صحت و سقم انتشار ویروس کرونا از طریق کولرها

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که بهتر است افراد در مکان‌های عمومی که از کولرهای آبی و گازی استفاده می‌شود، ماسک بزنند.

به گزارش ایمنا، عباس شاهسونی درباره احتمال انتشار ویروس کرونا به وسیله کولرها اظهار کرد: کولر آبی هوا را از بیرون مکش کرده و وارد فضای داخلی می‌کند. اگر کولر آبی در منازل استفاده می‌شود مشکلی ندارد. بهتر است که پنجره کمی باز باشد تا هوا به سمت بیرون هدایت شود. ولی اگر از کولر آبی در اداره‌ها و فضاهای عمومی استفاده می‌شود، بحث دیگری است. کولر آبی هوا را به جریان می‌اندازد و اگر کسی در این فضاها مبتلا به ویروس کرونا باشد و قطرات تنفسی او در هوا منتشر شده باشد، بهتر است همه افراد در اداره‌ها و فضاهای عمومی که از کولر آبی استفاده می‌شود، از ماسک استفاده کنند. البته در منازلی که از کولر آبی استفاده می‌شود، نیازی به استفاده از ماسک نیست.

وی افزود: کولر گازی هوای داخل را مکش کرده و خنک می‌کند و دوباره در همان فضا پخش می‌شود. بنابراین اگر ویروس در فضا وجود داشته باشد، ممکن است ویروس منتشر شود. این مشکل همچنان در مورد منازل مشکلی ندارد. چون افراد در کنار هم در منزل زندگی می‌کنند و تعامل وجود دارد.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در اداره‌ها و فضاهای عمومی که از کولر گازی استفاده می‌شود هم باید افراد از ماسک استفاده کنند. حتی اگر افراد در پاساژها در راهروها تردد می‌کنند هم به دلیل استفاده از کولر گازی در مغازه‌ها، بهتر است افراد از ماسک استفاده کنند.

شاهسونی افزود: البته یکی از مزیت‌های کولر گازی این است که مکش از بالا انجام می‌شود. ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود و این قطرات سنگین هستند و در سطح پایین وجود دارند. بنابراین احتمال وجود ویروس در فضای بالاتر کمتر است. به هر حال بهتر است افراد در معرض جریان مستقیم هوای کولر نباشند و دریچه‌ها به شکلی تنظیم شود که هوا به سمت سقف برود.

وی درباره فیلترهای کولر گازی بیان کرد: فیلترهای کولرهای گازی در اداره‌ها و فضاهای عمومی نیز بهتر است به صورت روزانه شسته شده و دوباره استفاده شود.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره چیلرها نیز اظهار کرد: تا حد امکان بهتر است که چیلر هوای بیشتری را از بیرون دریافت کند. برخی از چیلرها هوا را از داخل مکش کرده و خنک می‌کنند، اما بهتر است که بخش اعظم هوا از بیرون مکش شود.

شاهسونی درباره بخش‌های بستری یا بیمارستان‌ها که افراد مبتلا به ویروس کرونا حضور دارند نیز گفت: سیستم تهویه در بیمارستان‌ها از زمان شیوع کرونا به این صورت است که در بخش‌های بستری بیماران کرونایی هوا مستقیم به سمت بیرون هدایت می‌شود و این طور نیست که هوای بخش بیماران کرونایی به سایر بخش‌ها وارد شود. در این زمینه دستورالعملی هم تهیه و به بیمارستان‌ها ابلاغ شده است. سازمان جهانی بهداشت در این زمینه دستورالعملی ارائه داد که بر همان اساس، پروتکل‌ها تهیه شده و به بیمارستان‌ها ابلاغ شد.

وی درباره کولر اتومبیل‌ها نیز بیان کرد: وقتی فرد به تنهایی در اتومبیل حضور دارد و کولر روشن است، نیازی به ماسک نیست. ولی اگر فرد دیگری در اتومبیل حضور دارد یا در تاکسی‌ها اگر کولر روشن باشد، بهتر است فرد از ماسک استفاده کند. همچنین بهتر است گردش هوای داخل اتومبیل در زمانی که فرد به تنهایی در اتومبیل حضور دارد و کولر روشن است، برقرار باشد.

شاهسونی گفت: مسیر انتقال اصلی ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی است و احتمال هوابرد بودن این ویروس زیاد نیست.

بر اساس گزارش وبدا، پیش تر دکتر حمید سوری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در همین رابطه گفت: ویروس کرونا وارد کولر گازی نمی‌شود، اما کولر می‌تواند پخش و انتشار ویروس را بیشتر کند.

کد خبر 424351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.