باب گفت‌وگوی شورا با میراث فرهنگی اصفهان همچنان باز است

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همچنان باب گفتگو درباره اجرای موسیقی در اماکن تاریخی را باز نگه می داریم تا اگر میراث فرهنگی توضیحی دارد یا اینکه نشستی مدنظرشان بود بازهم با حضور صاحب نظران و ذی نفعان و فعالین این عرصه به صحبت می نشینیم تا به یک نتیجه قابل توجه و مثبت برسیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مزروعی امروز (یکشنبه) در یکصد و بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در سیر قانون گذاری ایران در صدساله گذشته شورای شهر شئون مختلفی داشتند که در بعضی از شئون تصمیم گیری و در بعضی نقش نظارتی دارند و در بعضی محلی برای گفتگو محلی و منطقه‌ای برای رسیدگی به مشکلات آن محل و منطقه هستند.

وی با بیان اینکه در امور خاصی شوراها وظیفه نظارتی و تصمیم گیری دارند، افزود: شوراها در امور محلی می‌توانند ورود کنند و دستگاه‌های متفاوت و مختلفی که در یک موضوع مرجع هستند موظف به همکاری و حضور در سیر رسیدگی که شورا ترتیب می‌دهد، هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که در اماکن تاریخی برنامه‌های زنده اجرا شده و با هر اجرا موضوع آن داغ می‌شود؛ عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق در این رابطه اظهار نظر می‌کنند اما بدون اینکه موضوع به یک سرانجام مشخص و کارشناسی شده‌ای رسیده باشد، رها می‌شود.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر با موضوع بررسی اجرای اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان در عالی قاپو، ادامه داد: متأسفانه سازمان میراث فرهنگی با وجود دعوت مکتوب قبلی نماینده‌ای را به این جلسه نفرستاد.

مزروعی با بیان اینکه با یک طیف مواجه هستیم که یک سر آن کاملاً مخالف برگزاری هرگونه اجرایی در اماکن و ابنیه‌های تاریخی هستند و یک سر آن موافق هستند و حتی برگزاری این حضور را تجویز می‌کنند، خاطرنشان کرد: طیف مخالف معتقدند به دلیل نوع مصالح مصرفی در ابنیه تاریخی که عمدتاً از دوران صفوی به جا مانده و از طرفی نوع و کیفیت مرمتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده‌ایم، اماکن با شکنندگی و آسیب پذیری مواجه هستند و به همین دلیل باید به شدت با احتیاط در این خصوص رفتار شود؛ شدت مخالفت این افراد در اماکن مسقف و سربسته بیشتر است.

وی ادامه داد: موافقان اجرای چنین برنامه‌هایی بر هم پیوندی معماری و پیوستگی نوع موسیقی تاکید کرده و معتقد هستند هنرمندانی که در این ابنیه به اجرای برنامه می‌پردازند باید از نظر جایگاه هنری نیز با برنامه و بنای محل اجرا تناسب داشته باشند

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه لازم است دستورالعمل‌های شفاف و دقیقی در خصوص نوع اجراهایی که در اماکن تاریخی می‌شود تدوین شود، گفت: اگر این دستورالعمل‌ها از قبل تدوین شده باید به طور شفاف اطلاع شود و اگر هنوز تدوین نشده، در این زمینه با یک بحران مواجه هستیم. به دلیل اینکه نماینده‌ای از سازمان میراث فرهنگی در جلسه حضور نداشت پاسخ این سوال را نگرفتیم.

وی تصریح کرد: همچنان باب گفتگو را باز نگه می‌داریم تا اگر میراث فرهنگی توضیحی دارد یا اینکه نشستی مدنظرشان بود بازهم با حضور صاحب نظران و ذی‌نفعان و فعالین این عرصه به صحبت می‌نشینیم تا به یک نتیجه قابل توجه و مثبت برسیم.

کد خبر 424241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.