۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
نشانه‌های کاوازاکی در کودکان چیست؟

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی علائم و روش‌های درمان سندروم کاوازاکی را تشریح کرد.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماری کاوازاکی بیشتر در کودکان و به ویژه در سنین زیر پنج سال دیده می‌شود، اظهار کرد: این بیماری اختلال سیستم ایمنی در بدن ایجاد می‌کند که باعث می‌شود عروق مختلف بدن و به ویژه شریان‌ها دچار التهاب شوند.

وی افزود: این التهاب شریانی که با نام علمی "واسکولیت" شناخته می‌شود همه بدن را درگیر می‌کند و به صورت حاد اتفاق می‌افتد.

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی با بیان این که تب بالا، بی‌حالی، قرمزی چشم‌ها و تورم غدد لنفاوی در سر و گردن از نشانه‌های بیماری‌های کاوازاکی است، تصریح کرد: بیماران مبتلا به این بیماری اغلب دچار حمله‌های قلبی شده و راش‌هایی نیز به صورت دانه‌هایی مانند کهیر روی پوست این بیماران دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین کاشف این بیماری دکتر کاوازاکی بوده و به همین دلیل این بیماری نیز به نام وی ثبت شده است، اضافه کرد: جدیدترین نشانه‌های این بیماری درگیری شریان‌های قلبی است و می‌تواند واسکولیت ایجاد کند، این بیماری التهاب در سرخرگ‌های کرونر ایجاد می‌کند و می‌تواند در دوران بیماری و یا حتی بعد از آن درگیری قلبی ایجاد کند.

صلاحی در خصوص ارتباط سندروم کاوازاکی و بیماری کرونا نیز اظهار کرد: در بین مراجعه کنندگان بیماری کرونا کودکانی شناسایی شدند که علائمی شبیه کاوازاکی داشتند و کرونای آنها نیز مثبت بوده است.

وی تصریح کرد: برخی بر این باورند که کرونا در کودکان باعث ایجاد سندروم کاوازاکی می‌شود که البته این امر هنوز اثبات نشده است.

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی با تاکید بر اینکه یک ویروس می‌تواند التهاب ایجاد کند، افزود: باید توجه داشت که علائم کاوازاکی به دو صورت حاد و تحت حاد تقسیم‌بندی می‌شود که از بیماران مبتلا به این بیماری حتماً نوار قلب گرفته شود و مشخص شود که آیا این کودک درگیری قلبی دارد یا خیر چرا که ممکن است بعد از بهبود تبعات این بیماری روی قلب کودک خودنمایی کند.

وی در خصوص درمان سندروم کاوازاکی گفت: برای درمان این بیماری گلد استاندارد (IVIG) استفاده می‌شود که این روش کمپلکس آنتی بادی را می‌شکند و به درمان بیماری کمک می‌کند اگر کودکان با این روش درمان نشوند از کورتن تراپی استفاده می‌شود که این روش ضد التهاب عمل می‌کند.

صلاحی با تاکید بر اینکه کودکان مبتلا به کاوازاکی باید مدت‌ها تحت مراقبت باشند، اضافه کرد: برخی از این کودکان خودبخود درمان می‌شوند، برخی فرم کامل کاوازاکی ندارند و همه علائم را ندارند که بیماری آنها کاوازاکی ناکامل دارد که اغلب خودبخود درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه کاوازاکی می‌تواند کلیه و کبد را درگیر کند، افزود: معمولاً این بیماری در پسربچه‌ها بیشتر از دختران دیده می‌شود.

عضو انجمن متخصصان داخلی عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی با بیان اینکه کاوازاکی بیماری ژنتیکی نیست و اکتسابی است، افزود: این بیماری می‌تواند با کرونا ارتباط داشته باشد.

کد خبر 424371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا DE ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    4 0
    یعنی چه