۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
مهم‌ترین موضوعات شهری در دهه ۲۰۲۰

با نگاهی به تحولات محیط شهرها در طول یک دهه گذشته می‌توان تا حدودی پیش‌بینی کرد که در دهه پیش رو چه تغییراتی زندگی شهری بشر را تحت تأثیر قرار خواهد و طراحی شهری به چه سمتی جریان خواهد یافت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در هر بازه زمانی موضوعات و اهداف خاصی طراحی شهری و زندگی در شهرها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که می‌توان تا حدودی آن‌ها را با توجه به تغییرات انجام گرفته در طول سال‌های قبل از آن پیش‌بینی کرد. در طول دهه اخیر نیز شهرهای سراسر جهان شاهد تحولات بسیار سریع ولی چشمگیری بوده‌اند و نه تنها در خصوص نواقص طراحی شهری بلکه در زمینه چگونگی رفع این معایب به‌منظور بهبود کیفیت زندگی نیز به راهکارهایی دست یافته‌اند. در حال حاضر با وجود توسعه روزافزون تکنولوژی، افزایش جمعیت، نوسازی و تغییرات آب و هوایی انتظار می‌رود در دهه ۲۰۲۰ شهرها شاهد تکامل قابل‌توجهی باشند که در ادامه به معرفی بعضی از روندهایی احتمالی این تغییرات می‌پردازیم.

جنبش خیابان‌های بدون خودرو

ازآنجایی‌که خودروهای خصوصی یکی از بخش‌های ضروری در طراحی و سیاستگذاری‌های شهری محسوب می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود در دهه ۲۰۲۰ کاهش استفاده از آن‌ها به طور چشمگیری منجر به کاهش ترافیک در خیابان‌های سراسر شهرها شود. در حال حاضر نیز در بسیاری از کلانشهرهای دنیا مقامات رسمی محدودیت‌های خاصی برای تردد خودروها اعمال کرده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از خیابان‌ها را به روی خودروها بسته و دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را در آن‌ها ترویج داده‌اند. در این میان تمایل مردم نیز به استفاده از وسایل حمل و نقل غیر موتوری در حال افزایش است که همین امر نیاز به تغییر زیرساخت‌های حمل و نقل را به دنبال خواهد داشت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در دهه پیش رو طراحی مناطق مسکونی و پروژه‌های خانه‌سازی تحت تأثیر این جنبش شاهد تحولات قابل توجهی باشد.

شهرهای خودکفا

تغییرات پی در پی آب و هوایی خود بیانگر اتفاقات و موضوعاتی است که در دهه ۲۰۲۰ در سراسر جهان رخ خواهد داد. کاملاً مشخص است که در طول سال‌های آینده مردم اندیشمندانه‌تر به مصرف منابع طبیعی خواهند پرداخت و این مصرف هوشمندانه در حالی اتفاق می‌افتد که طراحان و برنامه‌ریزان شهری به فکر ارائه استراتژی‌هایی جدید برای تولید انرژی خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود که به امید کاهش سرعت گرم شدن کره زمین، این اقدامات در شهرهایی که انتشار گاز کربن در آن‌ها بسیار بالا است با جدیت بیشتری دنبال شود. پیش از این نیز به‌منظور به حداقل رساندن میزان انتشار کربن، اقدامات بسیاری در زمینه کاهش استفاده از انرژی‌های شهری صورت گرفته است. احداث چاه‌هایی که آب باران را برای مصرف سالیانه خانه‌های مسکونی جمع‌آوری می‌کند و ساخت خانه‌هایی با پنجره‌های بسیار بزرگ برای هدایت نور طبیعی و در نتیجه کاهش نیاز به مصرف انرژی برای روشن کردن فضای داخلی از جمله اقداماتی است که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است.

مشارکت اجتماعی

در دهه گذشته آگاهی بشر از نیاز به مشارکت اجتماعی در شهرها به طور چشمگیری افزایش یافته است. گزارشات حاکی است که تمایل مردم به مشارکت اجتماعی در شهرهای موفق به مراتب بیشتر از گرایش شهروندان ساکن در نقاطی از جهان است که با رکود اقتصادی مواجه هستند. بدیهی است که هر چه مشارکت اجتماعی مردم در یک شهر بیشتر باشد رشد اقتصادی در آن نیز بیشتر خواهد بود و عدالت اجتماعی نیز بیشتر بر زندگی مردم حاکم می‌شود. اگرچه جهان به سمت ریاضت اقتصادی در حرکت است، با این حال پیش‌بینی می‌شود در دهه پیش رو عدالت اجتماعی در میان مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود. مشارکت اجتماعی به معنای حضور در تصمیم‌گیری‌های شهری است که شامل تمامی اقشار یک جامعه، از توان‌خواهان گرفته تا زنان و مردان، افراد پیر، مهاجران و تبعیدشدگان می‌شود.

جوامع کهنسال

برای اولین بار در طول تاریخ زندگی بشر، جمعیت افراد بالای ۶۵ سال از کودکان زیر پنج سال بیشتر است و بدون شک این روند تا ده سال آینده ادامه خواهد داشت. بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد جمعیت افراد کهنسال با سرعتی باورنکردنی رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت این گروه سنی بسیار بیشتر از سایر مردم با سنین مختلف باشد. این مسئله در طراحی شهری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ برنامه‌ریزان باید شهرها را به گونه‌ای طراحی کنند تا نیاز افراد کهنسال را بیش از پیش برآورده کنند چرا که این افراد پس از بازنشستگی برای گذراندن اوقاتی خوش به زندگی شهری روی می‌آورند.

کد خبر 424159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.