انس در ۱۰ سال آینده ۸ هزار دلار می شود

زمانی که در سال ۱۹۷۶ روند افزایشی بازار طلا دوباره آغاز شد و تا چهار سال پیاپی ادامه یافت، قیمت‌ها عملاً از ۱۰۰ دلار به ۸۹۰ دلار رسید که تقریباً می‌توان گفت ۹ برابر شده است. اگر از همین مقیاس استفاده کنیم، انس در بازه پنج تا ۱۰ سال آتی به هشت هزار دلار خواهد رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از خبرگزاری کیتکو؛ هفته جالب توجه دیگری را نیز در خصوص بازار طلا سپری شد زیرا قیمت آن این فلز گرانبها بالاترین سطح طی یک ماه گذشته رسیده است. هر اونس طلا آخرین بار با ۱۷۵۵ دلار معامله شد.

نه تنها این افزایش پس از برخی گمانه زنی‌ها در ابتدای هفته آغاز شد بلکه حتی پس از آنکه رئیس فدرال رزرو جروم پاول رسماً تأیید کرد که وارد نرخ‌های بهره پایین‌تر و حتی در محدوده منفی نخواهد شد، نتوانست جلوی رشد قیمت طلا را بگیرد.

پاول اشاره کرد که نرخ‌های بهره منفی چیزی نیستند که در حال حاضر در نظر گرفته شوند و در خصوص شرایط موجود ابزارهای دیگری نیز در اختیار دارد. به گفته پاول در نشست خبری از راه دور در روز چهارشنبه، ابزارهایی که فدرال رزرو در حال حاضر از آنها استفاده می‌کند تلاش برای پیشروی رو به جلو و همچنین خرید دارایی‌ها است.

به گفته برخی تحلیلگران آنچه اکنون به طلا کمک می‌کند و علیرغم صحبت‌های پاول این است که بازارها قیمت گذاری شأن را بر حسب نرخ‌های بهره منفی انجام می‌دهند. جاسپر لالر، رئیس تحقیقات گروه سرمایه گذاری لندن به این امر اشاره کرد که این انتظارات مربوط به نحوه قیمت گذاری بازار هستند و عملاً از خود فدرال رزرو نشأت می‌گیرند.

وی افزود به جای ورود به نرخ‌های بهره منفی ابزاری که فدرال رزرو در دست دارد و در قدم بعدی باید از آن بهره برد، کنترل پول رایج است. این مسئله می‌تواند صفحه بازی را برای طلا برهم زند چرا که ارزش بالا و وضعیت قوی دلار می‌تواند مانعی مهم برای روند افزایشی طلا به حساب آید.

کلی همیلتون تحلیلگر کالاهای بانک مونترال اشاره کرد که با این دید که فدرال رزرو همچنان پول به بازارهای مالی تزریق می‌کند طلا نیازی ندارد تا به دنبال این باشد که پس از ورود به بازه نرخ‌های بهره منفی افزایش خود را شروع نماید. با اینکه طلا در مسیری محدود روند افزایشی خود را طی می‌نماید صحبت‌های پاول مانعی برای از بین رفتن خوش بینی به فلزهای ارزشمند نشد. در ابتدای هفته جاری پیش بینی رشد طلا با افزایش همراه بود و هر اونس آن‌را تا پایان سال نزدیک به هزار و ۹۰۰ دلار تخمین زدند.

با این وجود تا کنون بیشترین پیش بینی برای افزایش قیمت طلا مربوط به فلوریان گرامز مدیر عامل شرکت مشاوره‌ای میداس تاچ می‌باشد. طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری کیتکو وی اشاره داشت که قیمت هر اونس طلا طی بازه ۵ تا ده ساله می‌تواند تا ۹ هزار دلار نیز بالا رود.

اگر به این مسئله در چشم انداز بلند مدت نگاه نمائید، تنها می‌توانید این وضعیت افزایشی را با دهه ۱۹۷۰ مقایسه نمائید. زمانی در سال ۱۹۷۶ روند افزایشی بازار مجدداً آغاز شد و تا چهار سال پیاپی ادامه یافت، قیمت‌ها عملاً از ۱۰۰ دلار به ۸۹۰ دلار رسیدند که تقریباً می‌توان گفت ۹ برابر شده است. اگر از همین مقیاس برای اعداد امروز استفاده نمائید آینده طلا را بین ۸ تا ۹ هزار دلار در هر اونس پیش بینی می‌نمایید اما این مسئله منوط به بازی ۵ الی ۱۰ ساله است.

تنها بازار طلا نیست که شاهد خوشبینی روز افزون است. سرمایه‌گذاران توجه ویژه‌ای نیز به بازار نقره دارند. با نزدیک شدن به آخر هفته بازار نقره به بالاترین رکورد دو ماهه خود رسید و هر اونس آن نزدیک به ۱۷ دلار معامله شد.

طی گزارشی که در این هفته منتشر گردید تحلیل‌گران ارکید ریسرچ اعلام کردند که انتظار دارند نقره در فصل دوم سال از طلا پیشی بگیرد چرا که روند فعالیت سرمایه گذاران این مسئله را نشان می‌دهد.

منبع: سایت طلا

کد خبر 424350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.