موسوی: روز قدس مهمتری پیش‌ رو داریم/خواستار افغانستانی امن و باثبات هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به تحولات مهمی که در جهان رخ داده، روز قدس مهم‌تری را در پیش‌رو داریم و تا زمانی که اشغال‌گری، تجاوز و قساوت و جنایت وجود دارد، روز قدس گرامی داشته می‌شود و ایران سرمدار این نگاه خواهد بود.

به گزارش ایمنا، سید عباس موسوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: تا زمانی که اشغال‌گری، تجاوز، قساوت و جنایت وجود دارد، روز قدس گرامی داشته می‌شود و ایران سرمدار این نگاه خواهد بود. با توجه به تحولات مهمی که در جهان رخ داده، روز قدس مهمتری را در پیشرو داریم. مقام معظم رهبری هم در یک اتفاق کم‌نظیر در این روز سخنرانی خواهند کرد.

وی با اشاره به تحولات دیپلماتیک طی هفته اخیر گفت: از اتفاقی که در عراق و افغانستان رخ داده، مجدداً ابراز خرسندی می‌کنم که دو کشور همسایه ما در شرق و غرب بعد از مدت‌ها و کشمکش سیاسی، به تفاهم سیاسی دست یافتند. عراق مجدداً با دسیسه‌هایی که به آن اقدام می‌کنند، لزوم وجود دولت قوی، فراگیر و متقدر حس می‌شد که خوشبختانه این دولت تشکیل شد که مورد حمایت ایران هم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در افغانستان بعد از مدت‌ها کشمکش این تفاهم برقرار شد. ایران اولین کشوری بود که از این تفاهم استقبال کرد و امیدواریم این طلیعه‌ای برای گفت‌وگوهای فراگیر میان همه گروه‌ها و برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشیم و شاهد یک کشور امن، آباد و با ثبات در شرق خودمان باشیم.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور تصریح کرد: کمتر از سه هزار نفر از هم‌وطنان ما در خارج از کشور با عناوین مختلف در زندان هستند که عمده جرایم آنها به قول خودشان عدم رعایت مقررات ورود کالا و اجناس و از نظر آنها قاچاق مواد مخدر است.

وی افزود: در این زمینه، سفارتخانه‌های ما در ارتباط با دولت‌ها هستند و به مناسبات‌های مختلف تلاش شد تعدادی از این افراد آزاد شوند. در ماه‌های اخیر تعدادی از آنها عفو گرفتند و تعدادی برای تداوم زندان به کشور بازگشتند و امیدواریم این روند ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حضور اتباع ایران در یونان به صورت غیرانسانی خاطرنشان کرد: متأسفانه افرادی به خاطر زندگی بهتر یا ایده آل‌هایی که دارند، کشورهای مختلف را از جمله کشور ما را ترک می‌کنند تا به مدینه فاضله‌شان برسند ولی بعد به این نتیجه می‌رسند که خوب نبوده است. این افراد به کمپ‌هایی روی می‌آورند که بعد پشیمان می‌شوند چراکه شرایط زندگی در آنها سخت و دشوار است.

موسوی ادامه داد: ما از طریق سفارت ایران این مسئله را دنبال کردیم و تکذیبیه رسمی از طریق دولت و پلیس یونان دریافت کردیم درباره اتفاقات کمپ‌ها در جزایر یونان، زد و خوردها ادامه دارد ولی پلیس تائید نکرد که این زدوخوردها سازمان یافته بوده است.

وی اضافه کرد: سفارت ایران در آتن پیگیر موضوع است و با مقامات یونانی مستمرا در ارتباط است و وضعیت شهروندان ایرانی را پیگیری می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر واکنش ایران در صورت عملی شدن تهدید آمریکا در توقیف نفتکش‌های ایرانی بیان کرد: تجارت آزاد بین کشورهای مستقل امری مشروع است. آنچه نامشروع است راهزنی و مداخله در تجارت آزاد و قانونی میان کشورهای مستقل است که آمریکا سردمدار این گونه کارها است.

موسوی با تاکید بر اینکه آمریکای ترامپ به دنبال برهم زدن نظم جهانی است، یادآور شد: آمریکا نرم‌های جهانی را برهم زده و به دنبال نوعی آنارشیسم جهانی است که برای دولت‌ها و ملت‌های دنیا باید زنگ خطر باشد تا از ارزش‌های جهانی و دستاوردهای بین‌المللی که مورد تاکید منشور ملل متحد است، دفاع کنند.

وی تهدید مقامات آمریکایی را بی‌شرمانه دانست و عنوان کرد: اگر آمریکایی‌ها اقدامی علیه رفت و آمد آزاد و قانونی کشتی‌های ما انجام دهند، مورد برخورد قاطع ما قرار می‌گیرد. اگر آمریکا از کشوری خوش‌شان نمی‌آید، دلیلی نمی‌شود که مانع از مبادله قانونی میان کشورها و تحریم و ایجاد مزاحمت میان کشورها شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما از طریق سفیر سوئیس در تهران، هم از طریق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و هم نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل، هشدارهای لازم را داده و متذکر شدیم که عواقب آن برعهده آمریکا در صورت هر گونه اقدام نابخردانه است.

موسوی درباره نتایج کمیسیون مشترک مرزی ایران و افغانستان پیرو ماجرای هری رود گفت: همه جای دنیا کنترل مرزها امر مهمی است و ورود اتباع خارجی باید با مجوز و قانونی باشد. برخی‌ها هم سعی می‌کنند به صورت غیرقانونی وارد یک کشور شوند و وظیفه مرزبانی عدم انجام این کار است.

وی افزود: ضمن احترام به دولت افغانستان و اینکه پذیرای میلیون‌ها شهروندان افغان در ایران هستیم، مایلیم رفت و آمدها به‌شکل قانونی باشد و اتباع این کشور قانونی وارد کشور شوند اما قاچاقیان انسان و مواد مخدر و همچنین گروه‌های تروریستی هستند می‌خواهند به شکل غیرقانونی وارد کشور شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در شب مورد ادعا هیچ گزارشی از سوی دستگاه مرزبانی، امنیتی و نظامی ما بیان نشده است، اظهار کرد: شرایط جوی آن شب هم مساعد نبوده و معلوم نیست آن افراد چگونه جان باخته‌اند. ما این ادعا را که آن واقعه در خاک ایران و توسط عوامل جمهوری اسلامی ایران بوده را رد کردیم. همان موقع هم گفتم راه حل این مسائل کشاندن این مسائل در مطبوعات و جنجال نیست بلکه مسائل مرزی باید از طریق هیئت‌هایی که تشکیل می‌شود پیگیری کرد.

موسوی با بیان اینکه این مرزبانان ما بودند که درخواست تشکیل جلسه کمیسیون مرزی را کردند، تصریح کرد: چند روز قبل هیئتی از افغانستان به ایران آمد و صحبت‌هایی انجام شد که بعد به افغانستان برگشتند. ما منتظر اعلام نتیجه آنها هستیم. آنچه مورد تاکید ماست، این است که آن اتفاق در ایران و توسط عوامل ایران رخ نداده است.

وی اضافه کرد: لازم است مشخص شود این اقدامات کار چه کسانی و در کجا رخ داده است. احتمال دارد هیئتی از ایران به افغانستان طی روزهای آینده سفر کند که بعد از قطعی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود که محور اصلی کارشان پیگیری این موضوع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نقش ایران در رسیدن افغانستان به تفاهم سیاسی در این کشور خاطرنشان کرد: همسایه شرقی ما افغانستان برای ما به دلایل مختلف مهم است؛ هم به دلایل پیوندهای انسانی، هم مسائل امنیتی و هم ارتباطات اقتصادی موجود میان دو کشور طبیعی است؛ بر اساس سیاست همسایگی خواستار یک کشور امن و باثبات در افغانستان باشیم چراکه سود این مسئله به نفع ما هم است.

موسوی با تاکید بر اینکه تحولات افغانستان را پس از انتخابات از نزدیک دنبال کردیم، ابراز داشت: برای ما مهم بود که این کشور با ثبات باشد و یک دولت فراگیر در این کشور بر سرکار باشد. چندین نوبت تماس و رفت و آمد در این مدت برقرار بود. نماینده ایران به کابل رفت و تقریباً با تمامی جریان‌ها و افراد مهم و تأثیرگذار در افغانستان صحبت کرد.

وی با بیان اینکه نقش ایران در رسیدن به تفاهم سیاسی در افغانستان مهم و مبرزی بوده است، عنوان کرد: برخلاف برخی از کشورها که به دنبال اهداف شوم در افغانستان هستند، افغانستان امن و باثبات را اولویت اول خودمان قرار داده‌ایم و نزدیک کردن دیدگاه‌ها برای خود مهم می‌دانیم. امیدواریم این مساله طلیعه‌ای باشد که همه گروه‌های افغانی برای صلح وارد گفت‌وگو شوند تا یک صلح فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. ایران اقدامات خود را در این باره شروع کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح سناتور فاینستاین در مورد برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا یادآور شد: صحبت کردن برای ما خیلی مهم نیست. ما سابقه بدی از آمریکایی‌ها داریم و آن سابقه بدعهدی و عدم پایبندی آنها به توافقات است. اگر این صحبت‌ها با حسن نیت همراه بوده به خودشان مربوط است ولی بعید می‌دانم ایران در سطح دولتی با مقامات آمریکایی تماس داشته باشد و این مساله در دستورکار ایران قرار ندارد.

موسوی درباره وضعیت اسدالله اسدی (دیپلمات ایرانی) بیان کرد: ما از طریق سفارت ایران جویای سلامتی وی در این دوران کرونایی و هم دیگر افرادی که به ناحق در زندان هستند، هستیم. پرونده وی باید منتج به رأی شود. وکلای وی و سفارت ایران پیگیر موضوع است. از همه ابزارها تلاش می‌کنیم تا بیگناهی وی را اثبات کنیم.

وی درباره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و ادعاهای او مبنی بر خروج ایران از سوریه گفت: پمپئو دچار توهماتی است که هر چند وقت یک بار بیان می‌کند، به ویژه وقتی با افراد متوهم دیگر دمخور می‌شود، این توهمات دوچندان می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: حضور مستشاری ایران در سوریه بر اساس درخواست رسمی دولت قانونی این کشور است و ما کمک‌هایی را در مبارزه با تروریسم انجام می‌دهیم یعنی آنچه آمریکا شعارش را می‌دهد ما در عمل انجام می‌دهیم و تا وقتی دولت سوریه بخواهد، در این کشور باقی خواهیم ماند.

موسوی در مورد جزئیات کشتی‌هایی که آمریکا تهدید به توقیف آنها کرده است، اظهار کرد: کشتی حامل سوخت بوده و به سمت ونزوئلا در حال حرکت است. این کشتی‌ها رسماً و قانونا در حال تجارت قانونی هستند و هیچ مانع قانونی بر سر راه این تجارت مشروع وجود ندارد. اگر آمریکایی‌ها از این تجارت خوششان نمی‌آید، به خودشان مربوط است. امیدواریم دست به اقدام احمقانه‌ای نزنند. اگر چنین اقدامی را انجام دهند با واکنش قاطع ایران روبه‌رو خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در نشست مجازی اتحادیه اروپا در مورد سوریه دعوت شده و آیا عدم دعوت به معنای حذف ایران از معادلات سوریه است، ابراز داشت: ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن آتش بس در سوریه و عضو روند در آستانه مکانیزم‌های خاص خود را دارند ولی برخی از کشورها مکانیزم‌های خاص خودشان را ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بحث‌هایی بود که برخی از کشورها به روند آستانه اضافه شوند ولی تصمیم بر آن شد که سه کشور اصلی که در سوریه دارای نقش هستند، در این زمینه باشند. ما هر گونه اقدام خیرخواهانه که با حسن نیت همراه باشد، نفی نمی‌کنیم اما روند آستانه را مهمترین سازوکار برای حل و فصل سوریه می‌دانیم.

موسوی در مورد نظر وزارت خارجه در مورد تصویب قانون حمایت از فلسطین و برگزاری همه‌پرسی از سوی مجلس بیان کرد: همکاران ما در جلسه کمیسیون امنیت ملی در این باره حضور داشتند و جزئیات این بحث‌ها مطرح شد. ما نقطه نظرات‌مان را مطرح کرده‌ایم. وزارت امور خارجه به عنوان مجری سیاست خارجی اقداماتی که به آن تکلیف شوند، انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: جدا از آن وزارت امور خارجه همیشه پیشگام بوده و چه با قانون جدید و چه بدون آن، وزارت امور خارجه مساله فلسطین در اولویت‌هایش قرار داشته و طرحش در مورد فلسطین یعنی برگزاری همه پرسی از طریق همه فلسطینیان مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعای مطرح شده مبنی بر درخواست ولیعهد عربستان از نخست‌وزیر جدید عراق مبنی بر میانجیگری میان تهران و ریاض یادآور شد: مشخصاً چنین چیزی را دریافت نکردیم. ما هم همین خبر رسانه‌ای را شنیده‌ام. به طور کلی درخواست وی بهتر شدن فضا در منطقه است. قبلاً ایران اعلام کرده چه با میانجی و چه بی میانجی آماده گفت‌وگو با عربستان و کاهش تنش در منطقه است. اگر کشورها خواستار حرکت منطقه به کاهش تنش هستند، آغوش جمهوری اسلامی در این باره باز است.

موسوی در مورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر توافق ایران و روسیه در مورد آینده بشار اسد عنوان کرد: ما این ادعا را رد می‌کنیم. روابط ما با سوریه نزدیک، دوستانه و استراتژیک است. نه ما و نه هیچ کشور دیگری در جایگاهی نیستند که برای دولت و ملت سوریه تصمیم‌گیری کنند. این ملت سوریه است که تصمیم می‌گیرد چه کسانی بر سرکار باشند. این خبرسازی‌ها صحیح نیست.

وی در مورد ادعای سفیر سوئیس مبنی بر اینکه دارایی‌ها بلوکه شده ایران در کانال سوئیس جریان دارد، گفت: تلاش می‌کنیم کانالی که آمریکایی‌ها بعد از مدت‌ها با سروصدا راه‌اندازی کرده ولی اقدام خاصی انجام نشده را فعال کنیم. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند مواد غذایی و دارو تحریم نیست و اگر این ادعا را دارند اجازه دهند دارایی‌ها و منابع ایران در این کانال فعال شود تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد راه‌اندازی یک کانال بشردوستانه از سوی کره جنوبی هم اظهار کرد: اقدامات اولیه و رایزنی‌ها در سطح سیاسی انجام شده است. نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوزهای لازم را از آمریکا بگیرد یا خیر. درخواست ما این است که دارایی‌ها و پول‌های ایران در قالب‌های مختلف وارد کشور شود. با این حال، جزئیات نهایی این مسئله را باید از مقامات بانک مرکزی باید پرسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 424376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.