بورس برای پایان اصلاح و روند رو به رشد خود آماده می شود

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلاح کلیت بازار سهام در روزهای گذشته گفت: به نظر می‌رسد رفته رفته شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها خود را برای بازگشت به روند متعادل و رو به رشد آماده کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از ایبنا، رضا رحمتی گفت: دادوستد در بازار سرمایه علاوه بر داشتن دانش و آگاهی نسبت به صنایع مختلف و تولید و سودآوری و همچنین صورت‌های مالی و گزارشات شرکت‌ها نیازمند تحلیل رفتار معامله‌گران نیز است.

وی افزود: به عنوان مثال در بازاری که صف‌های خرید سنگین وجود دارد و حجم و ارزش معغاملات اندک است، این بدان معنا است که معامله‌گران حاضر به فروش سهام خود نیستند و این موضوع نشان از تداوم روند بازار و روند صعودی شاخص و بورس و قیمت‌ها دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در مقابل در بازاری که صف‌های فروش وجود دارد اما حجم و ارزش معاملات بالا است، این موضوع نیز اینگونه تفسیر می‌شود که معامله‌گران قیمت‌های عرضه شده را جذاب داشته و به تداوم روند رو به رشد بازار سهام امید دارند.

رحمتی داد: از این رو دستیابی به این تحلیل و نگرش‌ها نیازمند تجربه و مهارت و همچنین روانشناسی در معاملات است که برخی از این توانمندی‌ها نیازمند گذشت زمان و کسب تجربه است. به همین جهت به تازه‌واردان به بازار سهام توصیه می‌شود علاوه بر رصد خبرهای مختلف و بررسی گزارشات و تولید و صورت‌های سود و زیان شرکت‌ها، از تجربه افرادی که سابقه بیشتر در خصوص حضور در بازار سهام دارند، استفاده کنند.

وی در خصوص وضعیت معاملات این روهای بازار سرمایه گفت: بعد از رشد خیره‌کننده قیمت سهام شرکت‌های مختلف در سالجاری، طبیعی است که اصلاح و استراحتی در کلیت بازار سهام رقم بخورد. این در حالی است که به نظر می‌رسد رفته رفته شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها خود را برای بازگشت به روند متعادل و رو به رشد آماده کند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: به هر حال بازار سرمایه نیز مانند همه بازارها همیشه رو به رشد و رونق نیست و رکود و اصلاح نیز بخشی از ذات بازار سهام است. از این‌رو به سهامداران بویژه تازه‌واردان توصیه می‌شود در تعیین استراتژی دادوستد سهام خود روند کلی بازار را در نظر بگیرند و به واسطه چند روز اصلاح و روند منفی در بازار سهام، اقدام به فروش هیجانی سهام خود نکنند.

رحمتی تصریح کرد: از سوی دیگر کماکان حمایت‌های متولیان اقتصادی کشور از بازار سرمایه ادامه دارد، از این رو با توجه به برنامه‌هایی که دولت برای فروش سهام دولتی در سال جاری دارد و از سوی دیگر برنامه آزادسازی سهام عدالت، کلیت بازار سهام باید مثبت باشد تا دولت به اهداف خود برسد.

وی افزود: نکته قابل توجه در خصوص وضعیت کلی بازار سرمایه این است که نقدینگی کماکان در این بازار حضو ردارد و با توجه به اصلاح خوبی که در این بازار رخ داده است، به نظر می‌رسد طی روزهای پیش‌رو روند متعادلی به بازار سهام بازگشته و رفته رفته روند صعودی شاخص و قیمت‌ها با تعادل بیشتری آغاز شود.

کد خبر 424389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.