۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
کووید ۱۹ یادآور همه گیری ویروس ایدز

ایدز یکی از معضلات بهداشتی فراگیر در جامعه امروز است که هنوز هیچ واکسن شناخته‌ شده‌ای برای آن وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایدز (HIV)، یک بیماری عفونی ویرانگر است که منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ این بیماری پس از نخستین پیدایش در سال ۱۹۸۱ به سرعت تبدیل به یک بیماری فراگیر شد؛ فراگیری یک بیماری به معنای فراتر رفتن آن از مرزهای یک کشور یا قاره به دیگر نقاط سراسر جهان و محدود نبودن آن به یک ناحیه خاص از کره زمین است. با وجود تلاش‌های گسترده برای درمان این بیماری کشنده، هنوز هم هیچ راهکار تأییدشده‌ای برای مقابله و یا پیشگیری از آن وجود ندارد.

تاریخچه روز جهانی آگاهی در مورد واکسن ایدز

روز جهانی آگاهی در مورد واکسن ایدز (HIV/AIDS Vaccine Awareness Day) هر سال در تاریخ ۱۸ ماه می، به منظور افزایش آگاهی جهانی در رابطه با این بیماری و یادآوری نیاز مبرم به کشف واکسن برای آن برگزار می‌شود. در این روز از تمامی افرادی که در مسیر دستیابی به این هدف در تلاش هستند تجلیل شده و یاد و خاطره قربانیان این بیماری گرامی داشته می‌شود. مراسم این روز برای نخستین بار در ۱۸ می ۱۹۹۸ برگزار شد؛ در این روز بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا دنیا را به چالش کشید تا اهداف جدیدی را در عصر ظهور علم و فناوری به وجود آورند. او بر ضرورت تلاش جهانی برای یافتن واکسنی برای ایدز تأکید کرد، زیرا تنها راه محدود کردن گسترش خطر این بیماری و محو کامل آن واکسینه شدن است.

اهداف روز جهانی آگاهی در مورد واکسن ایدز

از این سال به بعد روز جهانی واکسیناسیون ایدز (HVAD) تحت نظارت "انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی" به طور سالانه برگزار شد. آگاهی‌بخشی در رابطه با ایدز، شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به آن، آموزش جوامع در برخورد ایمن و مؤثر با این بیماری و آگاهی‌بخشی جهانی در مورد اهمیت تحقیقات درباره آن، موضوعاتی است که در این رویداد جهانی به آن‌ها پرداخته می‌شود. یکی از بخش‌های مهم در مراسم این روز، تقدیر و تشکر از داوطلبان، متخصصان بهداشت و درمان، حامیان تحقیقات، دانشمندان و سایر اعضای جامعه است که در حال بررسی این بیماری و یافتن واکسنی هستند که هم مبتلایان را درمان کند و هم از ابتلای افراد دیگر پیشگیری کند؛ واکسنی برای جایگزینی با درمان‌های منظم ضدویروسی (ART) که به افراد سالم تزریق می‌شود و ضمن صدمات احتمالی به سیستم ایمنی بدن عامل عفونت را در سطح غیرقابل‌شناسایی نگه می‌دارد.

کووید -۱۹ یادآور همه گیری ویروس ایدز

تداخل این روز با شیوع یک بیماری عالم‌گیر دیگر یعنی کووید -۱۹ در سال جاری باعث شده است تا  کمی متفاوت‌تر از گذشته برگزار شود. از آنجایی‌ که ماندگاری و پایداری مقابله با بیماری‌های همه‌گیر نیازمند واکسیناسیون است، حمایت جهانی از واکسیناسیون ایدز (AVAC) در سال جاری، گامی موثر در تولید واکسن کووید -۱۹ بوده است. در این راستا سازمان AVAC به توضیح چگونگی انجام اقدامات پیشین برای کشف واکسن ایدز و استفاده از تجربیات به‌دست‌آمده در طول سال‌های گذشته پرداخته و از ظرفیت جهانی و همکاری‌های ضروری برای مقابله با تمامی همه‌گیری‌ها حمایت کرده است.

برای پیشبرد این هدف در روز ۱۸ می مجموعه‌ای از اینفوگرافی‌های گزارش‌های جدید، روندهای کاری، بسترهای نرم‌افزاری، شیوه‌های مشارکتی، سرمایه‌گذاری‌ها مالی، ارائه شده است. همچنین در این روز از تجربیات پیشین در مسیر مقابله با مشکل جدید بهره برده شده و بر اهمیت همکاری‌های جهانی به‌منظور پاسخ‌دهی به مسائل بیماری‌های آینده تأکید شده است، زیرا هرچند HIV از حالت عالمگیری خارج شده، شرایط فعلی نشان می‌دهد که مشکلات فعلی کووید -۱۹ به‌طرز چشمگیری یادآور روزهای ابتدایی ویروس ایدز است.

کد خبر 424295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.