۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۱
حال درختان شهر خوب نیست!

می‌تواند مأمنی زیبا و استراحتگاهی دلنشین باشد برای ساعات خستگی یا برای روزهایی که شهرنشینان از در و دیوار شهر خسته‌اند و گوشه‌ای دنج را می‌جویند تا با فراق خاطر بیارامند؛ اما گاه طبیعت و گاه انسان سد این کامیابی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خسته و رنجور از یک روز کار سخت و طاقت‌فرسا، گوشه‌ای می‌جویند تا رخت راحتی بپوشند و در خنکای شاخساران دمی بیاسایند. شهروندانی که از صبح تا شامگاهان تنها نظرگاهشان ساختمان‌ها بوده و جسمشان خسته از دود و بوق ماشین‌هاست، به پارک‌ها و فضای سبز پناه می‌برند تا آرامش از دست رفته را باز جویند؛ اما درختان افسرده و چمن‌های نازیبا و باغچه‌هایی با گل‌های پژمرده خستگی را دوچندان می‌کند. آنان از نبود امکانات در پارک‌ها و فضای سبز شهر گله دارند و می‌خواهند پارک‌های شهرشان به زیبایی گلزارهای دل انگیز باشد.

شهروندان ناراضی

محمود یاوری از شهروندان گلشهر می‌گوید: وضعیت پارک‌های شهر مناسب نیست، با گرم‌تر شدن هوا باید محیط مناسب در اختیار خانواده‌ها باشد تا ساعاتی از روز را در آن بگذرانند، اما در حال حاضر شهروندان از این موهبت بی‌بهره‌اند.

او ادامه می‌دهد: پارک قلعه تاریخی وداغ بزرگترین پارک شهر گلشهر است که در کنار اثر تاریخی سه هزار ساله و در مسیر مواصلاتی شهر قرار دارد، اما فضا و تجهیزات فعلی پارک در شأن شهروندان و مسافران نیست؛ وسایل پارک از قبیل تاب و سرسره و وسایل ورزشی و بدنسازی وضعیت مناسبی ندارد و رنگ برخی از آن‌ها رفته و فرسوده شده است؛ این پارک از لحاظ نظافت هم وضعیت خوبی ندارد و برای استراحت و تفریح رهگذران چندان دلنشین نیست!

مریم فراست از شهروندان محله فیلاخص شهر گلشهر با گلایه از وضعیت پارک گل سرخ محله فیلاخص، می‌گوید: نظافت این پارک مناسب نیست و وسایل بازی و تفریحی ندارد.

او تأکید می‌کند: از مسئولان شهرداری انتظار داریم به وضع همه محلات شهر توجه و امکانات شهری را عادلانه بین همه مناطق توزیع کنند؛ پارک‌های این محله اصلاً وضعیت خوبی ندارد و مادران و کودکان نمی‌توانند از محیط آن‌ها استفاده کنند.

کمبود آب و کارگر

سعید جدیدیان، مسئول فضای سبز شهری شهرداری گلشهر اما با اشاره به وجود ۱۸۵ هزار مترمربع فضای سبز در این شهر، می‌گوید: در گلشهر پنج پارک تفریحی وجود دارد که بزرگترین آن‌ها، پارک محله تاریخی وداغ است که ۲۰ هزار مترمربع مساحت دارد.

او می‌افزاید: پارک‌های دانیال با مساحت ۱۷ هزار مترمربع، لاله ورزنه با مساحت هشت هزار مترمربع، گل سرخ فیلاخص با مساحت شش هزار مترمربع و شورا با مساحت دو هزار و ۴۰۰ مترمربع در محلات مختلف شهر احداث شده است.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری گلشهر با بیان اینکه کمبود آب مهم‌ترین مشکلات فضای سبز این شهر است، تصریح می‌کند: برای آبیاری پارک محله تاریخی وداغ و فضای سبز بلوارهای این محله، آب چاه کشاورزی خریداری شده، اما باز هم این مشکل به طور کامل رفع نشده است.

جدیدیان با بیان اینکه تنها منبع تأمین آب فضای سبز گلشهر، یک چاه با دبی پنج لیتر در ثانیه است، اظهار می‌کند: در مواقع بحرانی به ناچار از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که البته هزینه‌های زیادی در بر دارد.

او با تاکید بر ضرورت همکاری شهروندان در استفاده درست از امکانات فضای سبز این شهر، عنوان می‌کند: مشکلات حوزه فضای سبز گلشهر تنها به کمبود آب محدود نمی‌شود؛ با وجود اینکه پارک‌های گلشهر به سیستم آبیاری قطره‌ای و بلوارهای آن به شیرهای خودکار مجهز است، برای آبیاری و نگهداری آن‌ها به نیروی انسانی بیشتری نیاز داریم، برای رسیدگی به امور هر پارک بزرگ دو کارگر نیاز است در حالی که فعلاً این تعداد نیرو را در اختیار نداریم.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری گلشهر تاکید می‌کند: اگر نیروی کافی برای آبیاری فضای سبز شهری در اختیار داشتیم، نظافت و علف زنی و هرس درختان با نظم و انضباط بیشتری انجام می‌شد و خدمات بهتری ارائه می‌شد.

جدیدیان با اشاره به انتقاد برخی شهروندان از فرسودگی امکانات موجود در پارک‌های این شهر، می‌گوید: فرسودگی وسایل بازی در پارک قلعه تاریخی وداغ را می‌پذیریم، اما شهروندان باید آگاه باشند که وسایل بازی، تفریحی و ورزشی جدید برای این پارک سفارش داده شده که با خرید و نصب آن‌ها مشکل این پارک از این نظر رفع خواهد شد، کف پوش قسمت اسباب بازی پارک نیز به زودی نصب می‌شود.

او با بیان اینکه معضلات و مشکلات فضای سبز بیش از موارد گفته شده است، یادآور شد: سال گذشته کابل‌های برق پارک قلعه تاریخی وداغ سرقت شد که بر اثر آن تامین روشنایی این پارک با مشکل مواجه شد و برای رفع آن مجبور شدیم سیم کشی پارک را دوباره انجام دهیم.

برای نگهداری فضای سبز به نفرات بیشتری نیاز داریم

شمس‌الله فیاضی، رئیس شورای اسلامی شهر گلشهر نیز با اشاره به طرح‌های اعضای این شورا برای رفع مشکل کمبود آب در فضای سبز این شهر، می‌گوید: برای رفع کمبود آب در فضای سبز شهری گلشهر یک مخزن ذخیره آب ایجاد می‌شود تا مشکل پمپاژ آب برای آبیاری فضای سبز شهری گلشهر رفع شود.

او با بیان اینکه مدیریت شهری گلشهر برای نگهداری فضای سبز با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است، تاکید می‌کند: استخدام نیروی جدید خلاف مقررات است، بنابراین باید این مشکل را با جذب کارگر فصلی جبران کنیم، اما هم تعداد کارگر در این شهر کم است و هم برخی از آنان با این شرایط کاری حاضر به همکاری نیستند.

کد خبر 424266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.