالب فعالیت‌های دیجیتالی آنلاین فعالیت‌های خود مرتبط با موضوع "برابری: تنوع و فراگیری "را با "موزه‌ها" به اشتراک بگذارند.

شعار جهانی برابری در به رسمیت شناختن تنوع در عین همه‌شمولی و فراگیر شدن در حقیقت از یک سو به لزوم توجه به جایگاه و نقش موزه‌ها برای تأمین عدالت و مساوات اشاره دارد. در این راه توجه به تنوع و تفاوت‌های ذاتی گروه‌های مختلف نژادی، قومی، زبانی و… از یک سو و فراگیر شدن اعمال مساوات و برابری برای همه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتخاب این شعار فرصت مناسبی است تا بیش از گذشته به معرفی تنوع فرهنگی سرزمینمان بپردازیم. افزایش روزافزون تعداد موزه‌های کشور بالغ بر ۷۰۰ موزه، حاکی از توجه بیش از پیش به تنوع فرهنگی و تلاش مضاعف در جهت پژوهش، مستند نگاری، حفاظت و معرفی داشته‌های ارزشمند کشوراست که امیدوارم در سال پیش رو این روند ادامه داشته باشد.

فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی را به مردم فرهیخته کشورمان به‌ویژه به فعالان عرصه موزه‌داری و میراث‌فرهنگی صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گویم و عزت و سربلندی روزافزون ایران اسلامی را آرزومندم.»

کد خبر 424418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.