پلاسما درمانی تا چه اندازه به مبتلایان کرونا کمک می‌کند؟

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: مشاهدات حاکی از آن است که پلاسما درمانی حدود ۴۰ درصد می‌تواند به درمان افراد مبتلا به کرونا کمک کند.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پلاسما را به روش فریز کردن در دمای منفی ۳۰ درجه می‌توان به مدت دو سال نگهداری کرد، اظهار کرد: اکنون در حال جمع آوری و ذخیره سازی پلاسمای افراد بهبود یافته از بیماری کووید ۱۹ هستیم که بعداً بتوانیم از آن برای درمان استفاده کنیم.

وی در ارتباط با اینکه پلاسما درمانی برای درمان ویروس کرونا چقدر مؤثر است، ادامه داد: برای اینکه بگوییم این روش درمانی به طور قطع و صد در صد برای درمان بیماری کوبید ۱۹ مؤثر است، هنوز زود است، اما مشاهدات حاکی است که پلاسما درمانی حدود ۴۰ درصد می‌تواند به درمان افراد مبتلا به کرونا کمک کند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با توضیح اینکه بیماری کووید ۱۹ هر روز واکنش‌های مختلف و متفاوتی را در افراد نشان می‌دهد، افزود: پلاسما درمانی در دنیا روش شناخته شده‌ای برای درمان افراد مبتلا به کرونا ویروس است.

وی با تاکید بر اینکه نه تنها تزریق پلاسما بلکه تزریق تمام فرآورده‌های خونی می‌تواند برای برخی از افراد عوارضی داشته باشد و پلاسما نیز از این قانون مستثنی نیست، تصریح کرد: البته پلاسما درمانی عوارض چندانی ندارد و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

زینلی درباره عوارض پلاسما درمانی خاطرنشان کرد: پلاسما درمانی ممکن است علائم واکنشی که بر اثر تزریق فرآورده‌های خونی در افراد ایجاد می‌شود از جمله این علائم واکنشی که در برخی افراد ممکن است بروز کند، تب، لرز و خارش است که درمان‌های مربوط به خود را دارد و عوارض تزریق پلاسما به ندرت در افراد دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز محدودیت‌های درمانی از نظر سن، جنس و موارد دیگر از طرف وزارت بهداشت برای پلاسما درمانی کرونا ابلاغ نشده است، اضافه کرد: برای مصرف هر نوع دارو یا استفاده از هر روشی برای درمان باید توجیه علمی برای مصرف آن وجود داشته باشد و به صِرف اینکه هرکسی مبتلا به کرونا شد، می‌توان با روش پلاسما درمانی درمانش کرد، علمی نیست و تمام موارد و جزئیات باید در نظر گرفته شود و برای انجام هر اقدام درمانی باید توجیه علمی و منطقی وجود داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان توضیح داد: برای شروع پلاسما درمانی نیز باید پروتکل‌های مصرف از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شود تا بتوانیم آن‌ها را اعلام کنیم و درمان را بر اساس آن شروع کنیم.

وی گفت: از تمام افرادی که به کرونا مبتلا شدند و اکنون بهبودی یافته‌اند، تقاضا داریم برای اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون خواجو مراجعه کنند و پلاسمای خود را به شکرانه سلامتی که به دست آورده‌اند اهدا کنند تا سایر افراد نیز بتوانند سلامتی خود را به دست آورند.

کد خبر 424239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.