به گزارش ایمنا، مجید رضائیان عصر روز گذشته _۲۸ اردیبهشتماه_ در وبینار "روزنامهنگاری پساکرونا" اظهار کرد: در روزنامه نگاری پساکرونا و با تجلی وب هوشمند تغییرات مهمی در رسانه اعم از مطبوعات، وب و رسانههای دیداری شنیداری اتفاق خواهد افتاد که علت در تغییر محیط و تأثیر بر مخاطب است.
بنیانگذار روزنامه نگاری تحلیلی در ایران افزود: با توجه به تأثیر متقابل و توأمان سیستم سیاسی و سبک و فضای اجتماعی اولویتهای مخاطب تغییر خواهد کرد.
وی با اشاره به نظریه جامعه شناسی که همواره خواست مخاطبان با نیازشان منطبق نیست، گفت: از تمدن یونان باستان تاکنون پرسشگری رسالت کسانی است که به مخاطب یادآور میشوند که خواسته مخاطب با نیازش متفاوت است.
این پیشکوست روزنامهنگاری با بیان اینکه در عصر پساکرونا، نیازهای مخاطب بر خواستهایش سبقت میگیرد، تاکید کرد: بیماری کرونا اولویتهای مخاطب را تغییر داد و تعریف تازهای از همکاری و همبستگی جمعی و اهمیت دادن سیستمهای حکومتی به منافع ملت و حقوق شهروندان مطرح شد.
رضائیان با تاکید بر اینکه رسانه، نمیتواند از این تغییر ذائقه مخاطب به راحتی بگذرد، تصریح کرد: اولویتهای مخاطب عصر پساکرونا دائماً در حال تغییر است و رسانه با اولویت سنجی میتواند به نیاز مخاطب پاسخ دهد.
وی یکی دیگر از اثرات عصر پساکرونا را در روزنامه نگاری، کنار رفتن شبه واقعیتها معرفی کرد و افزود: بر اساس نظریه استوارت هال، رسانه واقعیتی است که سرانجام حقیقت را کتمان میکند و باید به این نقد بدبینانه اضافه کرد که در جهان کنونی تمام حقیقت کتمان شدنی نیست.
بنیانگذار روزنامه ایران، دوران پساکرونا را نویدبخش رهایی از شبه واقعیتها دانست و گفت: کرونا تلنگری است که شبه واقعیتها را کنار زده و به واقعیت نزدیکمان میکند. کرونا با بازنمایی واقعیتها شهروندان را نسبت به مسئولیت اجتماعی و حکومت را نسبت به شفاف سازی مقیدتر ساخت.
رضائیان، روزنامه نگاری در عصر وب هوشمند را با نگاه مساله محور معرفی کرد و توضیح داد: در عصر پساکرونا و دوران "وب ۳" که از سال ۲۰۲۰ میلادی مطرح شده، روزنامه نگاران کشف مسائل و انتظارات مخاطب را نسبت به بررسی رویدادها ارجح میدانند.
وی اضافه کرد: تغییر مسالهها و انتظارها نسبت به رویدادها به معنای بهتر یا بدتر نیست؛ بلکه انتظارها و مسالههای مخاطب به صورت افقی و عمودی گستردهتر و عمیقتر خواهد شد.
این پژوهشگر روزنامهنگاری به ظهور تکنولوژی ارتباطی و وب ۳ اشارهای کرد و اظهار کرد: وب هوشمند کتاب جدیدی از ارتباطات بشر میگشاید و در این عصر و دوران پساکرونا ما به جهان دادهها و دادههای کلان پرتاپ میشویم.
وی با اشاره به توسعه اینترنت اشیا تصریح کرد: در دوران پساکرونا، شبکههای اجتماعی به حاشیه رانده میشود زیرا با فقدان سندیت و مشروعیت همراه هستند و برونداد آنها فیک نیوزها است؛ با ظهور اینترنت اشیا، ارتقا سطح ارتباطی شیء با انسان و شیء با شیء فراهم میشود و با تکنولوژی هوشمند، سطوح ارتباطی به هشت سطح افزایش مییابد.
به گفته این پژوهشگر روزنامه نگاری، پیش از ورود وب، روزنامه نگاری توسعه، تشریحی و تحقیقی تعریف میشد که با ورود وب، رسانهها به سمت تحلیل گام برداشتند. با ورود روزنامه نگاری تحلیلی و پاسخ به چگونگی و چرایی جدالی بین تکنولوژی و خرد رخ داد و چالشهای روزنامه نگاری افزونتر و گستردهتر از قبل شد.
رضائیان با اشاره به ژانر روزنامه نگاری تحلیلی که فارغ از فضای پرآشوب وب به ویژه شبکههای اجتماعی به پرسشهای مخاطب پاسخ میدهد، اظهار کرد: مادامی که روزنامه نگاری تحلیلی را جدی نگیریم و به پرسشهای مخاطب پاسخ ندهیم، فاصله بین مردم و رسانههای غیر تحلیلی و کسالت بار روزبه روز بیشتر میشود.
وی یکی از پیامدهای عصر وب هوشمند و پساکرونا را تغییر فرمهای روزنامه نگاری و اتاقهای خبر دانست و افزود: فرمهای روزنامه نگاری اعم از خبر، گزارش، گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت، سرمقاله، مقاله و نقد و فرمهای مکمل مانند طنز، تصویر و کاریکاتور و حتی فرم تیتر به نیاز مخاطب پاسخ نخواهند داد و دستخوش تغییرات جدی خواهد شد.
از نظر بنیانگذار روزنامه ایران، در عصر پساکرونا، صنعت رسانه و سازمان رسانه از نوع کسب درآمد، پوشش دهی به رویدادها، انتخاب سوژهها، پردازش، فرم نگارشی تغییر خواهد کرد و روزنامه نگاری روز به روز متفاوت و متکامل میشود.
وی با تاکید بر اهمیت روزنامه نگاری و خرد، خاطرنشان کرد: روزنامه نگاری در عصر وب هوشمند، مخاطب را بیشتر به سمت پرسشگری میکشاند و پرسش محوری مهمتر میشود؛ چراکه تکنولوژی ارتباطی با همه گسترش آن نمیتواند به پرسشهای خردورز پاسخ دهد؛ بنابراین این ژانرها روز به روز متفاوتتر میشوند و ژانرهای جدیدی پا به عرصه ظهور خواهند گذاشت.
نظر شما