صورتحساب ۲۷ میلیاردی خودسرها

صحبت های روز گذشته رهبر انقلاب، آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و راهکارهای رئیس بهارستان برای اداره مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شهرهای سفید با سفرهای عید فطر، قرمز می‌شوند» به بررسی آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: بنا بر گزارش‌های رسمی روند صعودی بیماری کرونا در هشت استان (لرستان، مرکزی، خراسان شمالی، کردستان، خوزستان، گیلان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری) نگران کننده‌تر از همیشه است و چهار استان (سمنان، تهران، زنجان، خراسان رضوی) روند نزولی کرونا را تجربه می‌کنند. این در حالی است که شمار مبتلایان به کرونا در کشور به بیش از ۱۲۰ هزار نفر رسید. طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از شنبه (۲۷ اردیبهشت) تا روز گذشته (۲۸ اردیبهشت) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک‌هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور (۳۴۰ مورد بستری و ۱۴۶۶ مورد سرپایی) مبتلایان به کرونا شناسایی شدند. همچنین ۵۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید و تاکنون ۹۴ هزار و ۴۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. کیانوش جهانپور همچنین اعلام کرد که وضعیت استان خوزستان همچنان قرمز است و استان لرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارد.

اما سعید نمکی وزیر بهداشت نظر متفاوتی دارد و معتقد است که تعداد شهرهای وضعیت سفید ۱۵۸ شهر به ۲۱۸ شهر افزایش پیدا کرده است، اما این به معنای پایان کرونا در کشور نیست، ولی امیدواریم که هر روز شعاع سفیدی شهرها، افزایش پیدا کند. این صحبت‌های وزیر در شرایطی مطرح شد که در آستانه تعطیلات عید فطر قرار داریم و بسیاری از هم وطنانمان برای سفر خود را آماده می‌کنند. در این بین بسیاری از کارشناسان از افزایش تعداد حجم سفر به شهرهای کشور ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند همان‌طور که قرنطینه خانگی مردم در ایام نوروز توانست شرایط شیوع کرونا را کنترل نماید، افزایش حجم سفر در عید فطر می‌تواند بسیاری از شهرهای سفید را به قرمز تبدیل کند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راه و رسم ریاست» به بررسی شیوه و راهکار رئیس بهارستان برای اداره مجلس پرداخت و نوشت: اختلاف نظر درباره شیوه ادارات جلسات شورایی همواره وجود داشته است؛ چه شورای شهر باشد و چه مجلس شورای اسلامی. برخی رئیس جلسه را یک ناظم مقتدر می‌بینند و برخی نیز به نشان دادن اقتدار انتقاد دارند و معتقدند رئیس این مجالس صرفاً باید در حد یک دبیر جلسه عمل کند. روز گذشته و در جلسه علنی شورای شهر تهران، سه عضو این شورا در اعتراض به نحوه اداره جلسات توسط محسن هاشمی، رئیس شورای شهر صحن علنی شورا را ترک کردند. آن‌ها شیوه اداره جلسه را «سنتی» خواندند و نسبت به طرح نشدن پیشنهادات شأن در جلسه انتقاد کردند. در شرایطی که این روزها بحث انتخاب رئیس مجلس یازدهم داغ است، این سوال مطرح شود که روش اداره مناسب جلسات شورایی چگونه است و رئیس خوب برای این مجالس چه ویژگی‌هایی دارد؟

سال‌هاست که تلاش شده تا شاید شیوه مدیریت مدرن برای چنین نهادهایی اجرایی شود و جلوی بسیاری از مشکلات و لابی‌گری‌ها و سیاسی‌کاری‌ها گرفته شود. اما تا به حال این اتفاق رخ نداده است. هدایت مدیریت نهادهای شورایی سال‌هاست مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تا به حال در رابطه با چگونگی مدیریت آنها به اتفاق‌نظر نرسیده‌اند. برخی معتقدند شیوه سنتی و فعلی در مجالس شورایی کشور ما باعث شده که لابی‌گری‌ها و سیاسی‌کاری‌ها در این مجالس نفوذ پیدا کند. یکی از نهادهایی که به صورت شورایی اداره می‌شود مجلس نمایندگان شورای اسلامی است. که اتفاقاً مدیریت آن و جایگاه رئیس آن سال‌هاست به یکی از جنجالی‌ترین مباحث در هر دوره از آغاز کار آن تبدیل شده است.

رئیس مجلس توسط نمایندگان برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شود. رئیس بهارستان درواقع رئیس داخلی و گرداننده مجلس است و شانی همسو با دیگر نمایندگان راه‌یافته به مجلس دارد اما سال‌هاست که رئیس مجلس در جایگاه رئیس قوه قرار گرفته و قدرت بیشتری پیدا کرده است، به همین دلیل ما شاهد هستیم که در این دوره قبل از آغاز به کار مجلس یازدهم نامزدهای این پست از دو ماه قبل لابی‌ها و گعده‌های خود را برای رسیدن به ریاست مجلس شروع کرده‌اند. کشمکش‌های کاندیدهای ریاست بهارستان حتی باعث دعواهای درون‌جناحی در بین اصولگرایان شده و مدت‌هاست جناح‌ها و طیف‌های این جریان سیاسی درگیر دعواهای درونی بر سر ریاست آینده و ترکیب هیئت رئیسه مجلس هستند. درواقع شأن ریاست مجلس به حدی بالا رفته است که برخی از آن برای رسیدن به ریاست‌جمهوری استفاده می‌کنند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صورتحساب ۲۷ میلیاردی خودسرها» به بررسی هزینه تعمیرات سفارت انگلستان پرداخت و نوشت: انگلیس خسارت می‌خواهد و البته ایران ناچار به پرداخت است، زیرا مغایر با تعهداتش در کنوانسیون‌های بین‌المللی رفتار کرده است. این طلب خسارت، ناشی از حمله برخی گروه‌های خودسر به سفارت انگلستان در سال ۱۳۹۰ است که ایران می‌بایست آن را از اموال عمومی کشور جبران کند؛ خسارتی که البته جدای از آسیب‌های سیاسی بر اثر این رخداد، بر کشور تحمیل شده است. روز هشتم آذرماه ۱۳۹۰، در حمله گروهی خودسر به سفارت انگلستان، خسارت‌های زیادی به بخش‌هایی از باغ سفارت وارد شد و همچنین شش اثر هنری موجود در این سفر مورد تخریب و آسیب قرار گرفت. پیش از این «دیلی تلگراف» به نقل از مقام‌های دولت بریتانیا گزارش داده بود که دولت این کشور لیستی از دارایی‌های آسیب‌دیده‌اش در جریان حمله به سفارت آن کشور در تهران در سال ۹۰ منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، این اموال شامل فرش، مبلمان، جواهرات، اشیای قیمتی، دستگاه‌های الکترونیک، چندین خودرو و نیز تابلوهای نقاشی نفیس بوده است. گفته می‌شود در این حمله، شش اثر نقاشی با ارزش در سفارت انگلستان با اشیایی تیز، پاره شده‌اند که در مجموع چهار مورد از آنها ترمیم شده و آسیب‌ها به دو مورد در حدی بوده است که قابلیت ترمیم وجود نداشته است. این روزها اما خبرها از این حکایت دارند که تهران باید غرامتی حدود ۳.۱ میلیون پوند و به عبارتی معادل ۲۷ میلیارد تومان، در این خصوص به لندن پرداخت کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «توقف بازار سکه یک‌روزه» به بررسی شکاف قیمتی در بازارهای سکه پرداخت و نوشت: معاملات گواهی سپرده کالایی متوقف شد. دیروز مقام ناظر معاملات سکه در بورس کالا در پیامی اعلام کرد که نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به‌دلیل وجود قیمت‌های نامتعارف در تابلوی معاملات، تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند. بر این اساس، عملاً دادوستد معاملات معروف به معاملات یک‌روزه سکه، در بورس کالا متوقف شد و تنها از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا یک نرخ انتزاعی تعیین خواهد شد. علت اصلی این تصمیم از سوی ناظر بازار را می‌توان در شکاف نرخ سکه تمام بهار تحویل یک روزه و سکه بازار آزاد عنوان کرد. اگر این تصمیم با هدف مهار قیمت سکه در بازار گرفته شده باشد، در گذشته نیز تصمیم مشابهی برای بازار آتی اتخاذ شده بود. در سال ۹۷ که بازار سکه درگیر التهاب شد، معاملات بازار آتی سکه طلا متوقف شد؛ اما این سیاست نتوانست مانع رکوردشکنی سکه در آن زمان شود. به‌نظر می‌رسد دلیل فاصله گرفتن نرخ سکه در بازار آنلاین از بازار فیزیکی را باید در شیوع ویروس کرونا و محبوبیت خریدهای آنلاین، کمبود سکه در بازار آزاد، رونق کلی بازار سهام، خریدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و دخالت مقام ناظر در نوسانات بازار آنلاین و… جست‌وجو کرد. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش تحلیلی به بررسی علت اصلی شکاف نرخ در بازار آنلاین و فیزیکی پرداخته است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه گری را زمین نگذارید» به بررسی اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان پرداخت و نوشت: ۱۰ توصیه مهم درباره مسائلی نظیر تفکیک مطالبه گری با پرخاش و بدگویی، ضرورت گفتمان‌سازی، تلاش برای گسترش جبهه انقلاب از طریق یارگیری، اصالت ندادن به اختلاف سلیقه‌ها، مرزبندی با تردید افکنان در مبانی انقلاب، تأکید بر پیشرفت علمی، هوشیاری در مقابل سرمایه‌گذاری دشمن بر روی جوانان و همچنین تبیین مفهوم صحیح دولتِ جوان و انقلابی پرداختند.

حضرت آیت الله خامنه ای انقلاب اسلامی با سپاس از پروردگار به علت استمرار برگزاری جلسه رمضانی هرساله با دانشجویان آن‌هم در شرایط کرونا، سخنان دانشجویان را خوب، پخته و سنجیده خواندند و گفتند: سطح مباحث در مقایسه با جلسات مشابه قبل بالاتر بود که نشان می‌دهد روی موضوعات فکر و کار شده است.

ایشان با اشاره به سوالات و ابهامات دانشجویان در این جلسه از جمله در خصوص منصوبان و یا دستگاه‌های مرتبط با رهبری افزودند: پاسخ‌ها و توضیحات روشنی در این زمینه‌ها وجود دارد که طبعاً وقت جلسه، بیان همه آنها را اجازه نمی‌دهد اما مسئولان نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و بخش‌های مرتبط با دانشجویان و دانشگاه‌ها در دفتر رهبری باید خود را متعهد به پاسخگویی و رفع ابهامات بدانند.

رهبر انقلاب برخی اشکالات و پیشنهادهای دانشجویان را ناشی از احاطه نداشتن به موضوع مورد بحث خواندند و افزودند: برخی پیشنهادها نیز قابلیت کار بیشتر و تصمیم‌گیری دارد که دفتر رهبری آنها را جز به جز بررسی خواهد کرد.‌

کد خبر 424303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.