۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
طرفدار هزار آتشه سپاهانم/ کی روش در مسائل سیاسی کشور دخالت می‌کرد

رحمان احمدی فوتبال حرفه ای را از سال ۸۷-۸۶ در تیم شموشک نوشهر در دروازه آغاز کرد. وی سابقه بازی در تیم های سایپا، سپاهان، پرسپولیس، پیکان و پارس جنوبی را دارد. این دروازه‌بان در حال حاضر در تیمی فعالیت نمی‌کند و به دنبال بالا بردن دانش خود در زمینه مربیگری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحمان احمدی فوتبال را از دبیرستان در پست مهاجم شروع کرد و از سال ۷۶ با پیوستن به تیم شموشک نوشهر به صورت رسمی با قرار گرفتن درون دروازه وارد فوتبال حرفه‌ای شد. این دروازه‌بان سابقه بازی در تیم‌های شموشک نوشهر، سایپا، سپاهان، پرسپولیس، پیکان و پارس جنوبی را دارد.

احمدی که خود یکی از طرفداران سپاهان است، سال ۸۷-۸۶ به این تیم پیوست و پس از دو سال به خاطر اینکه با حضور مهدی رحمتی به او بازی نرسید سپاهان را ترک کرد و وارد پرسپولیس شد، اما بعد از یکسال دوباره به سپاهان پیوست و سومین قهرمانی متوالی را با این تیم به دست آورد.

وی در کارنامه افتخارات خود سه قهرمانی لیگ برتر با سپاهان، یک قهرمانی لیگ برتر با سایپا و یک قهرمانی جام حذفی با پرسپولیس را دارد. احمدی در حال حاضر در تیمی فعالیت نمی‌کند و به دنبال بالا بردن دانش خود در زمینه مربیگری است. خبرنگار ایمنا با این دروازه‌بان با سابقه فوتبال گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

از کی فوتبال را شروع کردی و چه اتفاقی افتاد که به این رشته علاقه‌مند شدی؟

فوتبال را از اول دبیرستان در پست مهاجم شروع کردم. سال ۷۶ تیم شموشک نوشهر تست گیری انجام داد که در پست دروازه بانی تست دادم و قبول شدم.

سابقه بازی در چه تیم‌هایی را داری؟

سابقه بازی در تیم‌های شموشک نوشهر، سایپا، سپاهان، پرسپولیس، پیکان و پارس جنوبی را دارم.

در تیم‌هایی که حضور داشتید کدام امکانات و شرایط بهتری داشت؟

از بین تیم‌هایی که حضور داشتم سپاهان شرایط بهتری داشت.

نظرت در رابطه با سپاهان چیست؟

اکثر بازیکنان بزرگ در سپاهان بازی کردند که این از بزرگی باشگاه است. یکی از آرزوهای من حضور در این تیم بود که خدا را شکر این اتفاق افتاد. با تمام وجود سپاهان را دوست دارم زیرا هفت سال در آن حضور داشتم و سه بار همراه این تیم قهرمان لیگ برتر فوتبال شدم.

در فوتبال چه جام‌هایی کسب کردی؟

سه قهرمانی لیگ برتر با سپاهان، یک قهرمانی لیگ برتر با سایپا و یک قهرمانی جام حذفی با پرسپولیس را در کارنامه خود دارم.

در چه تیمی فعالیت می‌کنید؟

فعلاً بازی نمی‌کنم تا ببینم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. یک دوره مربیگری را گذراندم، منتظرم کرونا تمام شود تا سطح دانش خودم را در این زمینه بالا ببرم.

چه سالی به سپاهان پیوستی؟

سال ۸۶ بود که به سپاهان پیوستم.

یکسال در پرسپولیس حضور داشتی؟

دو فصل متوالی در سپاهان حضور داشتم که سال سوم به پرسپولیس پیوستم، اما باز به سپاهان برگشتم و با این تیم در لیگ برتر قهرمان شدیم، فصل بعد از آن اتفاقاتی افتاد و دوستانی در باشگاه حضور داشتند که مایل نبودند با من همکاری کنند و من هم جدا شدم.

چرا به پرسپولیس پیوستی؟

زمانی که امیر قلعه نویی وارد سپاهان شد، سال دوم قرارداد من با این تیم بود و طبق صحبت‌هایی که شد می‌خواستند مهدی رحمتی را بیاورند و به همین دلیل چون عضو تیم ملی بودم و نمی‌خواستم نیمکت نشین شوم درخواست جدایی کردم که با آن موافقت نشد و سرمربی تیم گفت یک بازی در میان هر دو دروازه‌بان بازی می‌کنید، اما در عمل این اتفاق رخ نداد و در آن فصل تنها چهار بازی انجام دادم.

سال سوم به دلیل اینکه قرار دادم با سپاهان تمام شده بود و قلعه نویی سرمربی تیم بود، منطقی می‌گفت به تیم دیگری بروم تا بتوانم بازی کنم، من هم به دلیل اینکه با علی دایی در سایپا کار کرده بودم پذیرفتم که به پرسپولیس بروم.

نظرت در مورد هواداران سپاهان چیست؟

هوادارانی تک، فوق العاده و بی نظیر هستند.

چه هدفی در ورزش داری؟

هدف این بود که در بالاترین سطح فوتبال بازی کنم، مقام بیاورم و به تیم ملی دعوت شوم که خوشبختانه به آنها رسیدم. از خدا تشکر می‌کنم که در این راه بزرگ به من کمک کرد.

دوست داری به یک مربی با افکاری بزرگ تبدیل شوی؟

قصد دارم در پست تخصصی خودم یعنی دروازه بانی مربیگری کنم زیرا سال‌های زیادی گلر بودم که می‌توانم تجربه و دانشم را به دیگر علاقه مندان انتقال دهم.

چه شخصی را به عنوان الگوی ورزشی انتخاب کردی؟

در ایران احمدرضا عابدزاده و در خارج از کشور ایکر کاسیاس را الگوی خود قرار دادم.

چه سالی به تیم ملی دعوت شدی؟

به تیم ملی زیاد دعوت شدم، اما به خاطر اینکه ابراهیم میرزاپور، هادی طباطبایی و مهدی رحمتی بودند به من بازی کم می‌رسید. در ایران تنها دروازه بانی هستم که از لیگ یک به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم.

در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ بعد از آنکه توپ را از روی خط دروازه به بیرون کشیدی چه حسی داشتی و عکس العمل مردم چگونه بود؟

بازی با کره بود که حساسیت زیادی داشت زیرا سه بازی پیش رو داشتیم و باید همه آنها را پیروز می‌شدیم تا مستقیم به جام جهانی صعود می‌کردیم در غیر این صورت به پلی آف می‌رفتیم و رو در روی اروگوئه قرار می‌گرفتیم که کار برای ما سخت می‌شد.

خدا را شکر توانستیم با توجه به شرایط سختی که برایمان به وجود آوردند، صحبت‌هایی که سرمربی و کاپیتان تیم کره انجام داد بودند و جوی که در ورزشگاه حاکم بود، مسابقه را با تدابیر و تاکتیک‌های کی روش پیروز شویم.

در آن صحنه‌ای که من توپ را گرفتم از چند ماه قبل می‌دانستم این اتفاق خواهد افتاد و خوشبختانه توانستیم با عکس العملی که نشان دادم و گل رضا قوچانژاد مستقیم به جام جهانی صعود کنیم.

کی روش چه جور مربی بود؟

کی روش در سطح اول فوتبال دنیا با پیشرفته‌ترین امکانات کار کرده که توانست از نظر فنی و نظم در تیم ملی سطح بالایی ایجاد کند. توقعی که داشت طبیعی بود زیرا دوست داشت تیمش در شرایط خوبی قرار گیرد، اما امکانات در ایران کم بود، مسئولین می‌توانستند از این مربی با دانش بهره بهتر و بیشتری ببرند.

کی روش با وجود اینکه مربی خوبی بود، اما در مسائل سیاسی کشور دخالت می‌کرد و این زیاده روی بود.

از بین دروازه‌بانان ایرانی کدام عملکرد خوبی دارد؟

در گذشته دروازه‌بانان بزرگی از جمله احمد عابدزاده و هادی طباطبایی بودند، در حال حاضر پیام نیازمند گلر سپاهان بی حاشیه است و عملکرد خوبی دارد، رشید مظاهری و شهاب گردان هم خوب ظاهر شدند، اما علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس این فصل نوسانات زیادی داشت.

نظرت در رابطه با شهاب گردان چیست؟

با شهاب گردان دو سال کنار هم در سپاهان رفیق و رقیب بودیم، هردو دوست داشتیم درون دروازه قرار بگیریم، اما این موضوع هیچ زمانی باعث اختلاف بین ما نشد زیرا تنها موفقیت سپاهان برای ما مهم بود.

طرفدار چه تیم‌هایی هستی؟

در ایران طرفدار هزار آتیشه سپاهان و در خارج از کشور بازی تیم بایرن مونیخ را دوست دارم.

در ایران بازی بین کدام تیم‌ها برای تو جذاب است؟

سپاهان با هر تیمی بازی داشته باشد برای من هیجان انگیز است که دوست دارم پیروز شود.

حضور محرم نویدکیا در سپاهان چقدر می‌تواند به این تیم کمک کند؟

محرم نویدکیا یکی از بزرگان باشگاه سپاهان است که سال‌های زیادی برای این تیم زحمت کشیده، فاصله‌ای که بین او و سپاهان افتاده طبیعی است زیرا محرم خواسته‌هایی دارد که باشگاه نمی‌تواند فراهم کند و همینطور برعکس، اما حضور این بازیکن قدیمی در کنار سپاهان باعث می‌شود خیلی از حواشی و مشکلات تیم را رفع کند.

بازیکن بی حاشیه‌ای بودی، این خواسته خودت بود؟

از تیم موشک نوشهر و یک شهرستان کوچک وارد فوتبال شدم، در آنجا یاد گرفتم که باید حواسم به کار خودم باشد و اگر حرفی برای گفتن داشته باشم در زمین بازی با عملکردم نشان دهم. یک بازیکنی که فقط به دنبال دیده شدن است دنبال حواشی می‌رود. افراد با استعدادی در فوتبال ما بودند، اما به خاطر اینکه وارد حاشیه شدند دیگر اسمی از آنها نیست.

سالی که به پرسپولیس رفتی و دوباره به سپاهان بازگشتی با هواداران سپاهان به مشکل برخوردی؟

خیر، با هواداران سپاهان به مشکلی بر نخوردم زیرا همیشه به من لطف داشتند و من هم روی این تیم تعصب داشتم و خواهم داشت.

بهترین پیروزی و بدترین شکستی که داشتی در چه بازی بود؟

بهترین پیروزی بازی ایران و کره بود که دل هشتاد میلیون ایرانی را شاد کردیم. بدترین شکست دوره مقدماتی جام جهانی بود که به عراق بازی را واگذار کردیم.

یک دروازه‌بان چگونه می‌تواند با فشارهایی که از جانب هواداران به او وارد می‌شود، خود را کنترل کند؟

مربی دروازه‌بان با صحبت‌هایی که می‌کند می‌تواند روحیه گلر را برگرداند؛ از طرفی دیگر تمریناتی که در طول هفته یک دروازه‌بان پشت سر می‌گذارد می‌تواند به آمادگی ذهنی و روحی او کمک کند. اگر در هفته اتفاق بدی افتاده باشد و خود دروازه‌بان به آن قضیه بیش از حد بپردازد باعث می‌شود در روز بازی عملکرد منفی داشته باشد. گلر باید خودش را در بالا ترین سطح روحی نگه دارد و به صحبت‌های دیگران اهمیت ندهد.

روح و روان دروازه‌بان‌ها حساس است، خیلی باید مواظب خودشان باشند، امیدوارم در آینده با دانشی که مربیان به دست می‌آورند گلر های خوبی پرورش دهیم.

مربی خارجی چقدر می‌تواند در بهبود عملکرد دروازه‌بانان ایرانی تأثیر گذار باشد؟

هر مربی دروازه‌بانی سبک خود را دارد. شنیدم روی تاوارس (مربی دروازه‌بان‌های سپاهان) از نظر فنی در سطح بالایی قرار دارد که باعث می‌شود پیام نیازمند هم عملکرد خوبی داشته باشد. مربی دروازه بان در تمرینات اتفاقاتی که قرار است روز بازی رخ دهد را پیش بینی می‌کند و با گلر کار می‌کند تا دروازه‌بان آمادگی ذهنی داشته باشد.

نظرت راجع به بی توجهی که به برخی از پیشکسوتان فوتبال می‌شود، چیست؟

این موضوع به مدیریت باشگاه و دیدگاه آن‌ها به پیشکسوتی که برای آنها زحمت کشیده باز می‌گردد. به نظر من باید از افرادی که عمر خود را برای تیمی گذاشتند قدردانی شود و در باشگاه از آنها بهره بگیرند.

زمانی که امیر قلعه نویی به تو بازی نداد، با این مربی به مشکل برخوردی؟

در آن سال نیم فصل می‌خواستم از باشگاه جدا شوم، اما اجازه ندادند و زمانی که به من بازی نرسید امیر قلعه نویی گفت اگر مهدی رحمتی را از زمین بازی خارج کنیم دوباره اشتباه می‌کند، من هم چون قرار داد داشتم ماندم تا قراردادم تمام شود.

حرف آخر؟

امیدوارم کرونا تمام شود، مردم رعایت کنند. هرچند دولت حمایتی از مردم نکرده، اما خود مردم باید از خودشان حمایت کنند تا در معرض خطر قرار نگیرند.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 424392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.